آشنایی با شغل کارشناس بازاریابی:
یک کارشناس بازاریابی و فروش مسئول اصلیترین کار بازاریابی یعنی کشف ارزش یک محصول یا خدمات و معرفی و تبلیغ آن برای فروش است. کارشناس بازاریابی سعی میکند پل ارتباطی مناسبی بین نیاز مشتری، بازار هدف و محصول یا خدمات شرکت ایجاد کند. یکی از اشتباهات رایج، مترادف دانستن شغل کارشناس بازاریابی با ویزیتور است. در صورتی که یک کارشناس بازاریابی علاوه بر داشتن مهارتهای ویزیتوری (معرفی کننده) و فروشندگی (فروش محصولات و دریافت کنندهی بهای آن)، وظایف دیگری همچون مذاکره با مشتری، راههای جذب مشتری و تدوین استراتژی بازاریابی و شرکت در نمایشگاهها را بر عهده دارد.
برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت کارشناس بازاریابی با ما در کاران همراه باشید.
وضعیت استخدام و بازار کار کارشناس بازاریابی
یک کارشناس بازاریابی میتواند در بخش تبلیغات و بازاریابی مراکز و شرکتهای دولتی و خصوصی مختلف استخدام شود. در شرکتهای بزرگ معمولا واحد بازاریابی از واحد فروش مجزا است اما کارشناسان بازاریابی برای پیشبرد اهداف خود حتما باید با تیم فروش و ارتباطات یک شرکت هماهنگیهای لازم را داشته باشند . تیم بازاریابی تلاش میکند اطلاعات دقیق بازار محصولات را از طرق مختلف جمع آوری و بررسی کند. به دلیل تخصصی شدن شغل بازاریابی و طراحی استراتژی برای آن، بازار کار این شغل رو به افزایش است. در بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط استخدام کارشناس فروش و بازاریابی تحت یک ردیف شغلی انجام می شود.
شرح وظایفی که کارشناس بازاریابی ملزم به انجام آن است
با توسعه فنون مختلف برای فروش و بازاریابی، دامنه فعالیت و وظایف کارشناسان بازاریابی هم در مقایسه با گذشته توسعه یافته است. در این بخش با شرح وظایف یک کارشناس بازاریابی آشنا میشویم:
- توانایی فروش محصولات
- توانایی پاسخ گویی به مشتریان حضوری و یا تلفنی
- ثبت و پیگیری قراردادهای فروش مشتریان
- ثبت اطلاعات مشتریان در سامانههای مربوطه
- پیگیری تسویه حساب مشتریان
- توانایی حفظ ارتباط مشتری و شرکت به صورت دورهای
- ارائه گزارشهای دورهای به مدیر بازار یابی
- تحقیق روی بازار، تمایلات مشتریان و رقبا به منظور شفاف شدن نیاز بازار
- همکاری و مشارکت در تهیه کلیپهای تبلیغاتی
- مشارکت در تهیه پوستر، بروشور و آگهی برای محصولات یا خدمات
- حضور مستقیم برای برگزاری نمایشگاهها و گردهماییها
مهارتها و دورههای آموزشی مورد نیاز شغل کارشناس بازاریابی:
بر طبق تحقیقات سایت کاران افرادی که میخواهند به عنوان کارشناس بازاریابی استخدام شوند باید حداقل مدرک تحصیلی در یکی از این رشتهها را داشته باشند:
- بازاریابی
- مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
- مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی
- مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
- مدیریت بازرگانی
و همچنین دورههای آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:
- ICDL
۱۰ مهارت کارشناس بازاریابی:
- برقراری ارتباط موثر با دیگران
- روان شناسی
- خلاقیت
- برنامه ریزی
- اصول گزارش نویسی
- بازاریابی
- استراتژیهای بازاریابی
- بازاریابی دیجیتال
- بازاریابی شبکه ای
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
شخصیت شناسی کارشناس بازاریابی
کارشناسان بازاریابی افرادی هستند که از دنیای تجارت و بازرگانی لذت میبرند. شغل کارشناسی بازاریابی ایجاب میکند که با مشتریان و مراجعان مختلف در ارتباط باشند؛ به همین دلیل باید مهارت اصول مذاکره و برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشند. کارشناسان بازاریابی باید مهارت کار تیمی را در خود تقویت کنند. این افراد برای استخدام در شغل بازاریابی باید توانایی تحقیق و تحلیل آمارهای بازار را داشته باشند. مانند سایر مشاغل مرتبط با حوزه ارتباطات، افرادی که بتوانند دانش خود را در زمینه توسعه بازار و مشتریان به روز نگه دارند قطعا میتوانند در شغل کارشناس بازاریابی موفق تر باشند.
بر اساس مدل شخصیت شناسی MBTI نزدیک ترین تیپ های شخصیتی برای استخدام در شغل بازاریابی ESTP یا ENTP و ENFP و ENTJ یا INFJ است. اگر کارشناس بازاریابی هستید یا به این شغل علاقه مندید با تست MBTI کاران می توانید با تیپ شخصیتی خود آشنا شوید. در مورد آزمون MBTI مطالب بیشتری اینجا بخوانید.
۵ چالش پیش روی کارشناسان بازاریابی:
کارشناسی بازاریابی مانند سایر مشاغل حوزه فروش و بازرگانی به موازات تغییر و تحولات آنی کسب و کارها با چالشهای مختلفی روبرو میشود. از جمله این مسائل میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- تأمین بودجه کافی برای پیشبرد طرحهای بازاریابی
- انتخاب بازار هدف برای محصولات مختلف
- چالش برنامه ریزی برای بازگشت سرمایه
- دادههای نادرست در بانک اطلاعاتی
- نگه داری روابط با مشتریان و حفظ و توسعه نحوه فروش
ممکن است این مقاله ها نیز برای شما جذاب باشد: