چگونه از اوقات بیکاری در محل کار، درست استفاده کنیم؟

زمان بیکاری در هر کسب و کار و صنعتی می‌تواند رخ دهد. این مساله برای مدیران مهم است که زمان بیکاری کارکنان را مدیریت کنند. ولی از آن سو مهم است که خود کارمندان هم سعی کنند از زمان‌های بیکاری به نحو سازنده‌ای استفاده کنند. اگر از پیش آگاه باشید که زمان بیکاری شما چه مواقعی است، بهتر هم می‌توانید از آن به شکل موثر استفاده کنید. در این مقاله، ما در مورد زمان بیکاری، از جمله انواع مختلف زمان بیکاری بحث می‌کنیم، به علاوه نکاتی را برای بهره‌وری در طول زمان بیکاری به اشتراک می‌گذاریم.

چگونه از اوقات بیکاری در محل کار، درست استفاده کنیم؟

زمان بیکاری به چه زمان‌هایی گفته می‌شود؟

زمان بیکاری آن زمانی است که یک کارمند یا حتی قطعه‌ای از تجهیزات قادر به انجام کار است، اما هیچ کار سازنده‌ای انجام نمی‌دهد. به عنوان مثال، اگر یک کارمند قبل از شروع کار روی یک پروژه، باید منتظر تایید مدیر باشد، زمان صرف شده در انتظار به عنوان زمان بیکاری نامیده در نظر گرفته می‌شود. کارمند آماده کار است، اما از آنجایی که باید منتظر تایید مدیر باشد، آن زمان را صرف انجام هیچ کاری نمی‌کند.

دقت کنید که زمان بیکاری با زمان خرابی تجهیزات یا وقت استراحت متفاوت است. در بیشتر سازمان‌ها، کارکنان در طول روز، دقایق یا ساعتی را به استراحت می‌پردازند.. بنابراین، استراحت‌های منظم به عنوان زمان بیکاری در نظر گرفته نمی‌شود و اتفاقا بهتر است در زمان بیکاری، کارمند استراحت مطلق و بدون دغدغه داشته باشد.

انواع زمان بیکاری چیست؟

دو دسته زمان بیکاری وجود دارد: عادی و غیر عادی. زمان عادی بیکاری هر چیزی است که از رویه‌های کاری و تجاری منظم ناشی می‌شود. به عنوان مثال، تاخیر به دلیل کمبود لوازم. این‌ چیزی است که مدیریت می‌تواند کنترل کند و از قبل برای آن برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

زمان بیکاری غیرعادی هر چیزی است که از کنترل یک مدیر خارج است. به عنوان مثال، یک رویداد آب و هوایی که باعث مشکلات برق در دفتر می‌شود یا کارمندان اتصال اینترنت را از دست می‌دهند. مهم است که بین دو نوع زمان بیکاری تمایز قائل شویم تا مدیران بتوانند زمان و منابع خود را در کاهش زمان بیکاری عادی و تحت کنترل صرف کنند.

علت‌های متداول ایجاد زمان بیکاری چیست؟

چندین دلیل متداول برای وجود داشتن زمان بیکاری در یک کسب و کار وجود دارد، که آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- فرایندهای زمان‌بر یا ناکارآمد گردش کار. مثلا زمان انتظاری که برای تایید مدارک باید صرف شود یا بیکاری بخاطر کمبود تجهیزات.

2- ناکارآمدی کارکنان که می‌توان به خاطر کامل آموزش ندیدن کارمند باشد یا به خاطر فشار کار زیاد و استراحت کم به وجود آمده باشد.

3- خرابی یا فرسودگی تجهیزات که باعث اختلال در کار می‌شود.

4- اتفاقات پیش‌بینی نشده مانند از بین رفتن یک مدرک بخاطر ریختن قهوه روی آن یا سیو نکردن یک فایل در سیستم.

 

در تست رایگان رضایت شغلی شرکت کنید

 

چگونه از زمان بیکاری در محل کار بهتر استفاده کنیم؟

به عنوان یک کارمند، احتمال زیاد در طول روز کاری، اوقات بیکاری را به علت‌های مختلف تجربه خواهید کرد. در زیر چند نکته را برای شما آورده‌‌ایم که می توانید از آن‌ها برای بهره‌وری در زمان بیکاری خود استفاده کنید.

استراتژی منظمی برای ساعت‌های بیکاری داشته باشید

با توجه به اینکه دسته‌ای از زمان‌های بیکاری از قبل، قابل پیش‌بینی هستند از پیش فکر کنید که از آن زمان‌ها چه استفاده‌ای می‌‌خواهید داشته باشید. شاید بتوانید در آن زمان‌ها برنامه فردای خودتان را منظم کنید یا یک کار کوچک عقب‌مانده را پیش ببرید.

مراحل بعدی کارتان را برنامه‌ریزی کنید

در بعضی زمان‌های بیکاری می‌توانید مراحل بعدی کار را برنامه‌ریزی کنید که لازم نباشد بعدا معطل شوید. به عنوان مثال اگر منتظر آماده شدن یک سند از طرف همکارتان هستید، برای مراحل بعدی که باید مرتبط با آن سند بگذرانید آماده شوید.

سراغ یادگیری‌های کوتاه بروید

گاهی می‌توانید از این زمان‌ها برای کمی آموزش و یادگیری استفاده کنید. مثلا می‌توانید در زمان‌های کوتاه ایجاد شده از طریق فلش کارت نکات یک دوره‌ای که انتخاب کرده‌اید را مرور کنید و به ذهن بسپارید.

کمی نظم به میزتان و فایل‌ها بدهید

حین کار ممکن است مجبور شوید به سراغ چند فایل و پرونده بروید و آن‌ها را روی میزتان باز کنید. وقتی سرتان خلوت می‌شود و در زمان بیکاری قرار می‌گیرید، زمان مناسبی است که میزتان را مرتب کنید و از آن وضعیت بهم ریخته درآورید.

در محیط کار کمی قدم بزنید

اگر محیط کار شما از نظر مساحتی اجازه می‌دهید، شاید مناسب باشد کمی قدم بزنید و گردش جریان خون را در بدن‌تان بهبود ببخشید. همچنین انجام چند حرکت کششی ساده می‌تواند شما را برای ساعت‌های کاری آینده سرحال‌تر کند.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!