چه زمانی و چگونه در مصاحبه شغلی، موضوع حقوق را مطرح کنیم؟

یکی از چالش‌های جدی حضور در جلسات مصاحبه، صحبت درباره حقوقی است که قرار است دریافت کنید. صحبت از حقوق بسیار مهم و ضروری است البته به شرط اینکه در زمان درست خودش و به شکل صحیح مطرح شود. رعایت نکردن نکات مرتبط با درخواست حقوق، ممکن است باعث ساخته شدن تصویر بدی از شما در نظر کارفرما شود. در این مطلب، به نکات مختلفی که برای درخواست حقوق در جلسه مصاحبه شغلی باید به آن‌ها توجه کنید، اشاره کرده‌ایم.

چه زمانی و چگونه در مصاحبه شغلی، موضوع حقوق را مطرح کنیم؟

زمان مناسب طرح مساله حقوق در مصاحبه

درخواست حقوق بهتر است در مراحل پایانی مصاحبه شغلی مطرح می‌شود. دقیقا به این دلیل که اول شما باید با شغل آشنایی پیدا کنید و ببینید که آیا واجد شرایط شغلی هستید یا نه. یعنی شما از ابعاد مختلف آن موقعیت شغلی باید اطلاع حاصل کنید و باخبر شوید که میزان پیشرفت شغلی شما چقدر می‌تواند باشد.

ضمنا در طول مصاحبه، کارفرما هم بیشتر با توانایی‌ها و استعدادهای شما آشنا خواهد شد. به این ترتیب او هم بهتر می‌تواند، حقوق در نظر گرفته خودش را بیان کند.

مذاکره بر سر حقوق در چنین شرایطی است که منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین اگر در همان ابتدا، مساله حقوق را مطرح کنید، ممکن است برداشت خوبی از آن نشود. شاید به نظر برسد که شما زیادی به پول علاقمند هستید و همه چیز در اولویت بعدی شما قرار می‌گیرد.

چگونه درخواست حقوق را مطرح کنیم؟

برای پیش بردن موضوع حقوق در مصاحبه شغلی، ابتدا باید به طور مستقیم و صریح از کارفرما یا مصاحبه‌کننده در مورد شرایط مالی و حقوق سوال کنید. می‌توانید از جزئیاتی مانند حقوق پایه، بیمه‌ها، مزایا، حقوق سالیانه یا سایر مزایای اضافی بپرسید.

همچنین، می‌توانید از تجربه‌های قبلی خود یا اطلاعاتی که از دوستان یا همکارانتان درباره حقوق و شرایط مالی شرکت جمع آوری کرده‌اید، استفاده کنید تا بهترین شرایط ممکن را برای خود به دست آورید. به علاوه، مهم است که این مذاکرات را با احترام و در قالب یک گفتگوی حرفه‌ای و دوستانه انجام دهید تا این موضوع برای کارفرما یا مصاحبه‌کننده قابل قبول باشد.

اهمیت طرح مساله حقوق از دید کارفرما چیست؟

کارفرمایان می‌خواهند ما درباره حقوق خودمان در مصاحبه شغلی صحبت کنیم چون این موضوع یکی از اجزای مهم تصمیم‌گیری برای هر دو طرف است. اطلاعات درست و شفاف در مورد حقوق و شرایط مالی، به هر دو طرف کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری منطقی و صحیحی در مورد انتخاب شغلی بگیرند.

همچنین، این موضوع به کارفرما این اطمینان را می‌دهد که ما با جدیت کافی، نگران موضوع حقوق هستیم و از طرفی آمادگی این را داریم که در چارچوب شغلی خود به نحو مناسبی همکاری کنیم.

 

5 جمله مرگبار در مذاکره حقوق و مزایا که نباید بگویید!

 

نکات مهم موقع درخواست حقوق

علاوه بر اینکه مهم است در زمان مناسبی درخواست حقوق را انجام دهیم، بهتر است نکاتی را هم از پیش لحاظ کنیم. در این قسمت تعدادی از نکاتی که هنگام درخواست حقوق، لازم است رعایت کنیم را آورده‌ایم.

از حقوق پایه باخبر باشید

هر گونه مذاکره برای حقوق مستلزم این است که شما از حقوق پایه آن جایگاه شغلی باخبر باشید. اهمیت دارد بدانید در حالت معمول، شرکت‌ها برای آن موقعیت شغلی چه حقوقی پرداخت می‌کنند. در این شرایط بهتر می‌توانید به مذاکره در مورد آن بپردازید.

صادقانه آن را طرح کنید

حقوق مد نظر خودتان را بدون نگرانی طرح کنید تا متوجه شوید که آیا با حقوق مد نظر کارفرما تطابق نسبی دارد یا خیر. پایین گفتن حقوق اصلا مزیت حساب نمی‌شود. میزان حقوق پیشنهادی، میزان ارزشی است که برای آن کار و برای خودتان قائل هستید. پس صادقانه از آن صحبت کنید تا در آینده هم به مشکل نخورید.

آمادگی مذاکره موثر را داشته باشید

صحبت درباره حقوق، نیاز به آمادگی قبلی دارد. لازم است شما و کارفرما به اندازه کافی منعطف رفتار کنید تا بتوانید به یک توافق برد-برد دست پیدا کنید. اگر از قبل به مواردی مانند پاداش و مزایای دیگر فکر کرده باشید، احتمالا با حقوق پایه پایین‌تر هم بتوانید به مبلغ مد نظر خودتان برسید.

چگونه به سوال «چه میزان حقوقی مد نظرتان است» پاسخ دهیم؟

پاسخ به این سوال باید با دقت و محترمانه داده شود. اگر در ابتدای جلسه بود می‌توانید بیشتر بحث را سمت توانایی و تجربیات خودتان ببرید و خواسته‌های آن‌ها را از خودتان بپرسید. بعد منطقی‌تر می‌توان به این سوال پاسخ داد. به عنوان مثال می‌توان درباره حقوق به شکل زیر پاسخ داد:

«من به دنبال یک فرصت شغلی هستم که مزایا و حقوق منصفانه‌ای ارائه دهد. اعتقاد دارم که تجربه، مهارت‌ها و توانایی‌های من ارزشمند هستند و انتظار حقوق و پاداشی منصفانه و مناسب برای کارم دارم. البته، من در توافقات مالی همیشه اهل مذاکره هستم و دوست دارم از دیدگاه‌های شما هم مطلع شوم».

 

بیشتر بخوانید:

سیستم جبران خدمات چیست و چه تفاوتی با حقوق و دستمزد دارد

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!