آشنایی با شغل کارگردانی

وقتی درباره شغل کارگردانی می‌شنویم احتمالا بیش از همه یاد کارگردانان بزرگی مانند آلفرد هیچکاک، مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ یا کارگردانان ایرانی مانند داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی می‌افتیم. این حرفه البته به حوزه فیلم و سریال، محدود نمی‌شود و کارگردان تئاتر، برنامه تلویزیونی و تیزرهای تبلیغاتی را هم شامل می‌شود. در این مقاله، با حرفه کارگردانی بیشتر آشنا خواهیم شد. تعریفی از این شغل خواهیم داشت، وظایف یک کارگردان را توضیح می‌دهیم و مهارت‌ها و تحصیلات لازم و همه نکات مرتبط با آن را بیان می‌کنیم.

آشنایی با شغل کارگردانی

کارگردان کیست؟

تعریف کارگردانی تا حدی از نام این حرفه پیداست، یعنی کسی که کار را می‌گرداند و هدایت می‌کند. در یک تعریف کامل‌تر می‌توان گفت، کارگردان فردی است که مسئولیت هدایت و رهبری تولید یک فیلم، تئاتر یا پروژه هنری و تبلیغی را بر عهده دارد.

او به عنوان مسئول اجرایی اصلی، ایده‌ها و داستان‌های خود را به صورت اجرایی یا تصویری درمی‌آورد و نقش‌آفرینان، تیم فنی و هنری، تهیه‌کنندگان و سایر اعضای تیم را هدایت می‌کند تا یک اثر هنری کامل و موفق را خلق کنند.

 وظایف یک کارگردان

بسته به نوع کارگردانی که انجام می‌شود، وظایف مشترک یا متفاوتی را می‌توان نام برد. مثلا کارگردانی تئاتر و فیلم سینمایی شباهت‌هایی از لحاظ هدایت بازیگر یا به اجرا درآوردن یک متن ممکن است داشته باشند. اما حضور دوربین در فیلم سینمایی باعث می‌شود، این وظایف شکل متفاوتی هم به خودشان بگیرند. در زیر تعدادی از وظایف یک کارگردان سینمایی را می‌آوریم.

  1. تدوین و اجرای رویه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به فیلمبرداری و نحوه اجرای صحنه‌ها
  2. هدایت بازیگران و تعامل با آن‌ها برای بهبود عملکرد آن‌ها
  3. انتخاب مکان‌ها برای فیلمبرداری و همچنین تعیین نورپردازی مناسب
  4. همکاری با تهیه‌کننده برای انتخاب بازیگران و تجهیزات مورد نیاز
  5. نظارت بر فرآیند ویرایش و تدوین فیلم
  6. کنترل هزینه‌ها و مدیریت منابع مالی مربوط به فیلم
  7. برنامه‌ریزی و هدایت تولید فیلم به صورت کلی
  8. همکاری با تهیه‌کننده برای تبلیغات و انتشار فیلم
  9. حفظ ارتباط با تیم فنی و هنری برای اجرای صحیح پروژه
  10. ارزیابی عملکرد خود و تیم و انجام اصلاحات لازم در فرآیند تولید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

مهارت‌های فردی لازم برای کارگردانی

فردی که شغل کارگردانی را انتخاب می‌کند باید دارای مهارت‌ها و روحیاتی خاصی باشد. از جمله این موارد می‌توان به این مهارت‌ها اشاره کرد:

  1. خلاقیت: کارگردان باید دارای خلاقیت بالا و توانایی ایده‌پردازی و نوآوری باشد تا بتواند داستان‌ها و صحنه‌های جذابی را برای فیلم یا نمایش تولید کند.
  2. هماهنگی: کارگردان باید توانایی هماهنگی و همکاری با تیم فنی و بازیگران را داشته باشد تا بتواند چشم‌انداز خود را به واقعیت تبدیل کند.
  3. استعداد هنری: شناخت عمیق از هنر و فنون مختلف نظیر سینما، تئاتر و عکاسی نیز برای یک کارگردان مهم است و کمک می‌کند اثر درخشان‌تری تولید کند.
  4. تصمیم‌گیری: کارگردان باید توانایی تصمیم‌گیری در شرایط فشرده و پرفشار را داشته باشد و بتواند به راحتی تصمیمات مهم و حساس را اتخاذ کند.
  5. ارتباطات: مهارت‌های ارتباطی قوی و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با اعضای تیم، بازیگران و صنعتگران دیگر نیز برای یک کارگردان حائز اهمیت است.

تحصیلات لازم برای شغل کارگردانی

برای ورود به حرفه کارگردانی، معمولاً افراد باید دوره‌های تحصیلی و آموزشی خاصی را پشت سر بگذارند. بسیاری از کارگردانان دوره‌های مرتبط با سینما، تئاتر یا رسانه‌های دیجیتال را در دانشگاه‌ها یا مدارس هنری مختلف فرا می‌گیرند.

البته تجربه کار در صنعت سینما و تئاتر نیز بسیار مهم است و بسیاری از کارگردانان از راه‌های غیررسمی و با شرکت در پروژه‌های مختلف و یادگیری از تجربیات خود به این حرفه وارد می‌شوند. هم‌اکنون کارگردانان بزرگی فعالیت می‌کنند و موفق ظاهر شده‌اند بدون آنکه تحصیلات آکادمیکی داشته باشند. 

چشم‌انداز شغل کارگردانی

یک فرد که شغل کارگردانی را انتخاب می‌کند، بسته به تمایلات و علایقش در زمینه‌های مختلفی از جمله سینما، تلویزیون، تئاتر، موسیقی و تبلیغات امکان فعالیت دارد. کارگردانان ممکن است در تولید فیلم، ساخت نمایش‌های تئاتری، تهیه برنامه‌های تلویزیونی یا تبلیغات تجاری و موسیقی ویدئوها نقش داشته باشند.

آنها مسئول برنامه‌ریزی و هدایت هنرمندان و تیم‌های تولید برای بهبود اجرا و اجرای ایده‌ها و داستان‌ها هستند. از این رو ممکن است به صورت پروژه‌ای و شخصی کار کنند یا به استخدام یک شرکت دربیایند و کارهای مربوط به کارگردانی را تحت استخدام آن شرکت به عهده بگیرند.

درآمد یک کارگردان

با توجه به شرایطی که شغل کارگردانی دارد، طبیعی است که درآمد یک کارگردان بسیار متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند تجربه، موقعیت جغرافیایی، نوع پروژه و اندازه تولید برگردد. به عنوان مثال، دستمزد یک کارگردان سینمایی ممکن است از 30 تا 40 میلیون تا رقم‌های میلیاردی در یک پروژه متفاوت باشد.

به همین دلیل درآمد سالیانه کارگردانی هم مقادیر متغیری دارد. البته ممکن است بخشی از درآمد یک کارگردان از راه‌های دیگری مانند برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی تامین شود.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با شغل آهنگساز

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!