همه چیز درباره شغل مدیر پروژه

مدیر پروژه، فردی است که مسئولیت برنامه‌ریزی و مدیریت انجام یک پروژه را از شروع تا پایان آن برعهده دارد. رهبری، هماهنگی، مدیریت زمان، بررسی میزان پیشرفت و مدیریت ریسک به صورت همزمان با مدیر پروژه خواهد بود. مدیران پروژه معمولا از تحصیل‌کرده‌های رشته‌های مهندسی صنایع، فناوری IT و مدیریت انتخاب می‌شوند. در این مقاله کاران، همه آنچه که باید در رابطه با مدیر پروژه، مهارت‌ها، وظایف و ... باید بدانید را آورده‌‌ایم.

همه چیز درباره شغل مدیر پروژه

وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر پروژه

به طور کلی مهم‌ترین وظیفه مدیر پروژه این است که پروژه‌های کوچک تا بزرگ را طبق زمان‌بندی مشخص شده با میزان بودجه مورد نظر، پیش ببرد و به انجام برساند. اما مسئولیت‌های مختلفی می‌توان برای او تعریف کرد، که هر یک از موارد زیر می‌تواند باشد:

  • برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت پروژه‌ها
  • تهیه طرح دقیقی برای پروژه‌ها (مواردی از قبیل منابع انسانی، سرمایه اقتصادی و زمان تخمینی)
  • هماهنگی پرسنل داخلی و خارجی برای اجرای پروژه‌ها
  • ارزیابی و نظارت دقیق بر پیشرفت پروژه‌ها و اطمینان از رعایت شدن استانداردها
  • اعمال و مدیریت تغییرات لازم برای دستیابی به نتایج پروژه
  • دستیابی به اهداف و ارائه محصولات در زمان و در چارچوب بودجه تعیین شده
  • تجزیه و تحلیل ریسک‌های پروژه و پیدا کردن راه حل‌ برای مشکلات پیش رو
  • مدیریت ارتباطات با تیم، ذینفعان و اشخاص ثالث (مشتریان، تامین کنندگان)
  • مستندسازی و اطلاع‌رسانی به سهامداران شرکت و مدیران ارشد درباره اهداف کلان پروژه‌ها و استراتژی‌های مورد نظر شرکت
  • تعیین و نظارت بر دِدلاین‌ زمانی پروژه‌ها برای پیشرفت منظم پروژه‌ها

 

آموزش و الزامات حرفه‌ای برای تبدیل شدن به مدیر پروژه

آموزش برای تبدیل شدن به مدیر پروژه با توجه به حوزه کاری، بسیار متفاوت است. به دلیل اهمیت مدیریت مالی پروژه، معمولا از بین دانشجویان رشته صنایع انتخاب می‌شوند. چون تحصیل‌کنندگان این رشته در طول تحصیل، مدیریت و راهبری پروژه را فرامی‌گیرند. البته ممکن است مدیر پروژه از بین تحصیل‌کنندگان علوم کامپیوتر و IT، مدیریت بازرگانی یا مدیریت امور مالی هم انتخاب شود.  

بسیاری از شرکت‌ها تحصیل‌کنندگان مقطع ارشد این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند. در عین حال ممکن است بعضی مجموعه‌ها از افراد دارای مدرک لیسانس دعوت به همکاری کنند. در واقع، بیش از صرف تحصیلات، تجربه و داشتن مهارت در مدیریت پروژه است که از یک فرد، مدیر پروژه موفق می‌سازد. بنابراین سوابق کاری مثبت در کنار کارنامه تحصیلی موفق از مهم‌ترین موارد لازم است.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

مهارت‌های فردی مورد نیاز مدیران پروژه

با توجه به گسترده بودن مسئولیت‌های یک مدیر پروژه، به همان نسبت مهارت‌های مورد نیاز او از تنوع و گستردگی برخوردار است.

از مهم‌ترین مهارت‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت‌های سازمانی: فردی که به عنوان مدیر پروژه شناخته می‌شود، باید بتواند ارزیابی صحیحی از نیروی انسانی، بودجه و زمان مورد نیاز برای انجام یک پروژه داشته باشد. بنابراین مهارت‌های سازمانی به او کمک زیادی خواهد کرد.

تفکر انتقادی: یک مدیر پروژه، باید بتواند تحلیل و ارزیابی دقیق از پروژه‌های مجموعه داشته باشد. در نتیجه داشتن تفکر انتقادی از احتیاجات یک مدیر حرفه‌ای است.

مدیریت ریسک: همان‌طور که گفته شد یکی از مسئولیت‌های مدیر پروژه، داشتن مدیریت ریسک است. او باید به موقع مشکلات و آسیب‌های پروژه را پیدا کند و ریسک آن‌ها را تشخیص دهد.

 

کاران MBTI شرکت در تست

 

تیپ‌های شخصیتی مناسب مدیر پروژه

همان‌طور که احتمالا می‌دانید شاخصی به نام MBTI وجود دارد که شخصیت‌ها را به تیپ‌های مختلف تقسیم می‌کنند. در ادامه با تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل مدیر پروژه آشنا می‌شویم.

تیپ ENFJ: این تیپ از شخصیت، مهارت‌های ارتباطی خوبی دارد که به کار یک مدیر پروژه می‌آید.

تیپ INFJ: یکی از ویژگی‌های این تیپ دید کامل و جامع‌نگر است. به این ترتیب این خصوصیت جامع‌نگری بسیار به کار یک مدیر پروژه خواهد آمد.

تیپ ENTJ: این افراد ضمن توجه به منطق، اطلاعات پیچیده را می‌توانند به شکل خوبی پردازش کنند. این ویژگی‌های مثبت به کسب موفقیت در عرصه مدیریت پروژه کمک خواهد کرد.

 

مراحل تبدیل شدن به مدیر پروژه

برای اینکه به یک مدیر پروژه موفق، تبدیل شوید، لازم است چند مرحله مهم را پشت سر بگذارید. مراحل زیر مهم‌ترین مواردی هستند که شما را تبدیل به یک مدیر پروژه موفق می‌کنند.

مدرک تحصیلی مرتبط بگیرید: افراد معمولا با تحصیل در رشته‌های مدیریتی و همچنین رشته‌های مهندسی مانند صنایع و کامپیوتر وارد مدیریت پروژه می‌شوند. البته مواردی هم وجود دارند که با تحصیلات دیپلم یا تحصیلات دانشگاهی غیرمرتبط تبدیل به مدیران پروژه موفقی شده باشند.

تجربه‌های مرتبط به دست آورید: لزومی ندارد حتما به عنوان مدیر پروژه کار کرده باشید. به دست آوردن تجربه‌های مشابه در مدیریت فروش یا دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به شما کمک کند.

دوره‌های آموزشی بگذرانید: برای اینکه عنوان مدیر پروژه را بگیرید، می‌توانید دوره‌های حرفه‌ای و استانداردی بگذرانید. گواهینامه‌هایی در این دوره‌ها به شما اعطا می‌شود که می‌تواند در گرفتن شغل به شما یاری برسانند. گذراندن دوره‌هایی مانند PMP، CPAM و PMI از جمله این دوره‌ها هستند.

 

حالا که به طور کلی با شغل مدیر پروژه آشنا شدید، می‌توانید دیدگاه‌ها یا سوالات خود را درباره این حرفه و مسائل مرتبط با آن، زیر همین مطلب بنویسید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!