بهترین جواب برای پاسخ به این سوال که چرا در کارمان وقفه شغلی داشتیم؟

تا به حال شده برای دوره‌ای، شغل‌تان را ترک کنید؟ در این مقاله کاران از راه‌های پاسخ دادن به این سوال کارفرما گفتیم: چرا در سوابق کاری تان وقفه شغلی وجود دارد؟

بهترین جواب برای پاسخ به این سوال که چرا در کارمان وقفه شغلی داشتیم؟

وقفه شغلی به چه معناست و چرا اتفاق می‌افتد؟

اصطلاح وقفه شغلی یا همان Career Break برای اولین باردر سال 2022 و در لینکدین به عنوان یک برچسب در سوابق شغلی اضافه شد. وقفه شغلی یعنی اینکه ما دریک دوره مشخص، کارمان را به دلایل مختلف ترک کرده‌ایم و بعد از مدتی دوباره مشغول کار شده‌ایم. اگر مثلا بخواهید رزومه‌تان را در لینکدین بسازید تگ "وقفه شغلی" به شما امکان می‌دهد تا دوره‌های زمانی که کار خود را به دلایل مختلف  ترک کرده‌اید، در رزومه توضیح دهید.

مسافرت، مهاجرت، بیماری و یا مسائل خانوادگی و حتی فعالیت‌های داوطلبانه و آموزشی هر یک می‌توانند دلیلی باشند که شما طی دوره‌ای دچار وقفه شغلی شوید و شغل‌تان را ترک کنید. اما چطور می‌شود وقفه شغلی را در رزومه و یا مصاحبه شغلی عنوان کرد که برای استخدام شدن نکته منفی محسوب نشود؟

وقفه در رزومه

اگر در مصاحبه بپرسند که چرا وقفه شغلی داشتید، چه جوابی بهتر است؟

داشتن وقفه شغلی در سوابق کار برای خیلی از کارفرمایان قابل درک است اما برای عده‌ای از مدیران منابع انسانی هم می‌تواند سوال برانگیز باشد؛ بهترین راهکار این است که اعتماد به نفس داشته باشید و خیلی خلاصه، دلیل‌تان را عنوان کنید. پاسخی که می‌دهید باید به اندازه کافی برای شما ضرورت و اهمیت داشته باشد که مدیر مصاحبه کننده را هم قانع کند.

بهترین راه این است که قبل از مصاحبه حتما دلیل‌تان را برای این موضوع مشخص کنید تا وقتی از شما بپرسند "چرا در سوابق تان، وقفه شغلی وجود دارد" بتوانید بدون اضطراب و با آرامش پاسخ دهید. چند نمونه جواب درباره دلایل وقفه کاری را در ادامه ببینید:

  • "در سال 1392 متاسفانه پدرم از دنیا رفت و مادرم که بیمار بود به کمک من برای نگهداری نیاز داشت؛ سلامتی مادرم برایم اولویت داشت؛ به همین خاطر تصمیم گرفتم استعفا بدهم و یک دوره 6 ماهه از او در خانه‌نگه داری کنم. خوشبختانه بعد از این مدت موفق شدم یک پرستار قابل اعتماد پیدا کنم."

  • "سال 1389 بعد از یک سال تلاش بلاخره در رشته مورد علاقه‌ام در کنکور کارشناسی ارشد قبول شدم؛ هدفم برنامه‌ریزی برای فارغ التحصیلی با نمره بالا بود که بتوانم پذیرش رشته دکتری یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را بگیرم. به همین خاطر یک سال و نیم از بازار کار فاصله گرفتم تا به اندازه کافی برای تحصیلاتم زمان بگذارم."

  • "سال 1390 احساس کردم از شغلم به عنوان حسابدار رضایت کافی ندارم؛ بعد از مدتی که وضعیت و شرایط را بررسی کردم تصمیم گرفتم از کارم استعفا بدهم و در دوره آموزشی 3 ماهه دیجیتال مارکتینگ شرکت کنم. بعد از 6 ماه دوری از فضای کار توانستم به عنوان کارآموز دیجیتال مارکتینگ، کارم را دوباره شروع کنم."

چگونه در مصاحبه وقفه شغلی را توضیح دهیم

هرگز فراموش نکنید .....

دلایل شما برای ترک شغل هر چه که باشد، کاملا شخصی است ؛حتی اگر از نظر فرد مصاحبه کننده هم به اندازه کافی قانع کننده نباشد اما یادتان باشد که برای توضیح چنین مساله‌ای در مصاحبه هرگز نیازی نیست عذرخواهی کنید. وقتی با اعتماد به نفس درباره گذشته، انتخاب‌ها و اولویت‌هایتان صحبت می‌کنید نه تنها خودتان حس مثبتی پیدا می‌کنید بلکه مدیر مصاحبه کننده و کارفرما را هم تحت تاثیر خودباوری و عزت نفس تان قرار می‌دهید.

اگر می‌خواهید پس از یک دوره وقفه شغلی به سرکار برگردید، این فیلم آموزشی راهکارهای جالبی برای شروع دوباره کار دارد. 

شما هم تا به حال وقفه شغلی داشتید؟ چطور در مصاحبه شغلی عنوان کردید؟

منبع https://hbr.org/

بیشتر بخوانید:

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

۶ سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!