باریستا کیست؟
باریستاها به عنوان کارشناسان قهوه شناخته میشوند و معمولاً آموزشهای خاصی در زمینه قهوهسازی، تزئین نوشیدنیها و سرویسدهی به مشتریان میگذرانند. آنها باید با انواع دستگاههای قهوه، نوع قهوهای که برای مشتری سرو میکنند، نوع شیر و نحوه تزئین نوشیدنی آشنا باشند.
فردی که به حرفه باریستایی مشغول است، همچنین مسئول تمیز کردن دستگاههای قهوه و محیط کار خود است. او نوشیدنیها و سرو شدنیهای آن بار را در اختیار مشتریان قرار میدهد تا رضایت آنها را جلب کند.
وظایف و مسئولیتهای باریستا
وظایف یک باریستا با توجه به محل کار و نوع کافه میتواند متفاوت باشد. مثلا در یک کافه کوچک ممکن است باریستا همه وظایف مختلف را انجام دهد یا در کافههای بزرگتر وظایف بین افراد تقسیم شود. به طور کلی، این مسئولیتها، شامل موارد زیر است:
1- تهیه نوشیدنیهای گرم و سرد مانند قهوه، چای، کاپوچینو، لاته، اسپرسو و غیره
2- آمادهسازی مواد اولیه مانند قهوه، شیر، شکر و سایر مواد لازم برای تهیه نوشیدنیها
3- پذیرش سفارشات مشتریان و تعامل با آنها برای تهیه دقیق نوشیدنیهایی که میخواهند
4- نظافت دستگاههای قهوهسازی و سرویسدهی به مشتریان
5- پیشنهاد دادن به مشتریان در مورد نوشیدنیهای جدید و خاص و تبلیغ برند خود
6- مدیریت موجودی مواد اولیه و تأمین آنها
7- مدیریت حسابهای مالی و صدور فاکتور به مشتریان.
مهارتهای باریستا
مهارتهای یک باریستا ممکن است بسته به تجربهاش کم یا کاملا تخصصی باشد. این توانمندیها میتواند موارد زیر باشد:
1- تسلط بر تکنیکهای تهیه نوشیدنیهای مختلف از جمله قهوه، چای، کاپوچینو و غیره
2- آشنایی با انواع و کیفیتهای مختلف قهوه و دانش در مورد روشهای فرآوری آن
3- توانایی در تعامل با مشتریان و پاسخگویی به سفارشات آنها
4- داشتن مهارتهای خلاقیت و نوآوری در تهیه نوشیدنیها و ارائه راهکارهای جدید به مشتریان
5- توانایی در مدیریت زمان و موجودی مواد اولیه و بهبود فرآیندهای کاری
6- دقت در جزئیات تهیه نوشیدنیها و خدمات به مشتریان
7- آگاهی از اصول بهداشتی در تمام فرآیندهای مربوط به تهیه نوشیدنیها
8- توانایی در مدیریت حسابهای مالی و صدور فاکتور به مشتریان.
دوره آموزشی برای باریستایی
به طور کلی، دورههای آموزشی باریستا میتواند شامل هر چیزی از آموزش روشهای ساخت قهوه تا مدیریت کسب و کار باشد. به عنوان مثال دورههای زیر میتوانند مفید باشند:
- دوره آموزشی قهوه: این دوره شامل یادگیری روشهای مختلف قهوهسازی، تاریخچه قهوه و انواع دانه قهوه است.
- دوره آموزشی تزئین نوشیدنی: تزئین نوشیدنی از کارهایی است که به رضایت بیشتر مشتری میانجامد و باریستا لازم است آن را بداند.
- دوره آموزشی فنون باریستا: این دوره شامل یادگیری روشهای ساخت قهوه، خلط شیر، تزئین نوشیدنی و مدیریت فشار کاری است.
- دوره آموزشی مدیریت کسب و کار: یادگیری مدیریت کسب و کار، مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی مهارت مهم دیگر در این حرفه است.
- دوره آموزشی بهداشت و ایمنی: این دوره شامل یادگیری در مورد بهداشت و ایمنی در تهیه قهوه و نوشیدنیها است.
تیپ شخصیتی مناسب و ویژگیهای لازم باریستا
تیپ شخصیتی و ویژگیهای مناسب برای باریستا شامل موارد زیر است:
- دقت بالا: باریستاها باید بسیار دقیق باشند، زیرا هر خطای کوچکی میتواند تجربه مشتری را تحت تاثیر قرار دهد.
- توجه به جزئیات: ضروری است که باریستا به جزئیات کوچک توجه کند. مثلا نوع شیر، دمای قهوه و نحوه تزئین نوشیدنی.
- مهارت در ارتباط با مشتریان: این افراد باید مهارت خوبی در ارتباط با مشتریان داشته باشند و به مشتریان خود با احترام و محبت رفتار کنند.
- کنترل اضطرابها: یک باریستا در شرایط شلوغی و فشار کاری باید اضطراب و استرس خودش را کنترل کند وگرنه مدیریت زمان و مشتریها بسیار سخت خواهد بود.
- خلاقیت: خلاقیت به یک قهوهچی کمک میکند که بتواند نوشیدنیهای با طعم و شکل جدید درست کند و منوی خلاقانهای برای جذب مشتری بسازد.
درآمد و دستمزد باریستا
باریستا در ابتدای کار خود، درآمدی برابر آنچه که در قانون کار آمده است، خواهد داشت. اما بسته به میزان تجربه، تخصص، موقعیت و شهر محل کار و ... ممکن است، این دستمزد بیشتر هم بشود.
به عنوان مثال کافههای مشهور یا کافههایی که در مناطق شمال شهر تهران واقع شدهاند ممکن است حقوق بالاتری برای باریستا در نظر بگیرند. از طرفی کسی که در یک شهر یا محله کوچک، مشغول است احتمالا همان حداقل دستمزد را دریافت خواهد کرد.