5 چالش بانوان در محیط کار

با وجود افزایش آمار اشتغال زنان در جامعه، همچنان مشکلات و چالش های فراوانی بر سر راه بانوان در محیط کار وجود دارد.در این مقاله کاران با 5 چالش خانم ها در محیط کار آشنا می شویم.

5 چالش بانوان در محیط کار

 با تغییر و تحولات اجتماعی و گرایش بیشتر زنان و دختران برای ادامه تحصیل و افزایش هزینه های زندگی، حضور بانوان روز به روز در موقعیت های کاری بیشتر می شود؛ تا جایی که درصد پذیرفته شدگان زن در دانشگاه ها و استخدام آنها در مشاغل رشد چشم گیری داشته است.

 

در واقع با حضور پر رنگ تر خانم ها در محیط کار و دریافت پست‌های مدیریتی و داشتن بازدهی بالا در مشاغل‌های مختلف؛ ترکیب جنسیتی نیروهای شاغل در سازمان‌ها و ادارات در سراسر دنیا دچار دگرگونی شد. به مرور زمان و با اثبات تاثیرات مثبت به کارگیری بانوان در مشاغل‌های مختلف،  استقبال عمومی برای استخدام بانوان بالا رفت تا جایی که امروز زنان شاغل جزو جدایی ناپذیر تمام کسب و کارها در سراسر جهان هستند. 

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل ویژه بانوان

همه مشکلات زنان در محیط کار

 با وجود مشکلاتی همچون دستمزد کمتر در مقایسه با مردان در سمت های مشابه ، مانع تراشی بر سر راه ترفیع شغلی زنان و تبعیض‌های جنسیتی، همچنان معضلاتی هستند که بانوان هر روز در محیط های کاری با آن دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر این مسائل، جدا کردن مشاغل بانوان و یا  حتی عدم اجازه حضور آنها در بازارهای کاری مختلف از دیگر چالش‌هایی هستند که بانوان نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کسب و کار ها در کشورهای جهان با آن روبه رو هستند. در ادامه برای آشنایی با این چالش ها با کاران همراه باشید.

ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و کار

شاغل بودن زنان در محیط های کاری هرگز باعث نمی شود مسئولیت های عمومی آنان در مقابل خانه و خانواده رنگ ببازد. در واقع بانوان برای اینکه در زندگی دچار مشکل نشوند باید تعادلی میان کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنند. بسیاری از زنان شاغل، وقت و انرژی خود را در میان نقش‌های یک همسر، مادر،کارمند و حتی یک فرزند تقسیم کنند. برقراری تعادل میان کار و زندگی را می‌توان از جمله شاهکارهای زندگی بانوان دانست که خیلی هم راحت به نظر نمی‌رسد؛ چرا که هر کدام از این نقش‌ها مسئولیت‌ها و دشواری های خاص خود را دارند.

 

مبارزه با محدودیتهای کاری بدون حمایت اطرافیان

در بسیاری از جوامع، تقریبا هیچ حمایتی از زنان شاغل نمی‌شود و اگر در کار یا زندگی برای زنان شاغل، مشکلی پیش بیاید، زنان می‌دانند که باید خودشان مسئول رفع این جور موانع باشند. زنان شاغل علاوه بر کار خارج از خانه، ناچارند عمده‌ترین کارهای داخل خانه را هم به تنهایی به دوش بکشند. در حالیکه اغلب مردان یا مهارت های مربوط به خانه داری را نیاموخته اند و یا همکاری لازم را با همسری که پا به پای آنها در بیرون از منزل مشغول به کار است، ندارند.

کار و تلاش بیشتر برای اثبات خود

 در برخی بازارهای کاری و کسب و کارها، بسیاری از مدیران به کارمندان مرد بهای بیشتری می‌دهند؛ این موضوع به این معناست که زنان مجبورند برای اثبات توانایی ها و مهارت هایشان در محیط کار چندبرابر مردان تلاش کنند.اما در نهایت بازدهی کار مردان حتی در شرایط برابر هم بیشتر از زنان مورد توجه قرار گیرند و طبیعی است که برای مردان مزایا و حقوق بیشتری در نظر گرفته می شود.

کنار گذاشتن عواطف

یکی دیگر از چالش‌هایی که زنان با آن‌ها مواجه هستند نادیده گرفتن عواطف است. عموما زنان به صورت طبیعی حساسیت و عواطف بیشتری نسبت به اتفاق های پیش رو دارند اما بازارکاری امروز گاهی نیاز دارد که کارمندان فقط با منطق خود کار کرده و از بروز احساسات جلوگیری کنند. این موضوع درباره فعالیت زنان به ویژه در سمت های مدیریتی ضرورت بیشتری می یابد و قطعا چالش بزرگتری است.

و همچنان یک زن باقی بمانند!

شاید مهمترین چالش پیش روی بانوان این باشد که با وجود تمام مسائلی که در حوزه کار و اشتغال با آن روبه رو هستند باید همچنان یک زن باقی بمانند. در واقع خانواده و محیط اجتماعی از زنان انتظار دارد برای نقش های خود تفاوت قائل باشند و برای هر کدام انرژی جدا گانه‌ای بگذارند . زنان مجبورند با وجود تنش‌های محیط کار و یک رقابت نابرابر که در بسیاری از موارد نقطه متضاد احساسات آنهاست همچنان ظرافت های زنانه در زندگی شخصی فراموش نکنند، زنانه رفتار کرده و زنانه زندگی کنند!

 و اما راهکار......

قطعا شما هم با ما هم عقیده اید که چالش های زنان در حوزه اشتغال تنها مختص به کشورمان نیست؛ در همه جای دنیا زنان به عنوان مبارزان ابدی حوزه کار برای اثبات خود همیشه جنگیده اند و تلاش بیشتری کرده اند. بنابراین برای موفقیت در این راه کافی است بانوان خودشان را باور داشته باشند و با سلاح هایی همچون دانش و مهارت و تلاش مضاعف خود را مجهز کنند. به عنوان یک زن شاغل ،راه حل این نیست که جا بزنیم؛ کافی است باور کنیم که می توانیم. گرچه هرچقدر سطوح کاری زنان در حوزه اشتغال بالاتر رود با چالش های بیشتری مواجه خواهند شد؛ اما وقتی تخصص و دانش لازم را داشته باشید دیگر نمی توانند به راحتی با شما مقابله کرده و یا از چرخه حذفتان کنند!

 

بیشتر بخوانید:

افزایش سقف وام مشاغل خانگی تا ۵۰ میلیون تومان در دوران کرونا

معرفی مشاغل دورکار پردرآمد در دوران کرونا

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

بانوان بیکار می توانند از مرخصی بارداری استفاده کنند

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!