مهارت‌های بین فردی چیست و چرا مهم هستند؟

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا برخی افراد به نظر به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای ایجاد روابط معنادار تلاش می‌کنند و خیلی موفق نیستند؟ همه چیز به مهارت‌های بین فردی برمی‌گردد که برای ارتباط موثر و همکاری در هر محیطی ضروری است. مهارت‌های بین فردی قوی می‌تواند به شما کمک کند مکالمات دشوار را هدایت کنید، اعتماد ایجاد کنید و با اطرافیان‌تان ارتباط طولانی‌مدتی برقرار کنید. فرقی نمی‌کند چه در محل کار باشید، در خانه یا در سایر موقعیت‌های اجتماعی. در این مقاله، مهارت‌های بین فردی را تعریف می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانند در زندگی شخصی و حرفه‌ای به شما کمک کنند.

مهارت‌های بین فردی چیست و چرا مهم هستند؟

آمار در مورد اهمیت مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی برای موفقیت در بسیاری از زمینه‌های زندگی از جمله روابط، کار و پیشرفت شخصی مهم هستند. در اینجا دو مطالعه وجود دارد که اهمیت مهارت‌های بین فردی را برجسته می‌کند:

1- در یک نظرسنجی از مدیران استخدام، 77 درصد گفتند که مهارت‌های نرم، از جمله مهارت‌های بین فردی، به اندازه مهارت‌های فنی هنگام ارزیابی نامزدهای شغلی مهم هستند.

2- بر اساس مطالعه‌ای که توسط LinkedIn انجام شده است، پنج مهارت اصلی که کارفرمایان آن‌ها را در نامزدهای شغلی جست‌وجو می‌کنند، عبارتند از: ارتباط، سازماندهی، کار تیمی، وقت‌شناسی و تفکر انتقادی.

به طور کلی، این آمار نشان می‌دهد که مهارت‌های بین فردی برای موفقیت در هر دو زمینه شخصی و حرفه‌ای بسیار مهم است. توسعه مهارت‌های ارتباطی قوی، کار گروهی و هوش هیجانی می‌تواند به افراد کمک کند تا روابط قوی‌تری ایجاد کنند، آینده شغلی خود را بهبود بخشند و زندگی سالم‌تر و رضایت‌بخشی داشته باشند.

مهارت‌های بین فردی چیست؟

حالا که با اهمیت مهارت‌های بین فردی آشنا شدیم، در ادامه چند مورد از این نوع مهارت‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال نوعی ارتباط است که در آن شنونده آنچه را که فرد مقابل می‌گوید را می‌شنود و کاملاً درک می‌کند. برای این کار باید به گوینده توجه کامل داشته باشند و اجازه ندهند عواملی که حواس‌شان پرت می‌شود دخالت کند. شنوندگان فعال باید از قطع صحبت گوینده یا تمام کردن جملات خود برای او خودداری کنند. درعوض، آن‌ها باید آنچه را که گفته می‌شود تفسیر کنند تا اطمینان حاصل شود که پیام را به درستی دریافت می‌کنند.

  1. تعامل موثر

تعامل موثر فرآیند همکاری با دیگران به منظور دستیابی به یک هدف مشترک است. این مورد نیاز به توانایی‌های ارتباطی، حل مسئله و تیم‌سازی دارد. تعامل موثر، مستلزم مهارت‌های بین فردی است. مهارت‌های بین فردی خوب شامل توانایی برقراری ارتباط واضح، گوش دادن به دقت و حل تعارض به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز است. آن‌ها همچنین به توانایی خوب کار کردن در یک محیط تیمی و ایجاد روابط با دیگران نیاز دارند.

  1. همدلی

همدلی توانایی دیدن دنیا از چشم دیگران و درک احساسات آن‌ها است. این یک مهارت بین فردی بسیار مهم است زیرا به ما امکان می‌دهد دیگران را بفهمیم و در شرایط دشوار به حل مشکلات آن‌ها کمک کنیم. وقتی با کسی همدلی و همدردی می‌کنیم، نه تنها به آنچه می‌گوید گوش می‌دهیم، بلکه سعی می‌کنیم احساس او را نیز درک کنیم. این امر مستلزم حضور در لحظه و آگاهی از نشانه‌های کلامی و غیرکلامی است.

  1. رهبری

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های بین فردی، مهارت رهبری است. برای الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در تیم خود، یک رهبر باید بتواند به طور موثر با آن‌ها ارتباط برقرار کند. آن‌ها باید بتوانند وظایف را محول کنند، بازخورد ارائه دهند و دستاوردهای اعضای تیم خود را تشخیص دهند. در نهایت، برای اینکه بهترین تصمیم را برای سازمان خود بگیرند، باید مهارت‌های تصمیم گیری عالی داشته باشند.

  1. زبان بدن

اصطلاح زبان بدن به نشانه‌های غیرکلامی اشاره دارد که ما برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنیم. این شامل حالت، حالات چهره، تماس چشمی، حرکات دست و ... می‌شود. وقتی با دیگران تعامل داریم، زبان بدن ما ارتباط زیادی برقرار می‌کند. این می‌تواند احساسات ما را منتقل کند، دیگران را از افکار ما آگاه کند و بر نحوه پاسخ آنها به ما تأثیر بگذارد.

چرا مهارت‌های بین فردی مهم است؟

بسیاری از ما از مهارت‌های بین فردی خود به صورت روزانه استفاده می‌کنیم، چه با همکاران باشیم و چه با دوستان یا اعضای خانواده، این مهارت‌ها کاربرد دارند. اکثریت ما باید این مهارت‌ها را یاد بگیریم و تمرین کنیم. در ادامه بعضی از دلایل اهمیت این دسته از مهارت‌ها را آورده‌ایم:

  1. می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید
  2. امکان این را می‌دهد که روابط شخصی خودتان را بهبود ببخشید
  3. مهارت‌های بین فردی می‌تواند شما را شادتر و سالم‌تر کند
  4. می‌تواند به شما در توسعه کسب و کار و تعامل با مشتری بسیار یاری رساند
  5. باعث می‌شود بهتر بتوانید دیدگاه‌های خودتان را با دیگران در میان بگذارید

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!