چرا شبکه سازی در شغلمان مهم است؟
یک جمله معروف میگوید "شبکه ارتباطات شما، دارایی خالص شماست." همین جمله کافی است که نشان دهد چقدر ارتباطات در مسیر شغلی ما ارزشمند هستند. ممکن است بگویید ما که 24 ساعته در شبکههای اجتماعی مشغول شبکه سازی هستیم اما تا به حال فکر کردید فالوورهای شما چقدر برای دایره شغلیتان هدفمندند؟ اینکه مدام در اینستاگرام، توییتر و حتی لینکدین فقط نظارهگر باشید و تولید محتوای هدفمندی نکنید و با یوزرهای مناسبی ارتباط نداشته باشید اسمش شبکه سازی نیست.
چطور شبکه ارتباطاتمان را گسترده کنیم؟
هیچ فرمول کامل و انحصاری برای شبکه سازی وجود ندارد و این کاری نیست که بتوانید یک شبه انجام دهید. اما تکنیکهایی هستند که به کمک آنها میتوانید اصول شبکه سازی را پیاده کنید؛ حلقههایی از تماس نزدیک با افرادی که در حوزه شغلی شما هستند و البته بهتر است در سمتهای شغلی مشابه و بالاتر باشند.
توجه به 7 اصل زیر برای شبکه سازی و پیشرفت شغلی ضروری است:
1. هدفتان را از شبکه سازی مشخص کنید تا اعضای شبکه مشخص شوند: هدفتان را از شبکه سازی بنویسید و تعیین کنید دقیقا چه میخواهید؛ آیا دنبال پیشرفت شغلی هستید؟ یا دوست دارید درباره کارتان اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ حتی ممکن است بخواهید در یک شرکت یا سازمان دلخواهتان استخدام شوید. پاسخ دادن به این سوال ها به شما کمک میکند بدانید با چه اشخاصی در شبکههای اجتماعی باید ارتباط برقرار کنید و چه کسانی را فالو کنید.
2. از شبکههای اجتماعی هوشمندانه استفاده کنید و به دنبال مخاطب هدف باشید.
اگر دنبال ساختن یک دایره ارتباطی حرفهای هستید بی هدف چرخیدن در شبکههای اجتماعی فقط وقتتان را تلف میکند. پس مشخص کنید چه ساعتهایی در طی روز برای کدام شبکه صرف میکنید. وقتی هدف و اعضای شبکه دلخواهتان را مشخص کردید باید در شبکههای اجتماعی آنها را فالو کنید؛ به پستها و کامنتهایشان واکنش درست و مناسب نشان دهید و منفعل نباشید.
3. روی مخاطبان، همکاران و آشنایان سرمایه گذاری کنید.
سرمایه گذاری کردن روی افراد فقط به این معنی نیست که در دورهمیها یا قرارها شما هزینهها را پرداخت کنید. البته ایده خوبی است که گاهی همکاران و دوستان را بی دلیل به صرف غذا و یا قهوه مهمان کنید اما تکینک دیگر این است که زمان کافی برای ارتباط درست با افراد شاخص و برتر حوزه کاریتان بگذارید؛ مثلا
مطالب خوب آنها را در شبکهها به اشتراک میگذارید.
یا وقتی که در محیط کاری، مردم دار هستید و حرفهای رفتار میکنید.
یا وقتی در شرایط بحرانی به همکاران و دوستان کمک میکنید.
اینها همگی مصادیق سرمایه گذاری برای ارتباطات و شبکه سازی شما هستند.
اگر دنبال ساختن یک دایره ارتباطی حرفهای هستید بی هدف چرخیدن در شبکههای اجتماعی فقط وقتتان را تلف میکند
4. برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی وقت بگذارید.
اگر میخواهید با شبکههای اجتماعی دایره ارتباطیتان را توسعه بدهید لازم است با یک استراتژی درست محتوایی فعالیت کنید. سعی کنید مقالهها و پستهای مرتبط با رشته شغلیتان را لایک کنید یا به اشتراک بگذارید. نکته مهم این است که فعالیتتان باید مستمر باشد. حتما تلاش کنید درباره پستهای مرتبط با اعضای شبکه هم فعال باشید و عکس العمل درست نشان بدهید
5. سخاوتمندانه آموزش دهید.
یکی از عواملی که میتواند شبکه حرفهای تان را بزرگ کند این است که محتوای آموزشی تولید کنید و با اعضای شبکه به اشتراک بگذارید. وقتی درباره نکات حرفه شدن در شغلتان مطلبی مینویسید تجربه تان را در اختیار دوستان قرار میدهید و این موضوع به افزایش اعتبار شما کمک میکند.
6. ارتباطات تان را زنده نگه دارید.
روابط، دقیقا یک موجود زنده است. نیاز به مراقبت دارد؛ حتما لازم است با ابزارهای ارتباطی هر چند وقت یک بار با اعضای موثر شبکهتان ارتباط بگیرید. مثلا تماس تلفنی داشته باشید؛ یا در دایرکت شبکههای اجتماعی و یا کامنت با آنها در تماس باشید.
7. در رویدادها و مراسم های مرتبط با شغل تان شرکت کنید.
یکی از بهترین فضاها برای شبکه سازی و توسعه ارتباطات، شرکت کردن در مراسمها، جلسات و رویدادهای حرفهای مرتبط با شغلتان است. فرقی نمیکند یک مراسم علمی یا فرهنگی که مخاطبان هدف در آنجا باشند به راحتی شما را با افراد جدید و حتی مهارتهای جدید آشنا می کند
شما چه روشهای دیگری برای شبکه سازی دارید؟ از تجربهتان بگویید.
بیشتر بخوانید:
چطور در محیط کارمان ارتقا شغلی پیدا کنیم؟
اگر از شغل مان ناراضی هستیم چه کنیم؟
چطور در لینکدین اعلام کنیم که جویای کار هستیم؟