خداحافظی با فضای کاری کلاسیک! چطور یک محیط کاری راحت و خلاق داشته باشیم؟

تا به حال فکر کردید که یک محیط کاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا شما راحت تر کار کنید و رضایت شغلی بیشتری داشته باشید؟ می دانستید فضاهای کاری خشک و سنتی به مرور شما را دچار فرسودگی می کند؟ در این مقاله کاران از راه های ساختن یک فضای کاری خلاق و راحت گفتیم.

خداحافظی با فضای کاری کلاسیک! چطور یک محیط کاری راحت و خلاق داشته باشیم؟

چرا فضای کاری مهم است؟

یک نظرسنجی نشان داده علت 30 درصد جابه جایی هایی شغلی، حس نامناسب کارکنان از فضای کار است. ما بخش عمده ای از بهترین ساعت روزمان را در محیط کار می گذرانیم؛ طبیعی است وقتی حس خوبی نسبت به محیط نداشته باشیم، رضایت شغلی نداریم و مدام احساس کسالت می کنیم.

شاید شما هم این تجربه را دارید که وقتی از محیط کارمان انرژی منفی می گیرید ناخودآگاه بعد از سرکارهم اعصاب تان خرد است و احساس آرامش نمی کنید. البته حس رضایت از محیط کار به چند عامل وابسته است:

1.شکل و شرایط و چیدمان محیط کار

2.نوع برخورد همکاران و مدیر

3.قوانین و شرایط کاری

هر یک ازاین عوامل تاثیر زیادی روی حس رضایت ما از کارمان دارند؛ اگر از عوامل شماره 2 و 3  در این مقاله بگذریم می خواهیم درباره ویژگی های فیزیکی محیط کار خوب و خلاق بگوییم.

 

تا به حال فکر کردید چقدر از شغل تان راضی هستید؟ همین حالا می توانید در آزمون رضایت شغلی کاران شرکت کنید

 

خداحافظی با فضای کاری کلاسیک

چه بپذیریم و چه نپذیریم فضاهای کاری در حال تغییر هستند و نسل جدید افراد جویای کار، دیگر هر محیط کاری را نمی پذیرند؛ به همین خاطر خیلی از کارفرمایان در کل دنیا با تغییر چیدمان فضای کاری و قوانین شرکت و سازمان، سعی کرده اند نیروهای بیشتر و متخصص تری را جذب کنند.

خیلی از شرکت های خصوصی بزرگ و حتی استارتاپ هایی که در کشور می شناسیم به خوبی اهمیت محیط کاری خلاق و راحت را متوجه شده اند و حتی سر این ماجرا با یکدیگر رقابت می کنند. در واقع بخش عمده ای از برند کارفرمایی یک شرکت، در گروی محیط کاری جذاب و در عین حال صمیمی بدون سخت گیری محیط  کار سنتی است.

محیط کاری صمیمی محیط کاری خلاق

7 خصوصیت یک محیط کاری خلاق

نیازی نیست که دفتر کارتان خیلی شیک، بزرگ و یا مدرن باشد؛ لازم هم نیست حتما امکانات فضایی گوگل و آمازون را داشته باشید؛ مدیران می توانند با رعایت چند اصل ساده و در عین حال کم هزینه یک فضای خلاق و صمیمی برای کارکنان شان درست کنند. یک محیط کاری برای اینکه خلاق باشد لازم است که :

1.فضا تا جای ممکن بهتر است نور طبیعی داشته باشد.

یک تحقیق علمی ثابت کرده کار کردن در فضاهای تاریک و دلگیر به مرور باعث کاهش هوش هیجانی و حتی احتمال ابتلا به افسردگی می شود؟ نور طبیعی علاوه بر اینکه باعث احساس نشاط و زندگی برای کارکنان می شود، به شما اجازه می دهد از گلدان های مختلف برای تزئین فضا استفاده کنید و روح زیبایی و زندگی را به فضای کار بیاورید. پس بهتر است تا جای ممکن فضای کاری کارمندان نزدیک پنجره هایی با نور زیاد باشد. اگر چنین امکانی ندارید، کارکنان را تشویق کنید تا گاهی در کارشان وقفه ایجاد کنند، بیرون بروند و هوایی تازه کنند.

