استخدام کارشناس آموزش و شرح وظایف آن

در این مقاله کاران با شرح وظایف، مهارت ها و حقوق کارشناس آموزش آشنا شوید و آگهی های استخدام کارشناس آموزش را ببینید.

استخدام کارشناس آموزش و شرح وظایف آن

کارشناس آموزش کیست و چه وظایفی دارد؟

کارشناس آموزش (به انگلیسی Training and Development Specialists) مسئول طراحی یا اجرای برنامه‌های آموزشی و توسعه در یک سازمان یا کسب و کار است. درتعریف کلی، یک کارشناس آموزش موظف است براساس نیازهای آموزشی افراد دوره‌های آموزشی ویژه منابع انسانی را طراحی و برنامه ریزی کند.

کارشناس آموزش از طریق هماهنگی با واحد منابع انسانی، محتویات دوره‌‌‌های آموزشی را متناسب با نیازهای آموزشی سازمان تعریف می‌‌‌کند. بخش قابل توجه آموزش‌‌‌های منابع انسانی در کلاس یا مرکز آموزش هر سازمان برگزار می‌‌‌شود. برخی دوره‌‌‌ها نیز به شکل ویدئویی، برنامه‌‌‌های تحت وب و یا در موسسات آموزشی برگزار می‌‌‌شوند. برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت کارشناس آموزش شغل با ما در کاران همراه باشید.

بازارکار و استخدام کارشناس آموزش:

کارشناسان آموزش می‌توانند فارغ التحصیل رشته هایی مثل کارشناسی آموزشی، منابع انسانی و گرایش‌های مدیریت باشند. یک کارشناس آموزش می‌تواند در مراکز دولتی، شرکت‌های خصوصی و حتی مراکز آموزشی مثل دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها مشغول به کار شود.

 

وظایف کارشناس آموزش:

شرح وظایف کارشناس آموزش متناسب با ابعاد سازمان و شرایط کار ممکن است متفاوت باشد. معمولا شغل کارشناس آموزش به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود و افراد با همین عنوان در محل های مختلف استخدام می شوند.

استخدام کارشناس آموزش در دانشگاه‌ها:

کارشناس آموزش یک شغل رسمی در دانشگاه‌ها است که معمولا هر گروه آموزشی نیاز به یک کارشناس آموزش برای حل مشکلات دانشجویان و برنامه ریزی کلاس‌ها و انجام امور ثبت نام دارد.

استخدام کارشناس آموزش در آموزشگاه ها:

دسته دوم شاغلان کارشناس آموزش، مسئولان آموزش در آموزشگاه‌ها هستند. برای مثال در آموزشگاه‌های مختلف یک کارشناس به بررسی شرایط، هماهنگی با اساتید جهت زمانبندی برای حضور در دوره و امور ثبت نام متقاضیان و همچنین نظارت و ارزیابی روی روند آموزش می پردازد.

دسته سوم کارشناسان آموزش در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی هستند و ذیل واحد منابع انسانی کار می‌کنند. همان طور که اشاره شد این کارشناسان در سازمان‌ها نیاز‌های آموزشی پرسنل را از طریق روش‌هایی مثل نظرسنجی، مصاحبه با کارمندان و یا مشورت با مدیران و مربیان بررسی می کنند و مسئول تامین این نیازها هستند. تعیین دوره‌های آموزشی مناسب و برنامه‌ریزی کلاس‌های فوق برنامه برای کارکنان از وظایف کارشناسان آموزش است.

کارشناسان آموزش در ادارات برای آموزش لازم به پرسنل برنامه‌ریزی می‌کنند و در کنار این موضوع تمام برنامه ریزی‌ها جهت برگزاری کلاس‌ها هماهنگی با اساتید با توجه به مواد آموزشی لازم را بر عهده دارند.

تهیه محتوای آموزشی دوره‌ها در قالب بروشورو حتی کتاب الکترونیکی ویژه پرسنل هر بخش از دیگر وظایف یک کارشناس آموزش محسوب می‌شود.

مهارت ها و توانایی های لازم برای استخدام کارشناس آموزش:

مهارت های عمومی:

 قدرت برنامه ریزی و مدیریت هدفمند

توانایی آموزش

آشنایی کافی با استراتژی و مدل های منابع انسانی

فن بیان مناسب

آشنایی با روش‌ها و فرآیندهای آموزشی

نظم در انجام امور

آشنایی با سرفصل ها و محتوای آموزشی

آشنایی کافی با زبان انگلیسی

تکنیک های رهبری

در صورتی که قصد دارید در یک آموزشگاه یا هر مرکز آموزشی به عنوان کارشناس آموزش استخدام شوید بهتر است کارشناس آموزش در رشته‌ای باشید که اطلاعات کافی در آن رشته ‌را می‌دانید. معمولا کارشناسان آموزش با سوالات و اصطلاحاتی مواجه می‌شوند که در صورت عدم آشنایی نمی‌توانند مشکلات افراد را حل کنند و یا در آموزشگاه‌ها دوره های متناسب با نیاز افراد را معرفی کنند.

مهارت های تخصصی:

آشنایی کافی با نرم افزارهای آموزشی ویژه هر سازمان

آشنایی لازم با نرم افزارهای گرافیکی و طراحی تصویر

مسلط به یکی از نرم افزارهای پرزنتیشن مثل Google Slides و یا  PowerPoint

آشنایی لازم با نرم افزارهای ویدئو کنفرانس مثل Google meet  و یا Zoom

حقوق و دستمزد کارشناس آموزش:

کارشناسان آموزش که در بخش‌ها و سازمان‌های دولتی استخدام می‌شوند،  اغلب مطابق حقوق وزارت کار درآمد دارند. اما درآمد و حقوق کارشناس آموزش در بخش خصوصی متفاوت است، میزان تخصص، تجربه و نوع توافقی که با کارفرمای خود منعقد می‌کند، تعیین کننده میزان درآمد آنها است که با توجه به شرایط شرکت‌ها و سازمان‌ها رقمی کاملا متغیر است. به طور کلی حقوق یک کارشناس نرم افزار با تجربه حدود سه تا هفت سال در سال ۱۴۰۰ از ۴,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

تیپ شخصیتی کارشناس آموزش:

کارشناسان آموزش افرادی هستند که توانایی سازماندهی دارند و حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته‌‌‌های منابع انسانی و مراجعه کنندگان انجام می‌دهند. کارشناسان آموزش به دلیل جنس کاری خود باید مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران را داشته باشند. مطابق نتیجه تست شخصیت شناسی MBTI بهترین تیپ شخصیتی برای شغل کارشناس آموزش ENTP است. درباره ویژگی های تیپ شخصیتی ENTP می توانید در این مقاله بیشتر بخوانید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شغل کارشناس آموزش

کارشناس منابع انسانی چه وظایفی برعهده دارد؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!