چگونه با اصل گرایی به موفقیت شغلی برسیم؟

اصل گرایی یکی از رازهای مهم رسیدن به موفقیت شغلی است. در این مقاله کوتاه کاران با راهکارهای رسیدن به موفقیت شغلی براساس کتاب "اصل گرایی نوشته گِرگ مک کیون" آشنا می شویم.

چگونه با اصل گرایی به موفقیت شغلی برسیم؟

 اصل گرایی چیست؟

اصل گرایی یعنی تمرکز کردن روی چیزهای اصلی و مهم و رد کردن کارهای  کم اهمیت که فقط وقت شما را می گیرد! گِرگ مک کیون نویسنده کتاب "اصل گرایی" معتقد است اصل گرایی یعنی حذف چیزهای غیرضروری در زندگی؛ با اصل گرا بودن می توانیم کمد شلخته زندگی مان را مرتب کنیم. اصل گرایی یکی از پایه های اصلی هوشمندانه کار کردن است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

چرا برای موفقیت شغلی باید اصل گرا باشیم؟

در واقع نمی‌توان در زندگی از میان انبوه خواسته‌ها، همه چیز را خواست و به همه‌ آن‌ها رسید. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که انسان در طول عمر خود به قدری زمان و انرژی دارد که می‌تواند به همه‌ خواسته‌هایش برسد؛ اما رفته رفته کار کردن زیاد ممکن است احساس بی‌مصرفی و بی‌فایده بودن در فرد ایجاد کند؛ یا این که به قدری سرش شلوغ شود که بهره‌وری گذشته را نداشته باشد. گرگ مک کیون در کتاب اصل‌ گرایی توضیح می‌دهد که تنها راه خروج از این وضعیت اصل گرا شدن است.

مهارت هایی که برای موفقیت شغلی به آن نیاز دارید

چطور اصل گرا بشویم؟

بسیاری از ما بیشتر وقت و انرژی خود را صرف انجام کارهایی می‌کنیم که نبودن و انجام ندادنشان تاثیری در کیفیت زندگی‌مان ندارد. ممکن است بارها به دلیل اینکه قدرت نه گفتن نداشته‌اید، خواسته‌ی دیگران را انجام داده باشید و بعد از مدتی احساس کنید که چقدر کارهای عقب مانده‌ مهم دارید.راهکارهای زیادی برای اصل گرایی در موفقیت شغلی وجود دارند اما مهم ترین آنها 5 اصل زیر هستند

1.زمانی با خودتان خلوت کنید تا اولویت ها مشخص شود.

بدون تنهایی و خلوت، انجام هیچ کار مهمی امکان‌پذیر نیست! برای بررسی راه های موفقیت شغلی حتما در طی روز برای تنهایی و سکوت تان، زمان بگذارید و بررسی کنید و از خودتان بپرسید" دارم روی فعالیت‌های درستی وقت می گذارم؟" آن وقت است که  از میان انبوهی از کارها و هدف‌ها، اولویت مهم خود را انتخاب کنید و زمان و انرژی خود را برای آن سرمایه‌گذاری کنید. با افزایش خودآگاهی به عنوان یکی از مصادیق هوش هیجانی می توانید در این زمینه تمرین کنید.

2. به جای حرکت در مسیرهای مختلف، در یک جهت مشخص با تمام توان حرکت کنید.

مطابق اصل گرایی، برای موفقیت شغلی هم باید مثل باقی مسائل بدون هیچ توقفی در یک مسیر مشخص حرکت کنید. وقتی هدف اصلی تان را در شغلتان مشخص کرده اید باید از حرکت کردن آهسته در چند جهت مختلف دست بردارید.

 3. نه گفتن را یاد بگیرید. 

یکی از مسائل مهمی که باید در زندگی و شغل مان به آن دقت کنیم این است که باید « نه گفتن » را یاد بگیریم. گاهی پیش می‌آید که به خاطر بله گفتن به همه همکاران تمام وقتمان صرف کارهای بیهوده و وقت‌گیر می‌شود و هیچ حاصلی هم برای ما ندارد. ما باید براساس اولویت و ضرورت ها دیر بله گفتن و زود نه گفتن را یاد بگیریم وگرنه هیچ گاه نمی‌توانیم در زندگی خود به یک شخصیت اصل‌گرا تبدیل شویم. وقتی اصل گرا هستیم می دانیم که چطور باید که به یک موضوع و یادرخواست درست پاسخ مثبت بدهیم و چطور به کارهای بیهوده جواب رد بدهیم.

هوش هیجانی چه تاثیری بر موفقیت شغلی شما دارد؟

4.با برنامه ریزی به جلو بروید.

راه و رسم اصل گرایی یعنی با نقشه‌ی قبلی زندگی کنیم، نه از روی غفلت. یک فرد اصل گرا، به جای انتخاب‌های منفعلانه، آگاهانه چند کار حیاتی را در میان انبوه کارهای بی‌اهمیت انتخاب می‌کند و کارهای غیرضروری را کنار می‌گذارد و بعد موانع را برمی دارد تا کارهای ضروری مسیری مشخص و هموار داشته باشند؛ به عبارت دیگر، اصل گرایی رویکردی منضبط و نظام‌مند در تشخیص کارهایی است که بیشترین اثربخشی را در آن‌ها داریم و سپس اجرای تقریبا بی دردسر آن کارها.

5. خواب و آرامش تان را جدی بگیرید

حتما زمان مناسب و مشخصی را به خواب ، استراحت و آرامش اختصاص دهید. وقتی خواب کافی و آرام داشته باشیم می‌توانیم در طول روز با بهره‌وری بیشتری کار کنیم و در فعالیت خودمان مثبت و موثر باشیم.

بیشتر بخوانید:

با آزمون های شخصیت شناسی کاران خودتان را بهتر بشناسید و به موفقیت شغلی برسید

تست هوش گاردنر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۰ جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!