مهارتهای ادراکی چیست؟
مهارتهای ادراکی شامل تمام آن تواناییهای تفکر انتزاعی است که به شما امکان میدهد سناریوهای بزرگتری را درک کنید، راه حلهای مناسب پیدا کنید و از آنها را برای حل چالشهای جدید استفاده کنید. این تواناییها هر زمان که برای ارزیابی موقعیتهای پیچیده و جدید خود نیاز داشته باشید، استفاده میشوند.
همچنین مهارتهای ادراکی برای اطمینان از اینکه افراد از تجربیات گذشته درس میگیرند و هنگام بروز چالشهای جدید، رویکرد خود را برای حل مسئله اصلاح میکنند حیاتی هستند. بدون مهارتهای ادراکی، مدیران قادر نیستند سیستمها و فرآیندها را برای همگام شدن با تغییرات غیرمنتظره، تطبیق دهند.
چرا مهارتهای ادراکی برای مدیریت بسیار حیاتی هستند؟
مهم نیست که یک سیستم کاری چقدر خوب طراحی شده است، اگر یک کسب و کار بخواهد پیشرفت کند و شکوفا شود، در نهایت به نوعی سازگاری نیاز دارد. مدیران خوب باید بتوانند راهحلهای جدید را برای رویارویی با مشکلات نوظهور پیدا کنند و به کار گیرند. مهارتهای ادراکی ابزارهایی را در اختیار مدیران قرار میدهد که برای استفاده از منابع موجود و غلبه بر هر چالشی نیاز دارند.
10 رفتار موفقترین مدیران را بشناسید
هفت مهارت ادراکی که هر مدیر خوبی به آن نیاز دارد
برای کمک به درک بهتر مهارتهای ادراکی، فهرستی از هفت مهارت مفهومی کلیدی که هر مدیر بزرگی باید داشته باشد را گردآوری کردهایم.
1-تفکر انتزاعی
تفکر انتزاعی یک مهارت ادراکی حیاتی است، زیرا شما را قادر میسازد حتی زمانی که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را ندارید، خارج از چارچوب فکر کنید. زمانی که بتوانید به روشی انتزاعی فکر کنید، میتوانید تکههایی از اطلاعات را برای درک بهتر شرایط و چالشها به هم متصل کنید.
2-تفکر منطقی
مدیران همچنین باید بر تفکر منطقی متمرکز شوند تا مطمئن شوند که برنامهها و راهحلهای آنها بیشترین منفعت را برای شرکتهایشان فراهم میکنند. یک متفکر منطقی هنگام تصمیم گیری، همه احتمالات و عوامل مرتبط را در نظر میگیرد. به این ترتیب آنها قادر خواهند بود تا درستی مزایا و معایب هر روشی را ارزیابی کنند.
3-تفکر خلاق
تفکر خلاق برای اینکه مطمئن شویم ایدههای پیشرفته در طول هر فرآیند فکری نادیده گرفته نمیشوند، حیاتی است. تفکر خلاق به پر کردن شکاف بین تفکر انتزاعی و منطقی کمک میکند و یک مدیر عالی را قادر میسازد تا تقریباً برای هر مشکلی راهحلی مناسب پیدا کند.
4-حل مسئله
البته که مدیران نمی توانند منتظر باشند تا مشکلات خودشان حل شوند، اما باید فعالانه به دنبال راه حلی برای چالشها باشند. مدیران بزرگ حلال مشکلات ماهری هستند و میتوانند با شناسایی راه حلها به شیوهای کارآمد و موثر در زمان و منابع صرفهجویی کنند. مهارتهای حل مسئله میتواند شامل مجموعهای کامل از تواناییهای تحلیلی، استراتژیک و برنامهریزی باشد.
5-ارتباطات
ارتباط موثر هم یک مهارت ادراکی کلیدی است. در واقع کافی نیست که فقط بتوانید خارج از چارچوب فکر کنید و منطق را در هر تلاشی برای حل مسئله به کار ببرید. مدیریت واقعاً مؤثر همچنین مستلزم آن است که یک مدیر آن عقاید را به روشی متقاعدکننده به دیگران منتقل کند. ارتباطات عالی بین اعضای تیم اعتماد ایجاد می کند، مرزهای روشنی از مسئولیت و اختیار را ایجاد می کند و انگیزه همه افراد را برای پیشبرد اهداف بالا میبرد.
6-مدیریت زمان
ممکن است به نظر برسد مدیریت زمان، ماهیت ادراکی ندارد اما جزو ضروری هر مجموعه مهارت ادراکی است. مدیریت موثر زمان برای اطمینان از سازماندهی کار و تکمیل به موقع پروژهها کلیدی است. مدیری که نمیتواند از زمان خود به شکل موثری استفاده کند، برای به کارگیری سایر مهارتهای ادراکی به شیوهای کارآمد دچار مشکل خواهد شد.
7-تصمیم گیری
آخرین مهارت از هفت مهارت ادراکی ما یک توانایی کلیدی برای همه مدیران است: تصمیم گیری. مدیران باید بدانند که چگونه به شیوهای سریع و کارآمد تصمیمات خوب بگیرند. صرف نظر از اینکه آنها از یک فرآیند تصمیم گیری مبتنی بر ارزش، مبتنی بر واقعیت یا به شکل شهودی استفاده میکنند، توانایی آنها در انتخاب بین چندین تصمیم ممکن بسیار ضروری خواهد بود.