چگونه کسانی را که در جست‌وجوی کار نیستند اما به درد ما می‌خورند، جذب کنیم؟

جذب و استخدام کاندیداهای مناسب همیشه می‌تواند یک فرآیند دشوار باشد. در این میان، جذب کاندیداهایی با علاقه منفعلانه می‌تواند بسیار چالش‌برانگیزتر باشد. علاقه منفعلانه به این معنی است که برای موقعیت شغلی مورد نظر ما مفید هستند اما فعالانه در جست‌وجوی کار نیستند. استخدام کاندیداها با علاقه منفعل می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد زیرا آن‌ها اغلب صلاحیت‌ها و تجربه مورد نظر شما را دارند. در این مقاله، به مزایا و چالش‌های استخدام کاندیداهایی با علاقه‌ای منفعلانه به و نحوه ایجاد موقعیت برای آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

چگونه کسانی را که در جست‌وجوی کار نیستند اما به درد ما می‌خورند، جذب کنیم؟

علاقه‌مند منفعل در استخدام کیست؟

علاقه‌مندان منفعل در مقابل علاقه‌مندان فعال قرار می‌گیرند که با ارسال رزومه یا درخواست شغل، فعالانه به دنبال موقعیت جدیدی هستند. علاقه‌مند منفعل به آن دسته از کاندیداهایی گفته می‌شود که فعالانه به دنبال یک موقعیت جدید کاری نیستند اما ممکن است برای انتخاب شغل دیگری آماده باشند. به طور کلی، این داوطلبان از قبل، شغلی متناسب با نیاز خود دارند و رزومه خود را برای بررسی نقش ارسال نکرده‌اند. با این حال، آن‌ها ممکن است در رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های کاریابی نشان دهند که علاقه‌مند به آشنایی با فرصت‌ها هستند.

مزایای استخدام کاندیداهای منفعل

اینکه آن‌ها در یک موقعیت کاری فعال هستند، نشان می‌دهد یک شرکت به آن‌ها اعتماد کرده و این اتفاق مثبتی است. همچنین ممکن است رقابت کمتری برای یک کاندیدای منفعل داشته باشید، زیرا آنها فعالانه به دنبال شغل جدیدی نیستند. اگر یک کاندیدای منفعل را استخدام کنید، ممکن است از علاقه و توانایی همکاران سابق او هم بهره‌مند شوید.

چالش‌های پیگیری کاندیداهای منفعل

با همه مزیت‌های، کاندیداهای منفعل چالش‌هایی را برای متخصصان استخدام ایجاد می‌کنند. به دلیل زمان لازم برای استخدام یک کاندیدای منفعل و درصد بالایی از آن دسته از کاندیداهایی که تصمیم می‌گیرند شغل جدیدی را انتخاب نکنند، ممکن است ارزش آن را نداشته باشد که منابع زیادی صرف این نوع استخدام کنید. نامزدهای منفعل برای نقش‌هایی مناسب هستند که در آن‌ها برای یافتن کاندیدای مناسب مشکل دارید و اگر علاقه زیادی از سوی کاندیداهای فعال داشته باشید، ممکن است ارزش نداشته باشند.

نحوه جذب کاندیداهای علاقمند منفعل

اگر می‌خواهید نامزدهایی را برای نقشی جذب کنید که علاقه منفعلانه دارند، در این قسمت، مراحل انجام کار را بیان کرده‌ایم:

1-  به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های کاریابی نگاه کنید

بهترین محل برای جستجوی کاندیداهای منفعل، به صورت آنلاین در رسانه‌های اجتماعی یا در سایت‌هایی است که نامزدها رزومه خود را بارگذاری می‌کنند. بنابراین می‌توانید ببینید چه کسانی با معیارهای شما مطابقت دارند. می‌توانید از شبکه خود برای یافتن نامزدها استفاده کنید. مثلا می‌توانید از افرادی که می‌شناسید و کسانی که توسط همکارانتان توصیه می‌شوند، استفاده کنید، اما ممکن است به تعداد گزینه‌های مورد نیاز شما منجر نشود.

2- در مورد هر نامزد تحقیق کنید

هنگامی که لیستی از نامزدها را تهیه کردید، باید هر یک را بررسی کنید تا مشخص کنید که آیا آن‌ها برای موقعیتی که به کارمند نیرو نیاز دارید، مناسب هستند یا خیر.

اگر آن‌ها کاندیدایی هستند که یکی از همکاران شما توصیه کرده است، همکار شما می‌تواند منبع عالی اطلاعات باشد. اگر آن‌ها را به صورت آنلاین پیدا کرده‌اید، ممکن است مدتی را بررسی کنید که اکنون کجا کار می‌کنند؟ یا شرایط آن‌ها برای شغل مد نظر شما چیست؟

3-ارزش شغل خود را در مقابل آنچه که آن‌ها دارند ارزشیابی کنید

پیش از تماس با کاندیداهای نهایی، می‌توانید لیستی تهیه کنید و شغلی را که برای آن استخدام می‌کنید و شغلی را که در حال حاضر دارند، با هم مقایسه کنید. ممکن است بخواهید نامزدهایی را که در پست‌های بالاتر هستند یا درآمد بیشتری به دست می‌آورند را در لیست خود نگه دارید. در نظر بگیرید که چه چیزی می‌توانید به هر نامزد پیشنهاد دهید.

4-مساله را با کاندیدا مطرح کنید

در این مرحله، احتمالاً اطلاعاتی نظیر اینکه کجا در حال حاضر کار می‌کنند، عنوان فعلی آن‌ها چیست و برای چه شرایطی علاقه غیرمستقیم نشان داده‌اند، را به دست آورده‌اید.

وقتی با آنها تماس می‌گیرید، باید در مورد مساله، واضح و مستقیم حرف بزنید. این شامل عنوان نقش، مسئولیت‌های برنامه‌ریزی شده، اطلاعاتی در مورد شرکت شما که ممکن است مرتبط باشد یا ارتقایی که به دست خواهد آورد، می‌تواند باشد.

5-فرآیند را به‌آرامی مدیریت کنید

بحث در مورد یک شغل بالقوه با یک کاندیدای منفعل می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد که مدیریت آن به مهارت‌های ارتباطی زیادی نیاز دارد. شما نباید زورگو باشید یا نسبت به کارفرمای فعلی آنها منفی باشید.

درعوض، روی آنچه شرکت شما ارائه می‌دهد و اگر آن‌ها در آنجا کار می‌کردند چگونه بود، تمرکز کنید. ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز برای موافقت با مصاحبه ممکن است زمان‌بر باشد، اما صبر در این فرآیند مهم است و می‌تواند نامزدهای مورد نظر را برای شما به ارمغان بیاورد.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!