چرا باید قبل از استخدام یک نیروی کار، استعلام کنیم؟

​​​​​​​استعلام در کار و استخدام، به معنای دریافت اطلاعات درباره یک فرد از محیط کاری قبلی اش است. مدیران منابع انسانی یا خیلی از کارفرمایان ترجیح می دهند پیش از استخدام افراد درباره آنها از محیط کار قبلی تحقیق کنند. در این مقاله کاران با روش های استعلام در استخدام ونکات کلیدی آن آشنا می شویم.

چرا باید قبل از استخدام یک نیروی کار، استعلام کنیم؟

چرا قبل از استخدام استعلام کنیم؟

زمانی که به عنوان یک مدیرکسب و کار یا منابع انسانی می خواهید با اطمینان بیشتر یک فرد را استخدام کنید، استعلام ازمحیط کارقبلی یکی از روش هایی است که می تواند اطلاعات قابل توجهی به شما بدهد!

برخی از مدیران و متخصصان حوزه منابع انسانی اعتقاد دارند دریافت اطلاعات ازمحیط کاری قبلی یک فرد یا به اصطلاح همان استعلام، یکی از راه‌های مطمئن تعیین صلاحیت کارجویان به عنوان متقاضیان استخدام است. درنقطه مقابل بسیاری از مدیران هم معتقدند این شکل دریافت اطلاعات درباره یک نیروی کاری، ممکن است گمراه کننده باشد؛ از این نظر که احتمال دارد مدیران یا همکاران قبلی کارمندی که شما قرار است استخدام کنید، نتوانند بی طرفانه، منطقی و یا بدون سوء نیت درباره نیروی موردنظر شما اظهار نظر کنند!

با این حال باید بپذیریم موضوع استعلام برای استخدام نیروها در سمت‌های حساس شغلی، علاوه بر مصاحبه‌های دقیق  فنی و شخصیتی، یکی از راه‌های متداول مدیران منابع انسانی برای تعیین صلاحیت افراد است. این روش به ویژه در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بسیاررایج است؛چراکه به نظر می‌رسد رفتار کاری و حرفه ای هر فرد در سازمان های مختلف دارای یک جریان ثابت و متغیر است. در بخش ثابت رفتار یک فرد، قطعا نیروهایی که به اخلاق سازمانی پایبندی ندارند و یا منعطف نیستند ، ممکن است در محیط‌های کاری مختلف یکسان عمل کنند. اما در بخش جریان متغیر رفتاری ، به نظر می‌رسد شرایط، فرهنگ و قوانین محیط کاری می‌تواند باعث شود افراد، رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند.در ادامه با کاران همراه باشید.

به دنبال استخدام چه فردی هستید؟ مناسب ترین کارجویان منتظر شما هستند؛ .

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

چگونه پیش از استخدام، استعلام کنیم؟

با در نظر گرفتن مجموع این عوامل اغلب مدیران منابع انسانی ترجیح می‌دهند بعد از قبولی افراد در مصاحبه‌های تخصصی و تائید مدیر مربوطه، از سازمانهای قبلی که افراد در آنجا مشغول به کار بوده اند، استعلام کنند. این استعلام زمانی نتیجه بخش است که شما بدانید چه سوال‌هایی را مطرح کنید و به چه مواردی در اطلاعات دریافتی اهمیت بدهید.

اغلب در این شکل استعلامها، سوال‌هایی مانند دلایل و نحوه جدا شدن فرد از سازمان، اخلاق کاری فرد و پای بندی به فرهنگ سازمانی، رازداری و در نهایت حرفه ای بودن، مطرح و پرسیده می‌شود. این اطلاعات و آگاهی، مخصوصا زمانی به کار شما می‌آید که نیروی موردنظر در مصاحبه استخدامی‌اش درباره دلایل جدا شدن ازمحیط کاری قبلی، حقایق را عنوان نکند و حتی سیاه نمایی کند. شما می توانید با کنار هم قرار دادن این اطلاعات، نکات مهمی را درباره رفتار کاری نیرویی که می‌خواهید استعلام کنید به دست آورید.

در بررسی رزومه‌های کاری، ممکن است یک کارجو دارای رزومه قابل قبولی باشد و حتی در زمان مصاحبه شغلی نیز رفتار خوبی از خود به نمایش بگذارد. اما برای پی بردن به اخلاق سازمانی فرد بهتر است همیشه به دنبال گفتگو با مدیران مستقیم و مدیران اجرایی و اداری فرد باشید و از تماس با سایر همکاران خودداری کنید. مدیران مستقیم، مسئولان منابع انسانی و یا سرپرست های یک تیم، همیشه مراجع خوبی برای سنجش نیروها در موقعیت کاری پرفشار و شرایط گوناگون محیط کار هستند.

برای اینکه بدانید دراستعلام افراد بهتراست چه سوال هایی مطرح کنید این مقاله کاران را حتما بخوانید.

به نظرشما چه راه های دیگری برای استعلام درباره افراد وجود دارد؟

بیشتر بخوانید:

چگونه دروغ کارجویان در رزومه های شغلی را بشناسیم!

چرا کارجویان به مصاحبه استخدام نمی آیند؟

معرفی خدمات مصاحبه آنلاین استخدامی کاران برای کارفرمایان

اگر به دنبال استخدام مناسب ترین افراد هستید خدمات ۳۶۰ درجه استخدام کاران منتشر شماست

 

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!