چگونه یک ویدئو رزومه خوب بسازید

ویدئو روزمه یک فیلم کوتاه یک یا چند دقیقه ای است که با موبایل کارجو تهیه می‌شود. متقاضیان کار در این ویدئوی کوتاه، علاوه بر معرفی خود، سوابق تحصیلی و شغلی‌شان را بیان می‌کنند.

چگونه یک ویدئو رزومه خوب بسازید

برای آشنایی با ویدئو رزومه و نحوه ساخت آن با ما در کاران همراه باشید.

با اینکه هنوز استفاده از ویدئو رزومه برای استخدام افراد در کشورمان چندان مرسوم نیست اما جالب است بدانید بسیاری از مدیران به ویزه مدیران منابع انسانی در دنیا پیش از مصاحبه حضوری استخدام، به فایل‌های ویدئو رزومه کارجویان مراجعه می‌کنند تا بتوانند اطلاعات اولیه را از آنها بدست آوردند

در واقع با توجه به حجم رزومه‌های دریافتی کارجویان و زمان بر بودن تائید رزومه‌ها و فرایند تعیین زمان مصاحبه، مدیران برای استخدام به دنبال راه‌های کوتاه‌تر‌ی جهت یافتن و شناخت افراد هستند.

بیشتر بخوانید : ویژگی های یک ویدئو رزومه خوب

 قطعا اولین قدم برای ورود به بازار کار تهیه یک رزومه خوب و حرفه ای است، در واقع رزومه به عنوان معرفی‌نامه عمل می‌کند و باید به بهترین شکل ممکن تهیه شود تا توانایی‌ها و مهارت‌های کارجویان یا متقاضیان کار را بازگو کند. در کنار رزومه‌های کاغذی و آنلاین که این روزها در بسیاری از سایت‌های کاریابی از متقاضیان کار دیده می‌شود،  رزومه‌های ویدئویی کارجویان قدم به بازار کار و استخدام گذاشته اند. این فایل‌های ویدئویی کوتاه پیش از انجام مصاحبه‌های حضوری مورد توجه مدیران و کارفرمایان قرار می‌گیرند. معمولاً یک ویدئو رزومه برای نمایش مهارت‌های فردی و تجارب شما در کنار نمایش دایره لغات و اعتماد به نفس‌تان به کارفرما استفاده می‌شود و  در واقع به عنوان مکمل رزومه نوشتاری شما است.

چطور یک ویدئو رزومه خوب بسازیم؟

حال سوال اصلی اینجاست؛ چگونه ویدئو رزومه خوب بسازیم! به خاطر داشته باشید تاثیرگذاری فایل رزومه و ویدئو رزومه شما، شانس استخدام تان را بالاتر برده و زمان کاریابی را کوتاه‌تر خواهد کرد. چراکه رزومه شما آگهی تبلیغاتی شما است و قرار است که برایتان فرصت مصاحبه کاری فراهم کند. پس هنگام تهیه ویدئو رزومه و معرفی خودتان، در انتخاب کلمات و جملات بهتر دقت کنید. این فایل کوتاه ویدئویی به تنهایی می‌تواند جذابیت ظاهری، فن بیان و اعتماد به نفس تان را به یک کارفرما و یا مسئول منابع انسانی نشان دهد.

بیشتر بخوانید : با چه نوع رزومه ای می توانیم استخدام شویم؟ آشنایی با انواع روش های رزومه نویسی

ویدئو رزومه

مزایای ویدئو رزومه چیست؟

یکی از مزایای داشتن ویدئو رزومه اثبات اعتماد به نفس بالای شماست. بسیاری از افراد هستند که از مواجهه با دوربین هراس دارند بنابراین شما با ضبط یک ویدئوی کوتاه از خودتان نشان می‌دهید که اعتماد به نفس بالایی دارید و قادرید در کوتاه‌تر‌ین زمان خودتان را معرفی کنید. در واقع شما در این فایل ویدئویی نحوه پوشش، مدل بیان کلمات و دایره لغات خود را به عرصه نمایش می‌گذارید.

نتایج تحقیقان کاران در این رابطه نشان داده بسیاری از این کارجویانی که علاوه بر رزومه آنلاین، ویدئو رزومه هم می‌سازند و برای کارفرما ارسال می‌کنند بیشتر از دیگران در استخدام موفق بوده اند.

بیشتر بخوانید :چگونه یک رزومه حرفه ای بسازیم؟

تماشای یک ویدئو رزومه تنها ممکن است چند دقیقه طول بکشد و این موضوع باعث می‌شود مدیران منابع انسانی زمان کمتری برای شناخت یک کارجو اختصاص بدهند. بنابراین یکی از مهم‌تر‌ین مزایای تهیه ویدئو رزومه صرفه جویی در وقت در فرایند استخدام است.

چالش‌های تهیه ویدئو رزومه و راه‌های غلبه بر آن

در این میان ویدئو رزومه با وجود داشتن مزایای فراوان چالش‌هایی نیز دارد که این چالش‌ها با یادگیری نکات تکنیکی قابل رفع است.

  1. چالش روبرو شدن با دوربین
  2. استفاده از کوتاه‌ترین و در عین حال موثرترین جملات
  3. چالش مواجهه با قضاوت کارفرما

ویدئو رزومه

برای اینکه با این چالش‌ها رو برو نشوید بهتربن کار این است که  جملات و کلماتی انتخاب کنید که در عین کوتاهی موثر هستند. بنابراین پیش از ضبط ویدئو رزومه یک بار گفته‌هایتان را نوشته و با خودتان مرور کنید و سپس ویدئویتان را ضبط کنید. حالا می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. در ابتدا خود را معرفی کرده و سوابق کاری و تحصیلی تان را بیان کنید. سعی کنید با صدایی رسا صحبت کنید و همچنین لبخندی بر لب داشته باشید.

۲.در انتخاب محل تهیه ویدئو، نحوه فیلم برداری و کیفیت آن، سناریو و جملاتی که می‌خواهید در رزومه ویدئویی بیان کنید دقت کنید تا بتوانید شانس استخدام را بالا ببرید. محل تهیه ویدئو حتما باید آرام و ساکت باشد و بهتر است پس زمینه‌ی تصویر خیلی مرتب و مناسب فیلمبرداری باشد.

۳.زمانی که می‌خواهید جلوی دوربین قرار بگیرید، فرض کنید که می‌خواهید در جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری صحبت کنید، پس باید نوع پوشش و لباس ظاهر شما رسمی و آراسته باشد.

بیشتر بخوانید : کاران چگونه مشکل بیکاری شما را حل می کند؟

۴.در ضبط ویدئو رزومه رفتار شما باید خیلی حرفه‌ای و رسمی باشد، تصور کنید در مقابل فرد مصاحبه کننده و یا کارفرما نشسته‌اید و با آن‌ها در حال صحبت هستید. خیلی دقت کنید که صداهای ناهنجار و اضافی در هنگام فیلم برداری وجود نداشته باشند.

۵. تلاش کنید فایل ویدئویی رزومه شما بیشتر از یک دقیقه نباشد؛ چراکه مدیران اغلب وقت کافی برای دیدن ویدئوهای طولانی ندارند.

با رعایت موارد ذکر شده همین حالا شما می‌توانید یک ویدئو رزومه خوب در سایت کاران بسازید.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!