شغل ویراستار را بیشتر بشناسیم

برای توضیح شغل ویراستار، باید به این مساله توجه کنیم که همه ما در مسیر زندگی و انجام کارها، اشتباهاتی انجام می‌دهیم که ممکن است خودمان متوجهش نباشیم. بر همین اساس برای یک نویسنده هم این دست خطاها پیش می‌آید. ویراستار همان کسی است که در این راه به نویسنده کمک می‌کند تا متن اصلاح شود. ویراستاران امروزه در مجموعه‌ها و شرکت‌ها به شکل‌های متنوعی می‌توانند همکاری داشته باشند و به تصحیح و ویرایش متن‌ها بپردازند. در این مقاله به توضیح این شغل دقیق و پرجزییات پرداخته‌ایم.

شغل ویراستار را بیشتر بشناسیم

ویراستار کیست؟

در یک تعریف ساده، باید بگوییم ویراستار یک مخاطب حرفه‌ای برای خواندن نوشته‌ها و آثار است تا آن‌ها را به متن‌هایی استاندارد و روان تبدیل کند. تغییراتی که ویراستار ایجاد می‌کند شامل تصحیح و ویرایش‌های نگارشی، ساختاری، ادبی و گاهی محتوایی است. 
البته یکی از نکات مهم این است که ویراستار باید روح نوشته را حفظ کند. یعنی خدشه‌ای به اهداف و محتوای مورد نظر نویسنده وارد نکند.

انواع ویراستار متون

ویراستاری به یک یا چند نوع از انواع زیر می‌تواند اشاره داشته باشد:

1- ویراستار زبانی: به طور مشخص این نوع از ویراستاری شامل روان کردن جملات، رفع اشکالات دستور زبانی، جایگزین کردن کلمات با مترادف‌ها و به طور کلی نزدیک کردن به زبان معیار مورد نظر است.  
2- ویراستار فنی: تقریبا به رایج‌ترین نوع ویراستاری اشاره دارد که شامل تصحیح اشتباهات املایی، نیم‌فاصله و فاصله، درست قرار دادن علامت‌های نگارشی و پاراگراف‌بندی است.
3- ویراستار محتوایی: در این نوع همان‌طور که از اسمش برمی‌آید ویراستار، از نظر محتوا، درستی علمی، تطابق دادن با زبان اصلی و حذف جملات زاید و غیرضروری اقدام به ویرایش متن می‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز ویراستار

برای اینکه به عنوان ویراستار مشغول کار شوید، لازم است مهارت‌های زیر را در خودتان توسعه داده باشید.

•    آشنایی با نوشتن و تولید محتوا
•    دقت و نکته‌سنجی بالا
•    قاطعیت و اعتماد بنفس بالا
•    آگاهی از سبک‌های نگارش مختلف
•    مهارت‌های کافی در زبان متن مورد نظر
•    انعطاف‌پذیری
•    مطالعه بالا و آشنایی با انواع متن ادبی، تحلیلی و ...

همه چیز درباره شغل نویسنده

وظایف و مسئولیت‌های یک ویراستار

ویراستاران وظیفه اصلاح و نظارت بر متن‌ها و محتواها را دارند. می‌توان موارد زیر را به عنوان مسئولیت‌های یک ویراستار ذکر کرد. 

•    خواندن مطالب و تصحیح اشتباهات املایی، نقطه‌گذاری و مسایل دستور زبان
•     بازنویسی متن‌ها به منظور روان‌تر کردن جملات
•    نظارت و بررسی متن‌های ارسال شده توسط محتوانویسان و نویسندگان به منظور انتشار ‌
•    حذف عبارت‌ها و کلمات نادرست
•    استاندارسازی متن‌ها به منظور رساندن به یک سبک، گونه و قواعد نوشتاری معین
•    بررسی میزان انسجام متن و آغاز، بدنه و پایان آن
•    مشورت و ایده دادن به نویسندگان و کمک به آن‌ها برای رسیدن به یک متن منسجم و روان

فرصت‌های شغلی و محل کار ویراستار

ویراستاری از آن دسته شغل‌هایی است که می‌تواند به صورت حضوری یا دورکار انجام شود. محل کار یک ویراستار می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

1- روزنامه‌ها و مجلات: سال‌هاست ویراستاران از اعضای اصلی تحریریه یک روزانه یا مجله هستند. آن‌ها متن‌ها و گزارشات را پیش از انتشار تصحیح می‌کنند.
2- شرکت‌های تبلیغاتی: شرکت‌های تبلیغاتی به ویراستاران نیاز دارند تا محتوای تبلیغاتی خود را بررسی و اصلاح کنند.
3- سایت‌های خبری و تحلیلی: سایت‌های خبری به منظور داشتن متن‌ها و نوشته‌های استاندارد و جذب مخاطب بیشتر، احتیاج به ویراستار دارند. 
4- انتشاراتی‌ها: ویراستار در شرکت‌های نشر، کتاب‌ها را پیش از انتشار تصحیح و بازخوانی می‌کند که به متن استانداردی تبدیل شوند.
5- شرکت‌های تولید محتوا: امروزه محتوای خوب می‌تواند باعث درآمد بیشتری برای شرکت‌ها شود. بنابراین وجود ویراستار به شرکت‌های ارائه‌دهنده محتوا کمک می‌کند در این مسیر موفق باشند.
6- شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی: ویراستاران در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم فعالیت می‌کنند و محتوای برنامه‌ها را بررسی می‌کنند.

چگونه به عنوان ویراستار استخدام شویم؟

اگر به ویراستار علاقه زیادی دارد و حس می‌کنید مهارت‌های مورد نیاز را تا حد کافی به دست آورده‌اید، وقت آن رسیده که یک فرصت شغلی را از آن خود کنید.
برای پیدا کردن کار راه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال پلتفرم کاران یک سایت تخصصی در حوزه کار و استخدام است که انواع آگهی کاری از جمله ویراستاری را می‌توانید در آن جست‌وجو کنید یا به سایت بسپارید که فرصت‌های شغلی را به شما پیشنهاد دهد.
برای ارتباط گرفتن با شرکت‌ها و مجموعه‌های استخدام‌کننده، یکی از ملزومات اولیه تنظیم کردن یک رزومه کاری است. رزومه‌ای که شامل مهارت‌ها، تجربیات، دوره‌های آموزشی گذارنده شده و سوابق کاری پیشین شما است. 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!