7 نوع استراحت در محیط کار که در طی روز به آن احتیاج داریم!

پزشکان می‌گویند انسان امروزی با توجه به تمام حوادث جنجال برانگیزی که در اطرافش اتفاق می افتد، برای کسب انرژی و رسیدن به آرامش به ۷ نوع استراحت نیاز دارد و تنها داشتن هشت ساعت خواب در شبانه‌روز کافی نیست. حتی اگر در محیط کار هم باشید می توانید با اختصاص یک زمان کوتاه، آرامش و انرژی روزانه تان را تامین کنید.

7 نوع استراحت در محیط کار که در طی روز به آن احتیاج داریم!

این مقاله کاران به نقل از سایت یورونیوز درباره روش های درست استراحت روزانه است که به موضوع استراحت در محیط کار هم اشاره می کند. 

ساندرا دالتون‌-اسمیت، پزشک و پژوهشگر آمریکایی معتقد است خواب و استراحت دو چیز کاملا متفاوت هستند و به همین دلیل است که گاه حتی پس از یک خواب طولانی همچنان احساس خستگی می‌کنیم.

بر این اساس هفت نوع استراحتی که برای شکوفایی انسان ضروری هستند، عبارتند از:

1. استراحت فیزیکی: اولین نوع استراحت است که می‌تواند منفعل یا فعال باشد. منظور از استراحت فیزیکی منفعل، خوابیدن و چرت زدن است. اما استراحت فیزیکی «فعال» به این معنی است که علاوه بر خوابیدن، با فعالیت‌هایی مثل تمرینات یوگا، حرکات کششی و ماساژ درمانی به بهبود گردش خون و انعطاف پذیری بدن کمک کنیم. درباره خواب کوتاه روزانه و استراحت در محیط کار این مقاله را از دست ندهید.

2. استراحت ذهنی: احتمالا همکارانی را می‌شناسید که روزشان را با یک فنجان بزرگ قهوه شروع می‌کنند. آنها معمولا بدون نوشیدن قهوه به سختی می‌توانند روی کارشان تمرکز کنند یا فراموشکار می‌شوند. این افراد شب‌ها هنگام خوابیدن هم نمی‌توانند ذهن خود را خاموش کنند و مرتبا به مکالمات آن روز یا کارهایی برای روز بعد فکر می‌کنند. خبر خوب این که برای رفع این مشکل لازم نیست شغلتان را ترک کنید یا به تعطیلات بروید. روز کاری‌تان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که مثلا هر دو ساعت یک استراحت کوتاه داشته باشید؛ این استراحت‌های کوتاه به شما کمک می‎‌کند سرعت تکاپوی خود را کاهش دهید و کمی آرامش داشته باشید.

3. استراحت حسی: چشمانتان را هر چند وقت یکبار در طول روز برای یک دقیقه ببندید یا اینکه در پایان روز وسایل الکترونیکی و ارتباطی را از خودتان دور کنید. استراحت‌های حسی می‌توانند بخشی از آسیب‌های روحی وارد شده به بدن از جمله مشکل تحریک بیش از حد حواس را جبران کنند.

 

چقدر قدرت تحمل استرس دارید؟ همین حالا میزان تحمل استرس تان را  در کاران بسنجید و نتایج جالب آن را ببینید.

 

4. استراحت خلاقانه: این نوع استراحت به ویژه برای کسانی مهم است که باید مشکلات را حل یا ایده‌های جدید طرح کنند. استراحت خلاقانه حس «حیرت و شگفتی» را در درون ما بیدار می‌کند. همان طور که از نامش پیداست هرکسی در طی روز می تواند با اختصاص یک زمان کوتاه به فعالیتی که دوست دارد استراحت خلاقانه داشته باشد؛ مثلا 10دقیقه شنیدن صدای موسیقی دلخواهتان یا صحبت کردن با یکی از عزیزان و دوستان تان.

5. استراحت عاطفی: وقت و مکانی را صرف بیان آزادانۀ احساسات خود کنید. این گفتگو می تواند بین شما یا همکاران و حتی با اعضای خانواده و دوستان تان باشد.

6. استراحت اجتماعی: برای استراحت اجتماعی، بهتر است با افراد مثبت و حمایت کننده همدم شوید؛ حتی اگر این تعاملات به شکل مجازی باشد.

7. استراحت معنوی: برای این نوع استراحت، می توانید مواردی مثل مراقبه، مشارکت اجتماعی و حتی نیایش را در برنامه روزانه  بگذارید و به چیزی ارزشمندتر از کارهای روتین روزانه هم مشغول شوید.

شما چه راه های دیگری برای استراحت روزانه می شناسید؟

بیشتر بخوانید:

12 عادت عالی برای اینکه شب ها بهتر بخوابیم

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!