همه آنچه متقاضیان مشاغل خانگی باید بدانند

مشاغل خانگی یکی از راه‌کارهای برون رفت از بحران بیکاری است و ممکن است، بسیاری از خانواده‌ها تمایل به چنین مشاغلی داشته باشند، قانون پیش‌بینی‌هایی برای برخورداری صاحبان این مشاغل از مجوزها و حقوق قانونی دارد.

همه آنچه متقاضیان مشاغل خانگی باید بدانند

 

 به گزارش خبرگزاری فارس، مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود. 

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته‌های مشاغل خانگی در حوزه‌های صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی، شیلات ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی (صنعت و خدمات )، فعالیت های فرهنگی و هنری است و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی و زیر بخش‌های آنها در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگی قرار گرفته است.

اگر بیکار شده اید همین حالا تمام فرصت های استخدامی منتظر شما هستند

در صورت نبود شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی ، متقاضی می تواند در فرم ثبت نام یا قسمت فرم رشته‌های جدید پیشنهادی، شغل مد نظر خود را پیشنهاد کند. این پیشنهادها بعد از بررسی و در صورت تصویب ، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.

بنابر آنچه در وزارت کار پیش‌بینی شده نحوه فعالیت در مشاغل خانگی به ۳ صورت امکان پذیر است:

الف - انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی 

( متقاضی تحت پوشش )

ب – انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل)

ج- انجام فعالیت به صورت تعاونی و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای ( پشتیبان)

متقاضیان مشاغل خانگی لازم است با مراجعه به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به نشانی https://mkh.mcls.gov.ir ،‌ متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود یکی از فرم‌های ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان ) را تکمیل کنند .

فر‌م های تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذیربط بررسی شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی ، پرونده متقاضی به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ارسال و مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

 اگر بیکار شده اید و رزومه مناسبی ندارید همین حالا به سادگی یک پروفایل حرفه ای بسازید

در مورد متقاضیان معرفی شده از سازمان بهزیستی ، پس از تایید طرح در دستگاه اجرایی ذیربط مجوز جهت تایید نهایی به سازمان بهزیستی ارسال می ‌شود.

بنا بر آنچه وزارت کار در بخش مربوط به مشاغل خانگی اعلام کرده کلیه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند و متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

همچنین مشمولان قانون ، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند نزد صندوق تامین اجتماعی به صورت خویش فرما بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند. مشمولان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

قانون پیش‌بینی کرده متقاضیان مشاغل خانگی درصورت واجد شرایط بودن ازانواع گوناگون حمایت‌ها نظیر بیمه خویش فرما، تسهیلات و بازار چه های محلی جهت عرضه محصولات خانگی و غیره برخوردار شوند.

همچنین مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات ) در منزل مسکونی ممنوع است. به همین منظور بازارهای محلی موقت به تناسب جهت عرضه محصولات خانگی اختصاص داده می شوند.

نظارت در حوزه مشاغل خانگی به ۳مرحله قبل از پرداخت ، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات تقسیم بندی می‌شود. 

انجام فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در صورت تائید دستگاه اجرایی ذیربط و چنانچه مجموع ساعات کار خانگی توسط هر یک از شاغلان خانگی از ۴۴ ساعت کار در هفته بیشتر نشود ، بلامانع است.

برای انجام کسب و کار خانگی لازم است کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود. حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد. آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و بصری ایجاد نکند. حقوق همسایگان به طور کامل رعایت شود.

عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات ) در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد. تردد غیر متناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع‌های مسکونی انجام نشود، شغل مجاز باشد و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: افراد بیکار به سامانه آنلاین بیکاری مراجعه کنند

بیشتر بخوانید: پرداخت سه ماهه بیمه بیکاری به بیکارشدگانِ از کرونا

بیشتر بخوانید :جزئیات دریافت مقرری بیمه بیکاری/ میزان مقرری مجردها و متاهل ها

بیشتر بخوانید:تا چند سال می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید؟

بیشتر بخوانید :فرصت یک ماهه بیکاران برای دریافت بیمه بیکاری

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!