چرا کارکنان باید رضایت شغلی داشته باشند؟
نتیجه یک مطالعه سراسری در آمریکا نشان داده شرکت هایی که کارمندان خوشحال دارند سه برابر به نسبت رقبای خود درآمد بیشتری دارند و در بازار سهام بیشتر رشد کرده اند. موضوع رضایت شغلی نه ربطی به میز پینگ پونگ در محیط کار دارد و نه به صندلی ماساژ و میان وعده غذایی و تفریحات دیگر! بخش عمده ای از رضایت کارکنان یک شرکت به نحوه رفتار مدیران و افرادی که با آنها کار می کنند مربوط می شود.
اگر مدیران با کارکنان و همکاران رفتار درست و حرفه ای داشته باشند به وضوح آثار این موضوع را می توانند روی عملکرد فردی و گروهی تیم ها ببینند.
3 ایده زیر برای ایجاد رضایت شغلی در کارکنان یک مجموعه می تواند موثر باشد:
1.مدیران به کارکنان احترام بگذارند و به آنها اعتماد کنند.
در سازمان هایی که کارکنان آنها شادند، دو چیز پیدا می کنید: اعتماد و احترام!
اغلب مدیران می گویند ما به کارکنان اعتماد داریم و به خواسته ها و نظرات آنها احترام می گذاریم؛ اما زمانی که کارمندی به یک ابزار کاری مثل لپ تاپ نیاز دارد حداقل 10 نفر باید این درخواست را تایید کنند و خیلی وقت ها این فرایند ماه ها طول می کشد.
احترام و اعتماد به کارکنان مصادیق زیادی دارد؛ از رفتار محترمانه با نظرات همکاران تا اعتماد به آنها برای ارتباط با مشتریان؛ به عنوان مثال شرکتی مثل FOUR SEASON به عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه رضایت شغلی به کارکنانش می گوید در زمینه ارائه خدمات به مشتری، کاری را که به نظرتان درست است انجام دهید؛ طبیعی است که شنیدن چنین جملاتی، حس خوشایندی ایجاد می کند و این همکاران هم به بهترین شکل ممکن خدمات را ارائه می دهند. البته هنر شرکت هایی که به کارکنان شان اعتماد می کنند، داشتن نظارت نامحسوس روی عملکرد و رفتار پرسنل است.
2.با کارکنان منصفانه رفتار کنید.
همه همکاران می خواهند رفتاری برابر دریافت کنند؛ فارق از رتبه، درجه، سن، جنسیت یا تجربه کاری و یا حتی زمینه کاری .
رفتار منصفانه با کارکنان بدون درنظر گرفتن این مسائل و فقط به دلیل ارزشمندی حضور و تلاش آنها، تاثیر زیادی روی حس رضایت شغلی دارد. به عنوان مثال شرکت SALES FORCE یکی دیگر از نمونه شرکت های موفق در زمینه رضایت کارکنان تصمیم گرفت اختلاف حقوق میان کارکنان زن و مرد شرکت با سطح مهارت مشابه را حذف کند تا هم زنان و هم مردان شرکت در سطوح برابر حقوق منصفانه بگیرند.
3.مدیران باید هنر خوب شنیدن داشته باشند.
مدیران باید شنونده ای باشند که می توانند با همه نوع شخصیتی ارتباط برقرار کنند. خوب گوش کردن فقط به معنای شنیدن صدا و برقراری تماس چشمی نیست. هنر خوب شنیدن، توجه کردن به خواسته ها و نظرات کارکنان، متواضع بودن و همیشه به دنبال بهترین ایده های ممکن گشتن است. کارمندان به راحتی تشخیص می دهند که شما شنونده خوبی هستید یا نه! آنها می خواهند بدانند ایده ها و حرف های آنها چقدر در تصمیم گیری های مدیریتی موثر بوده است.
به نظر شما چه روش هایی باعث می شود کارکنان از کارشان راضی باشند؟
بیشتر بخوانید: