آشنایی با شغل کارشناس پشتیبان نرم افزار:
بسیاری از شرکتهای تولیدکننده نرم افزار و مشاغل فناوری اطلاعات واحدی به نام پشتیبانی دارند که در آن کارشناس پشتیبان نرم افزار مسئول رفع مشکلات کاربران یک نرم افزار است. در حال حاضر بسیاری از شرکتها خدمات پشتیبانی نرم افزار خود را با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین انجام میدهند. علاوه بر این روشها، کارشناسان پشتیبان نرم افزار در بسیاری از شرکتها همچنان به صورت تلفنی و گاهی حضوری در محل مشتریان، وظایف خود را انجام میدهند.
وضعیت استخدام و بازار کار کارشناس پشتیبان نرم افزار
یک کارشناس پشتیبان نرم افزار میتواند در شرکتهای مدیریت و پشتیبانی نرم افزار یا در شرکتها و مراکز تولید نرم افزار استخدام شود. همچنین افراد علاقه مند به این شغل میتوانند حتی به صورت آزاد و مستقل نیز در حیطه پشتیبانی نرم افزار فعالیت کنند. خوشبختانه به دلیل توسعه روز افرون کاربرد کامپیوتر در تمام حیطههای زندگی و استفاده از نرم افزارهای مختلف در تمام صنایع، بازار کار این شغل رو به افزایش است.
شرح وظایفی که کارشناس پشتیبان نرم افزار ملزم به انجام آن است
مشاغل مختلف حوزه نرم افزار هریک وظایف خاص مربوط به خود را دارند و کارشناس پشتیبان نرم افزار هم از این قاعده جدا نیست. در ادامه به شرح وظایف این شغل اشاره کردهایم:
- نصب مجدد نرم افزار روی سرور یا کامپیوتر مشتری در صورت بروز مشکل پس از نصب اولیه
- انجام تنظیمات مورد نظر مشتری در نرم افزار
- آموزش مشتریان در خصوص نحوه استفاده از نرم افزار
- گزارش گیری و روش برخورد با خطاهای احتمالی نرم افزار
- شرکت در کلاسهای آموزشی تخصصی برای ارتقاء سطح دانش و مهارت
- شرکت در جلسات داخلی گروه پشتیبانی
- ارائه گزارشهای دورهای به مدیر پشتیبانی
- پاسخگویی به مشکلات مشتریان به صورت تلفنی، آنلاین و یا مراجعه حضوری به محل مشتری
- ارائه مشاوره به مشتری
مهارتها و دورههای آموزشی مورد نیاز شغل کارشناس پشتیبان نرم افزار:
بر طبق تحقیقات سایت کاران فردی که میخواهد به عنوان کارشناس پشتیبان نرم افزار استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشتهها را داشته باشد :
- کامپیوتر گرایش نرم افزار کامپیوتر
- مهندسی نرم افزار کامپیوتر
- نرم افزار کامپیوتر
و همچنین دوره آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:
- ICDL
- ۹ مهارت کارشناس پشتیبان نرم افزار
- اصول مشاوره
- آموزش
- برقراری ارتباط موثر با دیگران
- حل مسئله
- سیستم عامل و شبکه
- کار تیمی
- مسلط به بانک اطلاعاتی
- ارتباط با مشتری
- روابط عمومی
شخصیت شناسی کارشناس پشتیبان نرم افزار
توانایی حل مسائل پیچیده و لذت بردن از ارائه راه کار را میتوان ویژگی شخصیتی افرادی دانست که مشاغل مربوط به علوم رایانه را انتخاب میکنند.
متقاضیان استخدام در شغلی همچون کارشناسی پشتیبانی نرم افزار باید توانایی درک سیستمهای پیچیده را داشته باشند. اغلب کارشناسان نرم افزار در تحلیل مسائل، راههای مبتکرانه دارند. در این شغل هرچه افراد، مهارتهای فنی و خلاقیت بیشتری در حل مسائل داشته باشند موفقتر خواهند بود. برخلاف نسل قدیمی برنامه نویسان و کارشناسان نرم افزار که همگی از نظر شخصیتی، درون گرا بودند، در حال حاضر بسیاری از شرکتها و گروههای نرم افزاری به دنبال برنامه نویسانی هستند که علاوه بر مسائل فنی، قادر به برقراری ارتباط و انجام کارهای گروهی باشند. مطابق نتیجه تست شخصیت شناسی MBTI بهترین تیپ شخصیتی برای استخدام به عنوان کارشناس پشتیبان نرم افزار، ISTJ است.
۳ چالش پیش روی یک کارشناس نرم افزار
کارشناسان پشتیبانی نرم افزار در کنار تمام مسائل و مشکلات یک برنامه نویس، به دلیل ارتباط با مشتریان، چالشهای بیشتری دارند. برخی از این چالشها عبارتند از:
- توانایی ارائه راه حل برای مشکلات پیچیده نرم افزاری مشتریان
- چالش جلب رضایت مشتریان برای حل مسائل
- متعدد بودن تماس کاربران نرم افزار
بیشتر بخوانید:
پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید