بهره وری در محیط کار چیست؟
بهره وری مقدار کاری است که یک فرد یا گروه در مدت زمان معینی انجام میدهد. بهره وری بیشتر به این معنی است که کارهای بیشتری را با زمان یا تلاش کمتر انجام دهید. شما میتوانید دستاوردهای خودتان را با کیفیت کار، تعداد کارهای انجام شده یا مقدار محصول ایجاد شده اندازه گیری کنید.
بالا بردن بهره وری از طریق طراحی فضای کاری
افزایش بهره وری کسب و کار یک فرآیند چند وجهی است. ایجاد یک دفتر کارآمدتر، مولدتر و نوآورانهتر نیازمند توجه به چندین جنبه از راه اندازی و طراحی است:
راه اندازی میز انفرادی
طراحی کلی فضای کار
عناصری که بر رفاه کارکنان تأثیر میگذارد
فرهنگ سازمانی شرکت
در اینجا سه مرحله برای طراحی یک محل کار افزایش بهره وری وجود دارد:
1-با میزهای انفرادی و محیط اطراف شروع کنید
میز و دفاتر اولین چیزهایی هستند که هنگام طراحی فضای کاری باید در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته برای ایجاد فضای کاری انفرادی باید در نظر گرفته شود:
بینظمی و آشفتگی را از بین ببرید
سازماندهی فضای کاری شما میتواند بهره وری را به طور موثری افزایش دهد. سعی کنید روزانه یک دفتر و میز بدون آشفتگی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک تمیز و مرتب میمانند.
اقلام سازمانی در اختیار کارمندان قرار دهید
اگر کارمند دارید، لوازم مورد نیاز آنها را تهیه کنید و همواره بر سازماندهی درست آنها نظارت اعمال کنید. این ابزار و وسایل ممکن است شامل میزهایی با کشوها و قفسهها، پوشهها، کمد فایلها و سینیهای سازماندهیشده باشند.
وسایل شخصی را کنار بگذارید
تلفنهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای فناوری میتوانند منابع اتلافکننده زمان باشند و استفاده از رسانههای اجتماعی و سایر عوامل حواسپرتی را تشویق کنند. آنها را در ساعات اوج بهره وری کنار بگذارید یا دستگاهها را در حالت بیصدا قرار دهید.
2-طرح کلی دفتر را پویا طراحی کنید
هنگامی که در حال طراحی یک فضای کاری برای چندین کارمند هستید، مهم است که نحوه تعامل آنها با کل فضا را در نظر بگیرید. ارزیابی کنید که هر چیزی در کجا قرار میگیرد و نحوه قرار دادن اقلام چگونه بر نحوه فعالیت کارمندان در طول روز تأثیر می گذارد.
طراحی فضای کاری شما باید کارمندان را تشویق کند تا در طول روز حرکت کنند تا به طور همزمان استرس را کاهش دهند و بهره وری را افزایش دهند. مثلا دستگاه کپی را در فضایی جداگانه قرار دهید یا یک آبسردکن مرکزی داشته باشید.
3-فضاهایی برای تمرکز و تنهایی در نظر بگیرید
اگر یک دفتر اداری باز و اشتراکی دارید، ممکن است کارمندان شما به مکانهایی برای تمرکز و تنهایی نیاز داشته باشند. اگر مجموعه شما دارای اتاقک یا میزهای کنار یکدیگر است، فضاهای خصوصی در نظر بگیرید که گاهی افراد از آن استفاده کنند.
خداحافظی با فضای کاری کلاسیک! چطور یک محیط کاری راحت و خلاق داشته باشیم؟
چگونه طراحی فضای کاری بر بهره وری تاثیر می گذارد
طراحی چیدمان اداری شما فقط به معنی طراحی مناسب مبلمان نیست. همچنین شامل عناصری است که - گاهی به معنای واقعی کلمه – بر روحیه کارکنان شما تاثیر میگذارند.
نکات زیر را برای طراحی بهینه فضای کاری در نظر بگیرید:
1-نور طبیعی را در فضای کاری خود بگنجانید
اثبات شده که نور بر بهره وری و خلق و خوی تأثیر جدی میگذارد. به طور خاص، میزان نور طبیعی در دفتر شما میتواند به طور قابل توجهی بر سلامت و بهره وری تأثیر بگذارد. طبق تحقیقات، نور موثر میتواند افسردگی را کاهش دهد و انرژی، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد.
2-گیاهان را در فضای کاری خود بگنجانید
هنگامی که در حال طراحی فضای اداری خود هستید، در نظر بگیرید که چگونه عناصر طراحی کوچک میتوانند بر خلق و خو، سلامتی و نگرش کلی در مورد کار تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، نگهداری گیاهان در دفتر یا روی میز کارمندان میتواند مفید باشد.