نحوه تنظیم قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی مانند تمامی قراردادها باید دارای ارکان عمومی قرارداد باشد، مانند درج مشخصات طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، مبلغ قرارداد، حقوق و تعهدات طرفین قرارداد و در صورت توافق بین طرفین، درج وجه التزام تخلف از تعهدات در قرارداد قید شود.

نحوه تنظیم قرارداد بازاریابی

قراردادهای بازاریابی با توجه به نوع کاری که بازاریاب انجام می دهد متفاوت است و با نام های مختلفی تنظیم می‌شوند. معمولا با نام های مانند قرارداد پورسانتی، قرارداد ویزیتوری، قرارداد بازاریابی فروش نیز شناخته می‌شوند، این قراردادها بین صاحبان کسب و کار و بازاریابان منعقد می‌گردد.

قرارداد بازاریابی مانند سایر قراردادها قالب خاصی ندارند و طبق ماده 10 قانون مدنی تنظیم می شوند.

در تنظیم قرارداد بازاریابی به این نکات مهم توجه کنید:

  1. در تنظیم قرارداد بازاریابی باید تمام انتظاراتی که کارفرما دارد، به درستی تعریف و تعیین شود.
  2. از شروط مهم در این قرارداد ممنوعیت بازاریاب در واگذاری کلی یا جزئی موضوع قرارداد به غیر است؛
  3. درقرارداد بازاریابی باید منطقه جغرافیایی بازاریاب مشخص شود برای اینکه مشخص شود بازاریاب در چه محدوده‌ای می‌تواند عملیات شغلی خود را انجام دهد.
  4. بازاریاب کارمند شرکت محسوب نمی‌شود و تحت الشمول رابطه استخدامی موضوع قانون کار نمی‌باشد.
  5. قرارداد بازاریابی می‌تواند به صورت انحصاری تنظیم شود، به این معنا که بازاریاب تنها ملزم به بازاریابی محصولات طرف قرارداد خود و ممنوع از بازاریابی برای سایر اشخاص است.

 

نمونه قرار داد بازاریابی را از اینجا دانلود کنید

 

میزان مبلغ دریافتی بازاریاب:

تعیین مبلغ قرارداد بازاریابی ممکن است تابع مقررات و قوانین خاصی باشد و یا به توافق طرفین صورت بگیرد. اما معمولا مبلغ ثابتی برای این قرارداد نوشته نمی‌شود زیرا میزان مبلغ دریافتی بازاریاب به میزان و نحوه خدماتی که ارائه می‌دهد بستگی دارد بنابراین بازاریاب مستحق دریافت درصدی است که بین آنها توافق شده است. اما اگر طبق توافق مبلغی به طور ثابت به عنوان حقوق توسط کارفرما در نظر گرفته شود حتما باید در قرار داد ذکر شود.

بیشتر بخوانید:

ده سوال مهم مصاحبه استخدامی شغل بازاریاب

معرفی بهترین دوره های آموزشی برای شغل بازاریابی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!