10مهارت که باعث موفقیت در مصاحبه استخدامی می شود

برای موفقیت در مصاحبه شغلی فقط داشتن یک رزومه حرفه‌ای کافی نیست. انتظار مدیران از شما به عنوان یک نیروی مستعد علاوه بر سوابق کاری مناسب، داشتن 10 مهارتی است که در این مقاله کاران به آن ها اشاره کرده‌ایم.

10مهارت که باعث موفقیت در مصاحبه استخدامی می شود

توصیه خیلی از مدیران برای پیشرفت شغلی و استخدام موفق این است که در کنار مهارت‌های چندگانه شغلی، باید مهارت‌های نرم را تقویت کنیم. 10 مهارت نرم که باعث موفقیت در مصاحبه شغلی می‌شود شامل موارد زیر هستند:

1.قدرت معرفی مهارت‌ها و شایستگی‌ها

جواب‌های شما به سوالات مصاحبه باید نمایش دهنده توانایی فنی و مهارت‌های نرم‌تان باشد تا مدیر مصاحبه کننده را مجاب کند شما ویژگی‌های لازم را برای استخدام دارید. همیشه قبل از جلسه مصاحبه شرح توانایی‌های مربوط به شغل موردنظر را بخوانید؛ جواب‌هایتان را آماده کنید و حتما در بخش بیوگرافی مصاحبه به مهارت‌هایی که با خودتان همخوانی دارد اشاره کنید.

2.توانایی دادن پاسخ‌های هوشمندانه به سوالات روانشناسی

مدیران با پرسیدن سوالات زیرکانه و روانشناسی در مصاحبه استخدامی بیشتر می‌خواهند اعتماد به نفس و آمادگی شما را محک بزنند. قبل از مصاحبه حتما فهرستی از نقاط قوت و ضعف‌تان در کار تهیه کنید. وقتی درباره نقاط ضعف می‌پرسند سعی کنید هوشمندانه پاسخی بدهید که مانعی برای جایگاه حرفه‌ای تان نباشد.

3.توانایی کار گروهی

بهترین شخص برای استخدام از دید مدیران، ترکیبی از مهارت‌های تخصصی با داشتن روحیه کارگروهی و انعطاف با شرایط مختلف است. زمانی که درباره نقاط قوت‌تان پرسیده می‌شود می‌توانید به قدرت سازمان دهی‌تان در همکاران با دیگران اشاره کنید و یا تجربه‌ای از کارگروهی برای برطرف کردن یک چالش را بگویید.

4.داشتن مهارت‌های ارتباطی

خیلی از کارفرمایان برای کارجویی که مهارت‌های ارتباطی خوب دارد، ارزش قایل هستند؛ چراکه این مهارت تاثیر زیادی در پیشرفت شغلی و انجام وظایف دارد. حتما به مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی مرتبط با کارتان مثل مهارت‌های نوشتاری، گوش دادن فعال و قدرت اراده مطالب اشاره کنید. دوره‌های گزارش نویسی، تسلط به نرم افزارهای ارائه مثل پاورپوینت و آشنایی با اصول فن بیان روش‌هایی هستند که باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی شما می‌شوند.

5.آگاهی تجاری یا Business acumen

همیشه پیش از هر مصاحبه شغلی با دقت درباره حوزه کاری شرکت تحقیق کنید و نحوه فروش و درآمدزایی آن سازمان را بشناسید. دانستن این موضوع باعث می‌شود جواب‌هایی متناسب با خواسته مدیران در جهت اهداف تجاری شرکت بدهید.

6.سازگاری و انعطاف پذیری

منعطف بودن با محیط‌های کاری و شرایط مختلف از نظر مدیران یک امتیاز محسوب می‌شود.یک کارجوی منعطف قدرت تطبیق بیشتری در ارتباط با دیگران دارد و با چالش‌ها و اختلالات راحت تر سازگار می‌شود.

7.قدرت حل مساله

اگر توانایی حل مساله دارید یعنی بهتر از دیگران فرصت‌های بالقوه را شناسایی می‌کنید و می‌توانید ابتکار عمل را به دست بگیرید. کارکنانی که قدرت حل مساله دارند بلدند که در شرایط سخت برای حل بحران ها به شرکت کمک کنند. قدرت حل مساله یکی از زیرساخت‌های اساسی برای رهبری در محیط کار است.

8.مهارت‌های رهبری

مهارت‌های رهبری شامل موارد زیر هستند:

  • توانایی قدرت ایجاد انگیزه در اطرافیان
  •  تفویض اختیار
  • تفکر انتقادی
  •  تعیین وظایف و ضرب الاجل در رسیدن به اهداف کاری
  • حمایت و پشتیبانی از کارکنان برای توسعه و پیشرفت

علاوه بر این نکات، توانایی بازخورد دادن به هم تیمی‌ها و مدیران درباره مسائل کاری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری در محیط کار است که شما می‌توانید در مصاحبه به آنها اشاره کنید.

9.مهارت‌های مذاکره و متقاعدسازی

توانایی متقاعد کردن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم محسوب می‌شود. یک مذاکره کننده خوب باید علاوه بر مهارت‌های ارتباطی و هوش ارتباط بین فردی، درک عمیقی از حوزه کاری شرکت داشته باشد.

10.مهارت‌های IT

اکثر شغل‌ها به دانش پایه کامپیوتر مثل توانایی کار با نرم افزارهای اداری تا کار با برنامه‌های پیام رسان دارند. هرچقدر در این زمینه و به ویژه در ارتباط با شغل‌تان مهارت‌های رایانه‌ای بیشتری داشته باشید از دید کارفرما در مصاحبه یک امتیاز محسوب می‌شود. مهارتی مثل فعالیت خوب در شبکه‌های اجتماعی اگر به شغل‌تان مرتبط باشد می‌تواند در جریان استخدام هم اثرگذار باشد.

منبع :https://www.glassdoor.com/

بیشتر بخوانید:

کارفرمایان به کدام مهارت‌های شغلی شما بیشتر اهمیت می‌دهند؟

نمونه بیوگرافی در مصاحبه شغلی 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!