چرا وقتشناس بودن مهم است؟
حضور به موقع به دلایل زیر مهم است:
۱- احترام به دیگران است.
حضور به موقع نشان میدهد که برای برنامهها و تعهدات دیگران ارزش قائل هستید. از آنجایی که آنها تلاش کردند به موقع به جلسه شما برسند، شما هم میخواهید سعی کنید همین کار را انجام دهید.
۲- میتواند به شما کمک کند احساس آرامش کنید.
وقتی دیر سر کار میرسید، این میتواند منجر به احساس استرس شود. وقتی صبح خود را برنامهریزی میکنید تا به موقع سرکار حاضر شوید، میتوانید احساس راحتی بیشتری داشته باشید و روال صبحگاهی خود را داشته باشید.
۳- میتوانید تاثیر خوبی بگذارید.
وقتشناس بودن نشان میدهد که به تعهدات خود احترام میگذارید و قابل اعتماد هستید. این میتواند به شما کمک کند شهرت خود را افزایش دهید و فرصتهای شغلی بیشتری را برای خود باز کنید.
۴- میتوانید یک الگوی مناسب باشید.
وقتی که به عنوان یک مدیر یا کارمند سطح بالا کار میکنید، ممکن است کارمندان سطوح پایینتر شما را به عنوان الگوی خود ببینند. با نشان دادن ارزش وقتشناس بودن، این مساله را بین همه ترویج خواهید داد.
۵- به برنامهریزی کمک میکند.
وقتشناس بودن به شما این امکان را میدهد که تمام کارهای خود را همانطور که میخواهید انجام دهید. به این ترتیب، وقتی طبق برنامه در جلسات یا قرارهای ملاقات حاضر میشوید، میتوانید مطمئن شوید که دستورکار را طبق برنامه پیش خواهید برد.
اگر فکر میکنید وقتشناس نیستید، در این تست رایگان کاران شرکت کنید.
نکاتی برای وقتشناس بودن
درحالیکه مدیریت زمان برای برخی از متخصصان به طور ذاتی جزئی از وجودشان است، برای برخی دیگر یک مهارت آموختنی و تمرینکردنی است. مطمئن باشید با تلاش و تمرین کافی، میتوانید یاد بگیرید که وقتشناس باشید. این نکات میتواند به شما کمک کند به موقع در محل کار و سایر تعهداتی که دارید حاضر شوید:
- در برنامهریزی سخاوتمندانه رفتار کنید.
زمانی که هفته خود را برنامهریزی میکنید، در مورد تخمین زمانی که کارهایتان طول میکشد سخاوتمندانه رفتار کنید و زمان بیشتری در نظر بگیرید. به این ترتیب، شما زمان زیادی برای هر کدام از کارها و قرارهای خودتان دارید. در واقع وقتی در فهرست کارهایتان پیش میروید، با خیال راحت کارهای بیشتری را انجام دهید. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید زمان زیادی دارید و روی آن در لحظه برنامهریزی کنید.
- از تایمر استفاده کنید.
اگر چندین جلسه یا قرار ملاقات پشت سر هم دارید، به تیم خود بگویید که چقدر مهم است دستور جلسه را دنبال کنید. یک تایمر داشته باشید تا همه از مدت زمان صرف هر موضوع جلسه آگاه باشند. برای خود قانونی تنظیم کنید که به محض خاموش شدن تایمر، به جلسه پایان دهید. تبدیل این عادت به شما کمک میکند مطمئن شوید که به موقع به جلسه یا کار بعدی خود میرسید.
- وظایف خود را پیگیری کنید.
تخمین بزنید هر کار چقدر طول میکشد تا بتوانید در آینده برنامهریزی بهتری انجام دهید. میتوانید با زمانبندی برنامه صبحگاهی خود شروع کنید. زمان خود را برای چند روز اندازه بگیرید کنید تا بتوانید میانگین واقعی مدت زمان صبحگاهی خود را بدست آورید.
این میتواند به شما کمک کند در زمان معقولتری از خواب بیدار شوید. برای مثال، اگر صبحها اغلب مجبور به عجله کردن هستید، ممکن است متوجه شوید لازم است زودتر بخوابید تا بتوانید زودتر هم بیدار شوید و به کارهایتان برسید.
- به آلارم بیدارباش احترام بگذارید.
به جای فشار دادن دکمه snooze و تمدید خواب، خودتان را عادت بدهید به محض اینکه زنگ ساعت شما به صدا درآمد از رختخواب بلند شوید. درست است که در ابتدا این کار چالشبرانگیز به نظر میرسد، اما در نهایت آسانتر پیش خواهد رفت. قطعا داشتن ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بیشتر در هر روز صبح به شما زمان بیشتری برای خوردن یک صبحانه سالم یا یک ناهار خوشمزه میدهد، در حالی که به موقع به سر کار میروید.
- همدلی بیشتری داشته باشید.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید کمی با تاخیر به محل قرار بروید، سعی کنید مساله را از دید افرادی ببینید که مجبور هستند انتظار شما را بکشند. تصور کنید که تأخیر شما چه تأثیری بر روز آنها دارد. با همدلی بیشتر، میتوانید به یاد داشته باشید که برای وقتشناس بودن تلاش بیشتری کنید.