چطور به سبک رهبران، خودآگاهی بیشتری داشته باشیم؟

یادگرفتن مهارت های خودآگاهی، کار ساده ای نیست اما به شما کمک می کند در کار و زندگی تان موفق تر باشید، مخصوصا اگر به دنبال پیشرفت شغلی باشید. این مقاله برای همه کسانی است که می خواهند به سبک رهبران موفق دنیا، خودآگاهی خود را افزایش دهند.

چطور به سبک رهبران، خودآگاهی بیشتری داشته باشیم؟

چرا خودآگاهی برای پیشرفت مهم است؟

خودآگاهی (به انگلیسی Self-awareness) یعنی میزان آگاهی و فهم مان از احساس درونی خودمان؛ در واقع مهارت خودآگاهی به معنی توانایی نظارت بر احساسات و واکنش هایمان است؛ اینکه چقدر نقاط قوت و ضعف مان را می شناسیم و چطور می توانیم در موقعیت های مختلف، احساسات و رفتارهایمان را کنترل کنیم.

مطالعات روانشناسی نشان می دهد افرادی که خودآگاهی بالایی دارند مدیران و رهبران بهتری هستند.

اهمیت خوداگاهی در این نکته است که به خوبی بتوانیم از واکنش هایمان آگاه باشش یم و جلوی خیلی از رفتار و تصمیم های هیجانی را بگیریم. جالب است بدانید خودآگاهی یکی از نشانه های مهم هوش هیجانی است؛ در نتیجه هراندازه میزان آگاهی از خودمان بیشتر باشد هوش هیجانی بالاتری داریم و راحت تر تصمیم می گیریم.

با خودآگاهی بیشتر حتی قدرت بیشتری برای برقراری ارتباط و ارائه مثل سخنرانی را داریم.

اگر می خواهید درباره خودآگاهی و تکنیک های آن بیشتر بدانید این مقاله کاران را بخوانید.

 

10 نکته برای افزایش خودآگاهی

 

1.ذهن خود را باز نگه دارید.

تعصبات ذهنی تان را کنار بگذارید؛ وقتی بتوانید احساسات خود را تنظیم کنید، می توانید با احساسات دیگران هم هماهنگی بیشتری داشته باشید. برای اینکه یک رهبر موفق باشید، باید در مورد افراد جدید و همه چیزهایی که ارائه می دهند، کنجکاو باشید. لازم است یک دنده بودن را کنار بگذارید و سعی کنید نسبت به دیگران و نظرات شان ذهن بازتری داشته باشید.

2.مراقب نقاط قوت و ضعف خود باشید.

افراد خودآگاه نقاط قوت و ضعف خود را خوب می شناسند و می توانند به درستی آنها را مدیریت کنند. توجه به نقاط قوت و ضعف یعنی اینکه بدانیم چه زمانی از دیگران کمک بگیریم و چه موقع خودمان کارها را به تنهایی مدیریت کنیم.

3.متمرکز بمانید.

کلید بهره وری به عنوان یک رهبر این است که بتوانید تمرکزتان را حفظ کنید. لازم است خودتان را آموزش دهید که برای مدت زمان طولانی بتوانید تمرکز کنید بدون اینکه در معرض شبکه های اجتماعی، ایمیل یا سایر موارد حواس پرتی کوچک قرار بگیرید.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: 8 روش برای از بین بردن حواس پرتی در محیط کار

4.مرزها را تعیین کنید.

برای اینکه همیشه مدیریت احساسات داشته باشید لازم است همیشه خط و مرزها و محدودیت هایی برای خود ایجاد کنید؛ شما می توانید در ارتباط با دیگران گرم و صمیمی باشید اما در صورت لزوم نه بگویید. در مورد کار و علایق خود جدی باشید و مرزهای خود را ثابت نگه دارید تا یکپارچگی اهداف خود و کارهایی که انجام می دهید را حفظ کنید.

5.محرک های عاطفی خود را بشناسید.

 افراد خودآگاه می توانند احساسات خود را در حین وقوع شناسایی کنند. احساسات خود را سرکوب نکنید یا دلایل آنها را انکار نکنید. در عوض، آنها را بشناسید و قبل از برقراری ارتباط با دیگران آنها را کاملاً پردازش کنید.

6.به شهودتان اعتماد کنید.

افراد موفق یاد می گیرند که در تصمیم گیری به غریزه خود اعتماد کنند و ریسک های مربوط به آن انتخاب ها را بپذیرند. غرایز شما بر اساس نیاز به بقا و موفقیت در شما شکل گرفته اند؛ آنها به شما می گویند که در هر مرحله از زندگی تان چه کاری باید انجام بدهید، بنابراین یاد بگیرید که به شهود خود اعتماد کنید.

7.انضباط شخصی را تمرین کنید.

 رهبران خوب علاقه دارند در هر زمینه ای از زندگی خود منظم باشند. این ویژگی به آنها کمک می کند تمرکز بیشتری داشته و خودآگاهی بالاتری داشته باشند.

8.در نظر بگیرید که رفتارهای شما چه تاثیری بر دیگران می گذارد.

ما اغلب بدون فکر کردن، فقط روی نیازهای خودمان تمرکز می کنیم. در حالی که خودآگاهی نیازمند شناسایی تاثیر احساسات و رفتار مان بر دیگران است. توجه بیشتر به دیگران به شما کمک می کند تا در موقعیت های سخت تصمیم هایی با آگاهی بیشتر بگیرید.

9.در صورت لزوم عذرخواهی کنید.

 اشتباهات همیشه اتفاق می افتند، اما خودآگاهی به شما کمک می کند تشخیص دهید که چه زمانی لغزش های شما مستلزم عذرخواهی است. یاد بگیرید در هر سطح و موقعیت، اشتباه تان هر چه بوده بپذیرید و سپس با تغییر رفتار برای اصلاح اشتباه، بهترین راه را برای حرکت به جلو انتخاب کنید.

10.بازخورد بخواهید.

 در حالی که مفهوم خودآگاهی، درک خود بدون توجه به نظر دیگران است، اما درخواست بازخورد صادقانه از دیگران احتیاج به شجاعت دارد. زمانی که از دیگران بازخورد می گیرید باعث می شود دید واقعی تری نسبت به خودتان پیدا کنید.

به نظر شما چه نکات دیگری کمک می کند تا خودآگاهی بیشتری پیدا کنیم؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

10 مهارت ارتباطی رهبری برای پیشرفت شغلی

چطور با اصل ژاپنی "بوشیدو" خودمان را مدیریت کنیم و موفق شویم

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!