آشنایی با پردرآمدترین مشاغل ویژه بانوان

حتما تا به حال اصطلاح "مشاغل زنانه" یا مشاغل ویژه بانوان به گوشتان خورده است. این مشاغل قطعا باید نوعی ویژگی خاص شخصیتی بانوان مانند رعایت ظرافت، نظم و در عین حال هنری بودن را برایتان تداعی کند. در این مقاله کاران با فهرستی از پردرآمدترین مشاغل ویژه بانوان آشنا می شویم.

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل ویژه بانوان

آشنایی با مشاغل ویژه بانوان

حتما تا به حال اصطلاح "مشاغل زنانه" یا مشاغل ویژه بانوان به گوشتان خورده است. شاید این مشاغل تداعی‌گر نوعی ویژگی خاص شخصیتی بانوان مانند  ظرافت، رعایت نظم و یا هنر باشد. گرچه پیشرفت تکنولوژی و توسعه علوم و هنر باعث شده مرز جنسیت در مشاغل امروز جامعه ما از بین برود؛ اما همچنان مشاغلی وجود دارند که به دلیل استفاده بانوان از محصولات و خدمات آن‌ها و یا به خاطر دقت و ارائه بهتر وظایف بانوان، به این دسته از مشاغل، عنوان مشاغل بانوان اطلاق کرد. برای آگاهی از پرطرفدارترین مشاغل ویژه بانوان در جهان و ایران، با کاران همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین مشکلات زنان در محیط کار را بشناسید

در کدام شغل ها بانوان موفق ترند؟

با وجود اینکه نیروی کار بخشهای مختلف اکثر صنایع و برخی از مشاغل در اختیار آقایان است، تعداد زیادی از مشاغل وجود دارد که در آنها نه تنها بانوان بخش عمده‌ای از نیروی کار را تشکیل می‌دهند، بلکه درآمدهای خوبی نیز در این حرفهها و مشاغل دارند.

در تازه ترین مطالعهای که موسسه PayScale روی مشاغل مختلف انجام داده است، جامعه هدف، موقعیتهای شغلی بوده است که بیش از ۴۰ درصد از نیروی کار آنها را بانوان تشکیل میدهند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که موقعیتهای شغلی مرتبط با حوزههای پزشکی و درمانی مانند متخصص زنان، پرستاری، متخصص بیهوشی و روانپزشکی در صدر قرار گرفته اند و بهترین میزان حقوق را برای بانوان دارند. جامعه ایرانی هم تقریبا در راستای این تحقیقات جهانی پیش رفته با این تفاوت که مشاغل دیگری برای زنان ایرانی وجود دارند که در مقایسه با سایر شغل‌ها پرطرفدارترند و درآمد بالایی هم دارند. مشاغلی همچون خیاطی به ویژه در قالب مزون‌ها و انواع خدمات آرایشگری در این دسته جای می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید

پیشرفت کاری وابسته به جنسیت است؟

زمانی که موضوع پیشرفت کاری مطرح می‌شود، نمی‌توان دسته بندی خاصی انجام داد و تعیین کرد چه کارهایی مناسب بانوان است. چرا که از پیامدهای جداسازی مشاغل زنان میتوان به منع پرورش استعدادهای آنها، تقویت باورهای جنسیتی در جامعه و عدم تعادل اقتصاد جنسیتی اشاره کرد. در واقع، موفقیت و پیشرفت کاری هر فرد، کاملا فارغ از جنسیت است. موفقیت و پیشرفت، وابستگی زیادی به علاقه افراد به شغلشان و همچنین تعهد کاری و تلاش آنها دارد و این گونه نیست که صرفا بانوان در دسته بندی محدودی از مشاغل موفق باشند، برای مثال بسیاری از جراحان موفق دنیا زنان هستند؛ یا اینکه همه ما مدیران زن موفق و نامداری را میشناسیم که تجربه مدیریت پروژههای بسیار بزرگ و سنگین را داشتهاند. بازدهی شغلی بسیاری از بانوان با آقایان در مشاغل صنعتی و سنگین، برتری نیز دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از وام مشاغل خانگی در سال 99

لیست مشاغل پردرآمد ویژه بانوان

در این بخش فهرست مشاغلی که در آنها بانوان حضور پررنگتری دارند و جامعه با توجه به تغییرها به این مشاغل نیاز بیشتری دارد اشاره شده است. اما باید به خاطر داشت که هر انتخابی مشکلات و سختی‌های مختص به خود را دارد. اگر در ابتدا به کار علاقه نداشته باشید و در مسیر تلاشی برای کسب موفقیت انجام ندهید، در آخر راه با مشکل مواجه می‌شوید و این موضوع تقریبا هیچ ارتباطی به جنسیت فرد ندارد. در لیست زیر به عنوان فهرست مشاغل مورد علاقه بانوان، هیچ ترتیب آماری وجود ندارد:

  1. پرستار
  2. روان شناس
  3. دندان پزشک
  4. متخصص زنان و زایمان
  5. عکاس
  6. متخصص آزمایشگاه
  7. فیلم بردار
  8. مربی مهد
  9. داروساز
  10. معاون
  11. معلم
  12. مشاور تحصیلی
  13. وکیل
  14. پلیس
  15. پزشک عمومی
  16. آرایشگر
  17. متخصص بیهوشی
  18. پرستار کودک
  19. آشپز
  20. طراح مد
  21. کارمند بانک
  22. مدیر بازاریابی
  23. مدیر رسانه
  24. مسئول پذیرش
  25. مسئول دفتر
  26. منشی
  27. میکاپ کار
  28. ناخن کار

آشنایی با مشاغل بانوان

برابری نرخ اشتغال بانوان و آقایان

براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میزان مشارکت اقتصادی زنان ایرانی در سال ۱۳۹۴ تنها ۱۲.۷ درصد بوده که در مقایسه با نرخ اشتغال مردان نرخ پایینی است. البته باید توجه کرد این آمار، به عنوان آمار رسمی اشتغال، تنها اعداد حاصل از آمار و ارقام بیمه سازمان تامین اجتماعی است. در صورتی که بخش قابل توجهی از زنان ایرانی در مشاغلی مشغول به کار هستند که بعضا در آنها بیمه نیستند؛ بنابراین در دایره آمار وزارت کار قرار نمی‌گیرند. با این وجود طبق همین آمار، نسبت مشارکت زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده ۳۰ درصد است.

عناصر اصلی موفقیت در مسیر شغلی

این موضوع را نمیتوان منکر شد که در برخی از مشاغل با توجه به شرایط کاری، زمینه مناسبی برای پیشرفت جنسیت خاصی مهیا نیست. این موضوع صرفا به خانمها اطلاق نمیشود و بسیاری از مشاغل مختص بانوان وجود دارد که مردان چندان قابلیت انجام آنها را ندارند.  دو عنصر اصلی موفقیت در هر شغل، علاقه و تلاش است. هرگاه پشتکار و علاقه در هر مسیر همراه شود، رسیدن به هدف امکان پذیر است.

به نظر شما چه مشاغل دیگری برای بانوان وجود دارند؟

بیشتر بخوانید: 

بانوان بیکار می توانند از مرخصی بارداری استفاده کنند

افزایش سقف وام مشاغل خانگی تا ۵۰ میلیون تومان در دوران کرونا

معرفی مشاغل دورکار پردرآمد در دوران کرونا

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!