2.از شلوغی و نامرتبی فضای کار دوری کنید.

یکی از ساده ترین و مهم ترین اصل ها برای زیبایی و آرامش در محیط کار، رسیدگی مرتب به نظافت و خلوت کردن اتاق ها و فضاهای کاری است. تقریبا هیچ کس دوست ندارد در فضای کثیف و نامرتب کار کند. سعی کنید با فرهنگ درست نظم و پاکیزگی در محیط کار از همه همکاران بخواهید که در تمیزی و منظم نگه داشتن محیط مشارکت کنند.

3.از رنگ های روشن و شاد برای فضای کار استفاده کنید.

واضح است که رنگ های تیره مخصوصا در اتاق هایی که نور گیر نیستند به راحتی حس افسردگی و خواب آلودگی را منتقل می کنند. ترکیب بسیاری از رنگ های روشن مثل سفید، کرم و تناژی از سبز و حتی آبی و قرمز مناسب فضای کار هستند که واقعا شادی آفرین اند.

4.یک فضای کوچک برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید.

نیازی نیست محیط کاری حتما پارتیشن بندی شده باشد که شما بتوانید بخشی برای استراحت و تجدید قوای همکاران در نظر بگیرید. کافی است یک صندلی استراحت در یکی از بخش های مناسب فضای شرکت قرار بدهید که خیلی هم دور از دسترس نباشد. حتی می توانید یک ابزار سرگرم کننده که به آزاد کردن ذهن کمک می کند هم فراهم کنید؛ یک جعبه موسیقی و حتی یک فوتبال دستی و یا یک بازی دیجیتالی جذاب! خیلی وقت ها که کارها پیچیده می شود و همکاران احتیاج به استراحت دارند این امکانات واقعا می توانند کمک کننده باشند. البته یک نکته بسیار مهم، ترویج فرهنگ درست استفاده از ابزار استراحت و سرگرمی در محیط کار است که باید با ذکاوت در بین همکاران جا بیاندازید.

5.گلدان های تزئینی و تابلوهای جذاب را فراموش نکنید.

 نقش گیاهان در محیط کار، تصفیه هوا و تاثیری که در شادابی روحیه کارکنان دارد واقعا اثبات شده است. سعی کنید از گلدان ها و گیاهان مناسب محیط کار که در عین حال هزینه های مقرون به صرفه هم دارند استفاده کنید.

تابلوهای رنگی با طرح های زیبا و در عین حال خلاقانه و حتی با جملات انگیزشی که می تواند متاثر از نوع کار شرکت باشد یک ایده خوب برای زیباسازی فضای کار است. نورپردازی های دکوری در کنار این تابلوها هم به شما کمک می کند یک فضای کاری خلاق و زیبا سازید.

 پیشنهاد برای بهتر شدن محیط کار

6.روی میزها المان های مربوط به هر سمت شغلی را نصب کنید.

یک ایده خلاقانه برای افزایش زیبایی و صمیمیت در محیط کار،قرار دادن تابلوهای مربوط به نوع کاری است که هر فرد در مجموعه انجام می دهد. مثلا برای همکاری که برنامه نویس است یک المان تصویری جذاب مربوط به این شغل را طراحی و پرینت کنید و می توانید به شکلی خلاقانه نصب کنید. این کار به هر یک از همکاران نشان می دهد که کارشان با اهمیت است.

7.نوشیدنی های انرژی زا و خوراکی های مفید را فراموش نکنید.

قهوه و چای جزء جدایی ناپذیر هر محیط کاری هستند که باید در دسترس باشند. شما می توانید به اندازه نیاز همکاران و البته با توجه به میزان توانایی شرکت امکانات پذیرایی را برای کارکنان فراهم کنید؛ گاهی این نوشیدنی ها و خوردنی های پرطرفدار در وسط خسته کننده ترین روزهای کاری می توانند معجزه کنند.

به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای داشتن یک محیط کاری خلاق و راحت وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

چگونه برای کارمندان رضایت شغلی ایجاد کنیم؟

۸ راه برای اینکه احساس تنهایی در اعضای تیم خود را کم کنید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!