چگونه مهارت توجه به جزئیات را در خودمان افزایش دهیم

همه ما می‌دانیم که توجه به جزئیات مهم است زیرا به جلوگیری از اشتباهات کمک میکند و همچنین ما را به آدم دقیقی تبدیل می‌کند و موفقیت در محل کار را آسان‌تر می‌کند. مشکل از جایی شروع می‌شود که همکار یا رئیس‌مان مدام حواس ما را پرت می‌کنند و تمرکز ما را به هم می‌زنند. اگر شما هم به‌راحتی تمرکزتان بهم می‌ریزد، دیگر نخواهید توانست به اندازه کافی به جزئیات توجه کنید. در این میان، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای بهتر شدن مهارت توجه به جزئیات از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه 7 روش موثر برای توسعه این مهارت قدرتمند در محل کار را مشاهده خواهید کرد.

چگونه مهارت توجه به جزئیات را در خودمان افزایش دهیم

1- سازماندهی کنید

به طور طبیعی وقتی اطراف شما یا ذهن شما آشفته باشد، جزئیات از بین می‌روند. بنابراین، اولین قدمی که باید برای بهبود مهارت‌های توجه به جزئیات در محل کار بردارید، سازماندهی است. به عنوان مثال، قرارها و جلسات را در تقویم علامت‌گذاری کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها را فراموش نخواهید کرد و همچنین جزئیات یا افکاری را که در مورد هر جلسه دارید یادداشت کنید.

2- لیست بسازید

تهیه لیست می‌تواند خلاقیت را تقویت کند، زیرا باعث می‌شود همه چیز منظم‌تر و قابل دسترس‌تر به نظر برسد و استرس و اضطراب ناشی از کارهای زیاد باقی مانده از بین برود. از طرفی به شما امکان می‌دهد برای هر کار اولویت‌بندی کنید و زمان لازم را اختصاص دهید.

امروزه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی در دسترس هستند که می‌توانند بسیار بیشتر از یک لیست سنتی به شما کمک کنند که متمرکز بمانید و به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید. برخی از بهترین برنامه‌ها عبارتند از Google Keep، برنامه ToDoListیا Any.do که همگی رابط کاربری آسان و خوبی دارند.

3- حواس‌پرتی را محدود کنید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود از جزئیات غفلت کنیم این است که دائماً حواس‌مان پرت می‌شود. البته سؤال این است که چگونه می‌توانید این حواس‌پرتی‌ها را محدود کنید؟ بسیاری از ما در فضاهای کاری با پلان باز کار می‌کنیم که حواس‌پرتی را اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌آید.

شما باید یاد بگیرید که چگونه خود را از بقیه دفتر جدا کنید و از نظر ذهنی خود را منزوی کنید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به موسیقی کلاسیک (به ویژه موتزارت و شوبرت) گوش می‌کنند، در این امر موفق‌تر هستند.

4- به طور منظم استراحت کنید

کار بیش از حد مغز و هشت ساعت کار مداوم بدون استراحت می‌تواند نتیجه فوق‌العاده معکوسی داشته باشد. برای اینکه مغز ما بتواند به جزئیات توجه کند، باید استراحت کافی داشته باشد. تا جایی که می‌توانید برخیزید و در دفتر قدم بزنید، درحالی‌که باید به خود استراحت دهید. چند دقیقه وقت بگذارید تا کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید یا دستور العمل‌های شام را جستجو کنید.

 

چقدر از حس درونی تان آگاه هستید؟ با تست ذهن آگاهی کاران کشف کنید چقدر هوشیاری درونی دارید

 

5- کامل حضور داشته باشید

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود افراد به جزئیات توجه نکنند این است که هنگام انجام یک کار، به طور کامل حضور ندارند. با همه حواس‌پرتی‌ها، استرس‌ها و فشارهایی که اکثر کارمندان با آن‌ها سروکار دارند، طبیعی است که یک نفر ممکن است ذهنش مشغول جای دیگری باشد و در نتیجه از کیفیت کاری که انجام می‌دهد، کم شود. بهترین راه برای اصلاح این وضعیت پیدا کردن دلایل مشغول بودن ذهن و آرام کردن این افکار است.

6- روتین خودتان را بچسبید

روتین بیش از حد می‌تواند شما را بکشد، اما فقدان روتین شما را بی‌انضباط خواهد کرد. بنابراین یک وضعیت بینابین را پیدا کنید که برای شما ایده‌آل است. دلیل اینکه روتین می‌تواند برای توسعه این مهارت مفید باشد این است که شما را مجبور می‌کند کارهای مشابه را بارها و بارها انجام دهید، به این معنی که، همانطور که با گذراندن مراحل آشنا هستید، احتمال توجه شما به جزئیات بسیار بیشتر خواهد بود.

7- زمانی را به آنچه علاقه دارید اختصاص دهید

اگر کاری که انجام می‌دهید و وظایفی که در محل کار بر عهده دارید، مورد علاقه شما نباشند، در خطر توجه نکردن به جزئیات قرار می‌گیرید. البته، ما همیشه نمی‌توانیم حجم کاری خود را بر اساس علایق خود تنظیم کنیم، اما در مواردی که حق انتخاب برای شما وجود دارد، مهم است که روی کارهای محبوب خودتان تمرکز کنید. داشتن علاقه به کار شما کلید افزایش توجه شما به جزئیات است.

در نهایت باید گفت که تقویت مهارت توجه به جزئیات برای کارمندان، به ویژه آن‌هایی که تازه کار خود را شروع کرده‌‌اند، بسیار مهم و ضروری است. در نتیجه شناسایی روش‌ها و تکنیک‌هایی که به پیشرفت شما کمک می‌کند در راه پیشرفت شغلی بسیار موثر خواهد بود.

در پایان اگر شما هم روش‌های بیشتری برای تقویت مهارت توجه به جزئیات در ذهن‌تان دارید یا به کار برده‌اید برای ما در همین قسمت کامنت کنید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!