پنج استراتژی مهم که برای برندسازی شخصی موثر است

برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ (Personal Branding) فرایند ایجاد برندی اصیل برای شخص یا شرکت شماست. این برند منحصر به شخص شما یا کسب و کار شما خواهد بود. در یک تعریف ساده‌تر، برند شخصی، همه آن چیزی است که باعث می‌شود یک مشتری شما را انتخاب کند و نه دیگری را. برای برندسازی شخصی به فاکتورهای مختلفی در حوزه کاری خودتان باید توجه کنید. باید سوال‌هایی از خودتان بپرسید. چه چیزی محصول یا خدمات شما را از دیگران متفاوت می‌کند؟ چرا یک مشتری از بین رقبای بسیار، باید با شما تماس بگیرد؟ در محصول شما چه چیزی وجود دارد که برای شما مشتری وفادار می‌سازد و او را به مخاطب شما تبدیل می‌کند؟ در این مقاله کاران، با پنج قانون اساسی در حوزه برندسازی شخصی بیشتر آشنا می‌شویم.

پنج استراتژی مهم که برای برندسازی شخصی موثر است

پرسونال برندینگ چگونه ایجاد می‌شود؟

در اجرای برندسازی شخصی خیلی مهم است که توانایی‌ها و خصوصیات خودتان یا شرکت‌تان را بشناسید و اهداف و آرمان‌های خودتان را در نظر داشته باشید. برای برندسازی مراحل مختلفی را باید بگذرانید، اما حداقل پاسخ به سوال مهم زیر می‌تواند شما را برای ساخت برند خودتان راهنمایی کند.

  1. چه وجه تمایز و ویژگی منحصربفردی در شما یا مجموعه شما وجود دارد؟
  2. کدام تصمیم، عمل یا انتخاب، می‌تواند بیشترین اثر را در رشد برند شخصی شما داشته باشد؟
  3. آیا به اندازه کافی در مورد برندها و اینفلوئنسرهایی که در حوزه کاری شما وجود دارند، اطلاعات کسب کرده‌اید؟ آیا تجربه‌های آن را مطالعه کرده‌اید؟

 

تفاوت برندسازی شخصی با شهرت چیست؟

یک تفاوت اساسی بین برندسازی و شهرت داشتن وجود دارد. شهرت عمدتا چیزی است که دیگران در رابطه با شما می‌گویند. لزوما شما در شهرت پیدا کردن خودتان نقش و کنترل لازم را ندارید. اما در برندسازی شخصی، شما کاملا آگاهانه و با کنترل و مدیریت خودتان برندتان را به دیگران می‌شناسانید و آن را متمایز می‌کنید.

 

10 روش برای تقویت برند کارفرمایی

 

پنج استراتژی برندسازی شخصی موثر

هر نوع برندسازی و پیشرفت در آن نیاز به نگاهی جامع و استراتژیک دارد. بنابراین باید با صبر و شکیبایی موثر، راه درست برندسازی خودتان را پیدا کنید. در ادامه چند استراتژی موثر در این زمینه را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1- اصیل و متمایز باشید

کپی کردن و تقلید از دیگران، اصلا شروع خوبی برای برندسازی شخصی نیست. شما به عنوان یک شخص یا مجموعه حتما وجوهی دارید که تا حدی شما را از دیگران متمایز می‌کند. باید با بررسی دقیق آن‌ها را پیدا کنید و روی این وجوه کار کنید. هر چه بیشتر آن‌ها را منحصربفرد و اصیل انتخاب کنید، امکان موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

 

2- مخاطبان خود را شناسایی کنید

شما در طول فعالیت خودتان متوجه خواهید شد که مدیران، صاحبان شرکت‌ها و مشتری‌های متفاوتی علاقمند به همکاری با شما یا استفاده از محصولات و خدمات شما هستند. برای برندسازی شخصی باید این افراد و طیف‌های جامعه را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید آن‌ها را حفظ کنید یا افراد بیشتری را با این ویژگی‌های مشترک به سوی خودتان جذب کنید.

 

3- در شبکه‌های اجتماعی آگاهانه فعالیت کنید

برندهای مختلف برای ارتباط با مشتریان و جامعه هدف خودشان معمولا وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شود. نفس ورود به شبکه‌های اجتماعی کمکی به ارتقای کار شما نمی‌کند و حتی ممکن است به ضرر شما هم تمام شود. از همین رو کلمه آگاهانه را به این عبارت اضافه کردیم.

شما باید شبکه‌های اجتماعی مختلف را بشناسید و طبق فضای موجود در این شبکه‌ها از آن‌ها استفاده کنید. مثلا نوع فعالیت شما در اینستاگرام کاملا از نوع فعالیت شما در توییتر متفاوت خواهد بود. چون هر کدام از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌ها و کاربران مخصوص به خود را دارند.

 

 

4- وبلاگ خودتان را راه‌اندازی کنید

بسیاری ممکن است فکر کنند صرف حضور در اپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای شناساندن خود به دیگران کافی است. اما وجود وبلاگ، بستر بسیار مناسبی برای نمایش خلاقیت‌ها و توانمندی‌های شما است. به علاوه وبلاگ جای رسمی‌تری برای شناساندن خودتان، معرفی محصولات‌تان و ارتباط گرفتن با مشتریان و مخاطبان است. وبلاگ، آرشیو خوبی خواهد بود تا دیگران به وسیله جست‌وجو کردن بتوانند شما را پیدا کنند.

 

5- مدام خودتان را آنالیز و بازسازی کنید

متخصصان و مشاوران مختلفی را می‌توانید در اطراف خودتان داشته باشید که به رشد شما کمک کنند. برای برندسازی شخصی موثر لازم است که مدام توسط خودتان یا اطرافیان و پرسنل‌تان مورد نقد  وبررسی قرار بگیرید. از بین بردن ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت می‌تواند به رشد برند شما بسیار کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید:

تاثیر برند کارفرمایی در استخدام

چطور یک ویدئو رزومه حرفه ای برای برندینگ شخصی بسازیم

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!