پادکست کاران درباره تصمیم‌گیری(بخش سوم)

می‌دانستید هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تصمیم‌گیری انسان‌هاست؟ یعنی اینکه هرچقدر هوش هیجانی‌مان بالاتر باشد می‌توانیم تصمیم‌های بهتری بگیریم. در این مقاله به عنوان بخش سوم از پادکست تصمیم‌گیری رادیو کاران، بیشتر در این رابطه صحبت کرده‌ایم.

پادکست کاران درباره تصمیم‌گیری(بخش سوم)

تحقیقات علمی و روانشناسی نشان داده هوش هیجانی هر فرد در تصمیم‌هایی که می‌گیرد موثر است؛ حتی اگر به تعاریف هوش هیجانی هم دقت کنیم متوجه این موضوع می‌شویم؛  مثلا یک تعریف می‌گوید هوش هیجانی نقطه تلاقی احساس و عقل است.  تعریف دیگری می‌گوید هوش هیجانی توانایی درک هیجان‌ها و عواطف است؛ به این منظور که ضمن فکر کردن بتوانیم با شرایط و فشارهای محیطی سازگارتر شویم.

به همین دلیل آدم‌ها با هوش محاسباتی یکسان موفقیت‌های متفاوتی در زندگی به دست می‌آورند. مفهوم هوش هیجانی در واقع عناصر رفتاری انسان‌هاست که جدا از بهره هوشی آنهاست. تحقیقات نشان داده مجموع موفقیت‌های زندگی ۸۰ درصد به هوش هیجانی و ۲۰ درصد به بهره هوشی مرتبط است.

یک مطالعه روی ۴۵۰۰ مرد و ۳۲۰۰ زن نشان داده که هوش هیجانی زن‌ها نسبت به مردها بیشتر است و از نظر همدلی و مسئولیت اجتماعی امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند. در حالیکه مردها اعتماد به نفس بیشتری دارند و در مقابل فشار روانی تحمل بیشتری نشان می‌دهند.  همین موارد در تصمیم‌گیری موثر است.

در واقع ما وقتی می‌توانیم تصمیمات به جا و درست بگیریم که از اطلاعات خودمان بهره درستی ببریم و هیجانات‌مان را کنترل کنیم. جالب است که بدانیم مدیران در سطوح عالی شرکت‌ها و سازمان‌های موفق نسبت به مدیران همان سازمان در سطوح مدیریتی پایین‌تر هوش هیجانی بالاتری دارند و طبعا تصمیمات بهتری می‌گیرند؛ چه در شرایط برنامه‌ریزی شده و چه در شرایطی که اتفاقات غیر مترقبه رخ می‌دهد. همین حالا می‌توانید در تست EQ یا همان هوش هیجانی کاران شرکت کنید که براساس تست معتبر بار-آن طراحی شده است.

 

پادکست کاران درباره تصمیم گیری(بخش اول)

 

ممکن است باور این موضوع سخت باشد. اما در یک پژوهش مشخص شده که یک عامل موثر دیگر در تصمیم‌گیری‌ها دمای هواست. هر چی هوا گرم‌تر باشد راحت‌‌تر می‌شود به غریبه‌ها اعتماد کرد، در هوای گرم بخشندگی بیشتری وجود دارد و در گرما راحت‌تر به سرمایه‌گذاری‌های پر خطر دست می‌زنیم! آفتاب روی خلق و خو و تصمیم‌گیری ما تاثیر می‌گذارد. ممکن است به این فکر کنیم که اگر اقلیم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم آنقدر موثراست پس آلودگی هوا هم قطعا تاثیراتی دارد اما نمی‌دانیم چه تاثیری؛ باید در موردش تحقیق کنیم.

ارزش‌ها و باورها و عقاید ما هم در تصمیم‌گیری تاثیر مستقیم دارند. ارزش‌ها در زندگی مطلوب‌ترین‌ها را معرفی می‌کنند و مثل چسب ما آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کنند و حتی کارمند‌های یک سازمان را با هم متحد می‌کنند.

 

پادکست کاران درباره تصمیم گیری(بخش دوم)

 

شرایط روحی در تصمیم‌گیری های ما اثر می‌گذارند. وقتی حال روحی مان مساعد نیست منتقدانه‌تر عمل می‌کنیم و قضاوت‌های بدبینانه داریم و تصمیم‌هایمان با وزن دادن به جنبه‌های منفی قضایاست. در عوض وقتی حالمان خوب است کمتر تجزیه تحلیل می‌کنیم و زودتر تصمیم می‌گیریم.

افرادی که خیلی دیر تصمیم می‌گیرند ممکن است پشیمان گریز باشند. افرادی که از پشیمان شدن خیلی اذیت می‌شوند و به اشتباهاتشان فکر می‌کنند سخت تصمیم می‌گیرند.

 

به پادکست کاران با موضوع تصمیم گیری گوش دهید.

 

این توصیفات نشان می‌دهد روی تصمیم‌گیری های ما عوامل زیادی تاثیر دارند؛ از محیط و تجربه‌های قبلی تا عقاید و ارزش‌ها و هوش هیجانی و از همه مهم‌تر زمان!

البته نباید فراموش کنیم زندگی همین تصمیم‌های درست و غلط ماست. همین تجربه‌ها، به دست آوردن‌ها و از دست دادن‌ها. ما اشتباه می‌کنیم یا درست انتخاب می‌کنیم و از این‌ها چیزهای زیادی یاد می‌گیریم، در واقع با تصمیم گیری ما زندگی را یاد می‌گیریم.

همان‌طور که بشر در طول تاریخ یک عالمه تصمیمات اشتباه گرفته که آثارش باقی مانده یا باعث جنگ‌ها و بدبختی‌های بزرگی شده. آدم‌هایی که صاحب قدرت هستند هرچقدر هم تصمیم‌شان اشتباه باشد هیچ بازخوردی از اطرافیانشان نمی‌گیرند. یعنی کسی جرات نمی‌کند بگوید که چقدر دارند اشتباه می‌کنند. همین باعث می‌شود به جای نقد الکی از آنها تعریف کنند و طرف فکر کند خیلی کار درستی انجام داده و در اشتباهاتش غرق می‌شود. اگر به تاریخ علاقه‌مندید می‌توانید در این مورد کتاب تاریخ بی خردی را بخوانید.

اگر این موضوع هم برایتان جالب است اپیزود بعدی را گوش کنید. و اگر فکر می‌کنید این پادکست برای دیگران هم می‌تواند مفید باشد ما را به دوستان عزیزتان معرفی کنید. ضمنا ما این پادکست را روی سایت کاران و اپلیکیشن شنوتو هم گذاشتیم که می‌توانید آنجا هم در مورد موضوعات مختلف پادکست‌های دیگر بشنوید و کتاب‌های صوتی هم گوش کنید.

ممنون که به ما گوش دادید.

ایام به کامتان باشد و آینده برایتان خبرهای خوبی بیاورد.

 

بیشتر گوش کنید:

اپیزود پنجم رادیو کاران با موضوع زبان استخوان شکن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!