در مصاحبه استخدامی چگونه خود را معرفی کنیم

نحوه معرفی خود در مصاحبه کاری، مرحله مهمی از استخدام شماست. در این مقاله کاران می توانید با روش های ساده و کاربردی نمونه بیوگرافی برای مصاحبه استخدامی آشنا شوید.

در مصاحبه استخدامی چگونه خود را معرفی کنیم

حتما شما هم شنیده اید 5 دقیقه اول مصاحبه کاری بسیار مهم است. از این نظر که در همان ابتدای کار بتوانید با فن بیان، رفتار و زبان بدن در مصاحبه و از همه مهم تر نحوه معرفی تان، مدیر مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید.

علاوه بر مهم ترین سوالات مصاحبه استخدامی که به خوبی باید آنها را بشناسید، لازم است که بتوانید خیلی خلاصه و کاربردی در ابتدای مصاحبه به این سوال پاسخ دهید: از خودتان بگویید.

روش گفتن بیوگرافی در مصاحبه کاری به فرد حاضر در مصاحبه نشان می دهد شما چقدر قدرت بیان و اعتماد به نفس دارید. وقتی بلد باشید خودتان را به خوبی در مصاحبه استخدامی معرفی کنید این موضوع نشانه تسلط تان به ارائه مطالب و در عین حال حرفه ای بودن شماست.

قبل از مصاحبه برای خودتان یک بیوگرافی تهیه کنید

همیشه بهتر است قبل از مصاحبه یک نمونه بیوگرافی برای مصاحبه استخدامی‌ آماده کنید. حتی می توانید تحقیق کنید که در مصاحبه استخدامی چه می پرسند؟ و چه سوال هایی در مصاحبه استخدامی پرسیده می شود؟ اگر می خواهید با سوالات روانشناسی مصاحبه شغلی آشنا شوید این مقاله را بخوانید.

وقتی در مصاحبه از شما پرسیده می شود از خودتان بگویید لازم است به سوابق شغلی، تجربه ها و مهارت هایتان که با شغل مورد نظر همخوانی دارد اشاره کنید، در واقع می‌توانید قبل از مصاحبه خلاصه ای از رزومه تان ارائه کنید، همچنین می‌توانید از موفقیت هایی که در محیط کار داشتید بگویید اما نه به صورت اغراق آمیز. بهتر است بیشتر به اشتیاق‌تان برای پیشرفت و رسیدن به اهدافتان اشاره کنید. و کمی از برنامه های شغلی آینده تان تعریف کنید. هنگامی که از سوابق کاری‌تان می‌گویید به کارهای تیمی که به خوبی انجام داده اید نیز اشاره کنید و اما این نکته را در نظر داشته باشید که موفقیت ها و دستاوردهای تیم و مجموعه را فقط پای خود ننویسید و به هیچ وجه درباره شرکت قبلی بد گویی نکنید این کار چهره بدی از شما نشان می دهد. حتی می توانید معرفی خود را با یک دوست یا اعضای خانواده تمرین کنید.

 یک نمونه بیوگرافی کارشناس گرافیست در مصاحبه استخدامی را به عنوان مثال ببینید:

"من یک طراح گرافیک هستم که بیشتر از پنج سال در این زمینه تجربه دارم. من متخصص طراحی های گرافیکی مربوط به وب سایت هستم و سوابق کاری مختلفی هم دارم که در رزومه ام به آنها اشاره کردم.خلاقیت و تلاش در کارم همیشه برایم اهمیت دارد سعی می کنم تجربیات خوشایند تصویری را برای کاربران یک سایت یا یک برند تجاری درست کنم. همیشه مشتاق یادگیری مهارت های جدید در حوزه کاری ام و مخصوصا رشد مهارت های مدیریتی ام هستم ؛ امیدوارم بتوانم در آینده نزدیک به علاقمندان حوزه گرافیک و اعضای تیم خودم آموزش بدهم و الهام بخش باشم."

بیوگرافی در مصاحبه استخدامی

چند نکته ضروری برای معرفی خود در مصاحبه کاری

بهتر است قبل از رفتن به مصاحبه توانایی هایتان را شناسایی کنید، آداب مصاحبه کاری  و نحوه برخورد در مصاحبه استخدام را بیاموزید، سوالات مصاحبه استخدامی شغل مورد نظرتان را مطالعه کنید و درباره شرکت تحقیق کنید تا با فرهنگ سازمانی و زمینه فعالیت شان بیشتر آشنا شوید. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید از زمینه فعالیت شرکت باخبر شوید و اگر شبکه های اجتماعی مجموعه را بررسی کنید می‌توانید با فرهنگ سازمانی شرکت آشنا شوید.

این مسئله به شما کمک می‌کند سوالات هوشمندانه تری در مصاحبه بپرسید و در مصاحبه شغلی بهتر صحبت کنید. دقت کنید که فن بیان در مصاحبه استخدامی بسیار تاثیر گذار است پس روی مهارت فن بیان‌تان بیشتر کار کنید.

 ممکن است با سوالات روان شناسی در مصاحبه استخدامی رو به رو شوید سعی کنید اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید، زبان بدن و حتی حرکت دست ها در مصاحبه شغلی تاثیر گذارند. به هیچ وجه از جمله "من هیچ نقطه ضعفی ندارم." استفاده نکنید، اگر درباره نقطه ضعف هایتان سوال کردند می‌توانید به نقطه ضعف هایی که مربوط به مسائل کاری نیستند اشاره کنید. در میان مهارت های فنی‌تان به مهارت های نرم تان مثل مهارت های ارتباطی، حل مسئله،  انعطاف پذیری و ... هم نیز اشاره کنید. در پایان مصاحبه، مصاحبه کننده به شما فرصت می دهد تا سوالات‌تان را از او بپرسید. برای اینکه بدانید چه سوال هایی باید در مصاحبه بپرسید این مقاله کاران به شما کمک می کند.

این نکته را درنظر داشته باشید که هرچه بهتر شرکت و حوزه کاری مورد نظر را بشناسید، در مصاحبه استخدامی راحت تر خواهید بود. 
چند نمونه از سوالاتی که می‌توانید در مصاحبه استخدامی بپرسید :

  • شرح وظایفی که ازمن انتظار دارید، چه مواردی است؟
  • مشکلات این شغل چه مسائلی هستند؟
  • من دراین سمت باید به چه کسی گزارش یا توضیح بدهم؟ فرد نظارت کننده روی عملکرد من چه کسی است؟
  • کار کردن دراین شرکت چه امتیازی نسبت به سایر شرکت‌ها دارد؟
  • درصورت توافق بر سر استخدام، از چه زمان می‌توان کار را شروع کرد؟
  • در این شرکت چه راه‌هایی برای پیشرفت شغلی وجود دارد؟
  • آیا این موقعیت شغلی در مجموعه جدید است؟ اگر این طور نیست، نفر قبل به چه علتی شرکت رو ترک کرده است؟
  • آیا این موقعیت شغلی نیاز به ماموریت یا سفر دارد؟
  • خصوصیات فردی که در این شغل موفق می‌شود، چیست؟
  • قرار است در چه تیمی مشغول به کار شوم؟ این تیم چند نفره است؟
  • آیا ممکن است محل کار تغییر کند؟

رزومه ساز آنلاین

بیشتر بخوانید:

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

۶ سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

همه تکنیک های موفقیت در مصاحبه شغلی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!