10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی

چگونه برنامه ریزی کنیم تا موفق شویم؟وقتی برای کارهایمان برنامه داریم و آنها را می نویسیم مغزمان خود به خود برای انجام این کارها آماده می شود. در واقع داشتن برنامه ریزی مناسب، کلید رسیدن به موفقیت در هر زمینه است؛ در این مقاله کاران از تکنیک های درست برنامه ریزی برای موفق شدن گفته ایم که ممکن است به کارتان بیاید.

10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی

 فرقی نمی کند در زندگی شخصی یا زندگی حرفه ای تان بخواهید موفق شوید. بدون داشتن برنامه درست، رسیدن به موفقیت کار ساده ای نیست.

برنامه ریزی چه فایده ای دارد؟

وقتی نمی دانیم در لحظه باید چه کار کنیم مهم ترین عامل برای موفق شدن را از دست داده ایم و آن هم زمان است. اگر برای یک روز کاری و حتی جریان روزمره زندگی برنامه نداشته باشیم به راحتی زمان را از دست می دهیم. با یک برنامه خوب روزانه و هفتگی است که می توانیم طبق نقشه جلو برویم و به اهدافمان برسیم. زمانی که برنامه ریزی می کنیم :

1.مدیریت زمان داریم.

2.کارها منظم پیش می رود.

3.به اغلب کارهایمان می رسیم.

4.کمتر تنبلی می کنیم و اراده مان برای کارها بیشتر می شود.

10تکنیک مهم برای برنامه ریزی کارها

روش های ساده زیر به شما کمک می کند به سادگی بتوانید یک برنامه ایده آل و منظم بریزید و به انجام آن پایبند باشید.

1.هدف گذاری کنید.

مشخص کردن هدف اولین قدم برای برنامه ر یزی است. هدف تان هرچه که هست چه هدف کاری و چه هدف عمومی بنویسید و مکتوب داشته باشید؛ گاهی اوقات در حین انجام برنامه ها لازم است به خودتان یادآوری کنید هدف چه بوده است.

2.عنوان کارهایی که باید انجام بدهید را بنویسید.

تهیه چک لیست از کارهایی که لازم است برای رسیدن به هدفتان انجام دهید تهیه کنید. این فهرست از کارها به شما کمک می کند متوجه شوید چه کارهایی مهم ترند و چه کارهایی را می توان دیرتر انجام داد.

3.چک لیست تان را اولویت بندی کنید.

مشخص کنید کدام کارها برای رسیدن به هدف، اهمیت بیشتری دارند. اولویت بندی کردن کارها باعث صرفه جویی در زمان می شود. در همین رابطه تکنیک اصل گرایی می تواند برای مدیریت زمان به شما کمک کند.

قانون 80/20 یکی از روش های جالب در اولویت بندی کارهاست. قانون 80/20 به ما می‌گوید که 20 درصد از کارهای ما، 80 درصد نتایج را برایمان به همراه دارد. ما باید مشخص کنیم 20 درصد کارهای مهم مان چه هستند و سپس با توجه به آنها برنامه روزانه مان را تنظیم کنیم.

4.اجرای کارها را به بخش های مختلف تقسیم کنید.

از قدم گفته اند سنگ بزرگ نشانه نزدن است . با شکستن و تقسیم کردن هر کار بزرگ به بخش های کوچک تر می توانید سریع تر و بدون آنکه خسته و دلسرد شوید چک لیست تان را کامل کنید.

5.کارهای سخت را اول انجام دهید.

هر چک لیستی قطعا شامل کار یا کارهایی است که انجامشان سخت تر از بقیه است؛ برای اینکه مطمئن باشیم به همه کارها می رسیم اول انجام کاری که  سخت تر و پراسترس است را شروع کنید و بعد به سراغ کارهای دیگر بروید تا خیالتان کمی راحت شود.

6.روزانه برنامه تان را مرور کنید.

حتما لازم است در طی روز چک لیست تان را مرور کنید تا مشخص کنید کاری از قلم نیافتاده است.

7.موفقیت ها را جشن بگیرید.

وقتی بخش عمده برنامه ای که داشتید را انجام دادید حتما به خودتان پاداش بدهید؛ یک خوراکی خوشمزه یا حتی یک زمان برای استراحت یا کاری که دوست دارید در آن لحظه انجام بدهید. با این کار مغزتان را شرطی کرده اید که در ازای پیشبرد برنامه ها جایزه گرفته و تشویق شده است.

8.از نظارت چک لیست غافل نشوید.

حتما در طی روز زمانی را برای کنترل چک لیست کارهایتان بگذارید تا متوجه شوید کدام کار عقب مانده است.

9.در اجرای برنامه منعطف باشید.

در اجرای هر برنامه و چک لیستی منعطف باشید. گاهی اوقات در بین کارها اتفاق های پیش بینی نشده می افتد که لازم است در بین کار منعطف باشید و تغییر برنامه بدهید.

10.حتما بین کارها استراحت کنید.

در هر برنامه ریزی حتما باید وقتی را برای استراحت و تجدید قوا بگذارید.هیچ وقت، برنامه های ناممکن و خسته کننده ای که غیر واقعی هستند نریزید تا از خودتان ناامید نشوید. فقط آگاهانه مراقب زمان هایی که در طی روز ممکن است تلف کنید باشید.

شما چه تکنیک هایی برای برنامه ریزی سراغ دارید؟

منبع : https://community.anaplan.com

بیشتر بخوانید:

چرا شادی پیش زمینه موفقیت است؟ چطور شادتر کار کنیم؟

7 مهارت مهم برای موفقیت شغلی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!