چرا کارمندان باهوش تصمیم می گیرند محل کار را تخریب کنند؟ راه حل چیست؟

حتما شما هم شنیده اید کارمندان، مدیران بد را ترک می کنند نه یک سازمان را! اما اگر کارکنان باهوش ناراضی از مدیران، تصمیم بگیرند به جای ترک سازمان برای مخالفت با رئیس، محیط را تخریب کنند آنگاه وظیفه مدیران چیست؟ در این مقاله کاران از دلایل سم پاشی و بدرفتاری کارمندان باهوش و راه کارهای جلوگیری از چنین واکنش هایی در محیط کار گفتیم.

چرا کارمندان باهوش تصمیم می گیرند محل کار را تخریب کنند؟ راه حل چیست؟

چه زمانی کارکنان باهوش تصمیم به تخریب می گیرند؟

1.تجربه خیلی از متخصص های منابع انسانی که به دنبال آسیب شناسی در محیط کار هستند نشان داده وقتی یک کارمند حرفه ای و باهوش احساس کند حتی درباره کوچک ترین مسائل کاری هم اختیار لازم را ندارد و مدیران به او توجه کافی نمی کنند در قدم اول شروع به شکایت و تخریب ذهن همکاران دیگر می کند.

2.بعضی از باهوش ترین همکاران ذاتا یک روحیه انقلابی و شورشی دارند و خیلی وقت ها آرام نمی گیرند؛ مگر اینکه شورشی به راه بیندازند. گاهی این افراد به جای کارمند بهتر است مدیرعامل باشند.

3-گاهی اوقات هم پیش می آید همکار باهوشی به اندازه کافی با تجربه نیست و خیلی وقت ها متوجه نمی شود که مدیران سازمان لزوما از تمام جزئیات خبر ندارند و در نتیجه در تمام مشکلات هم مقصر نیستند.

نحوه رفتار و مدیریت همکاران باهوش

1-برای کارکنان باهوش رئیس نباشید، رهبر باشید.

هنر رهبری کردن در محیط کار به جای روش های سنتی مدیریت نه تنها برای همدلی و بالابردن کارایی کل مجموعه اثربخش است بلکه در مواردی مثل مواجه با کارمندانی که IQ بالایی دارند هم بسیار موثر است.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: 10 مهارت ارتباطی رهبری در محیط کار

2.همیشه فضایی را برای آموزش کارکنان باهوش فراهم کنید.

استیو جابز مدیرعامل اپل همیشه درباره استخدام افراد باهوش در محیط کار یک نقل قول ویژه داشت "اینکه بخواهیم افراد باهوش را استخدام کنیم و بعد به آنها بگوییم چه بکنند و چه نکنند اصلا عاقلانه نیست! " یکی از بهترین راه هایی که کمک می کند انرژی و شوق کارکنان باهوش مجموعه حفظ شود تداوم فضای آموزشی در محیط کار است. با این آموزش ها که براساس نیازسنجی دقیق آنها صورت می گیرد به افزایش سطح آگاهی سازمان هم کمک می کنید.

3-بازخورد دادن درباره نتایج کارها و فرایندها را فراموش نکنید.

بازخورد دادن درباره کارها و مخصوصا زمانی که درباره گزارش های کاری کارمندان و یا مشکلات و موفقیت های آنها باشد حس معتبر بودن و مهم بودن را به همکاران شما القا می کند. هر زمان لازم بود از موفقیت ها و تلاش های کارکنان قدردانی کنید و در جای خود به نقاط ضعف و دلایل شکست شان هم اشاره کنید. این موضوع به آنها ثابت می کند تلاش هایشان برای شما و شرکت مهم است.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: 10روش برای اینکه به کارمندان بازخورد موثر بدهیم

4-تفویض اختیار کنید.

یک مدیر حرفه ای می داند چگونه با دادن اختیار و قدرت تصمیم گیری به کارکنان، تقسیم وظایف کند. یکی از راهبردهای مهم در مواجه با همکاران باهوش این است که با شناسایی دقیق ویژگی های شخصیتی و مهارت های کاری شان به آنها اختیار عمل بدهید. اما از راهبردهای نامحسوس نظارتی در این زمینه هم غافل نباشید.

5-مغلوب تخصص و هوش کارمند باهوش اما بدرفتار نشوید.

 اگر متوجه شدید علی رغم راه حل هایی که به آن اشاره کردیمَ رفتار همکارتان در اغلب موارد خودخواهانه و به دور از منطق است و تشخیص دادید جریان کار تیمی را به هم ریخته است صرفا به خاطر هوش و تخصص همکار بدقلق از ماجرا چشم پوشی نکنید. در واقع هیچ کس حق ندارد هرچقدر هم که با استعداد و باهوش باشد فضای کاری را تخریب کند. حتما در اولین قدم بعد از صحبت با کارمند بداخلاق سعی کنید با تکنیک های رهبری تیم او را برای داشتن رفتار بهتر راهنمایی کنید و در مواقع لازم از اخطار استفاده کنید. فراموش نکنید قدرت واقعی مربی گری و رهبری برای بحران هایی به این شکل در تیم ها تعریف شده است.

شما تجربه کار با چنین همکارانی را داشته اید؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

چطور با همکار باهوش اما بداخلاق رفتار کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!