پادکست کاران درباره رزومه (قسمت اول)

می‌دانستید اولین بار چه کسی در تاریخ، رزومه کاری نوشت؟ رزومه‌ها در گذشته چه شکلی بودند؟ چرا باید رزومه بنویسیم و چرا همه باید رزومه داشته باشند؟ نسل جدید رزومه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این پادکست کاران مفصل درباره این سوال و جواب‌ها صحبت کرده‌ایم.

پادکست کاران درباره رزومه (قسمت اول)

تاریخچه رزومه از کجاست؟

شاید برایتان جالب باشد که بشنوید اولین کسی که اقدام به نوشتن رزومه کرد، لئوناردو داوینچی بود.

خیلی ها داوینچی را با آثار هنری‌اش مثل تابلوی مونالیزا می‌شناسند؛ اما داوینچی بیشتر از هر چیزی عاشق اسلحه‌سازی و ساخت بمب بود!
او قبل از شهرتش با نقاشی مونالیزا، در سال ۱۴۸۲ میلادی و در ۳۰ سالگی، زمانی که فهمید دوک میلان به دنبال استخدام مهندس‌های نظامی است، نامه‌ای به او نوشت و توانمندی هایش در صنعت نظامی و ساخت سلاح را شرح داد. درتاریخ، از این نامه به عنوان اولین رزومه یاد می شود.
این نامه ۱۱ بند داشت و داوینچی در هر بند به معرفی یکی از مهارت‌های خود پرداخته است و برخلاف بسیاری از رزومه‌های امروزی گیرا و جذاب است؛ به طوریکه برخی از مورخان معتقدند داوینچی برای نوشتن این نامه از یک نویسنده حرفه‌ای کمک گرفته بوده بود.

رزومه مثل یک کارنامه کوچک از زندگی حرفه‌ای ماست. که ما در آن به‌طور خلاصه سوابق شغلی، مهارت‌ها و تحصیلات مان را بیان می‌کنیم.

ریشه رزومه از یک واژه فرانسوی می آید که به‌ صورت «خلاصه»‌ یا «شرح مختصر» ترجمه می‌شود.

رزومه در واقع اولین ملاقات حرفه‌ای شما با کارفرماست؛ شرحی از معرفی سوابق، مهارت‌ها و توانمندی‌های خودتان.

خیلی از آدما هستند که وقتی بهشان می‌گوییم: «برای خودت رزومه درست کن»، می‌گویند: «نه! من سابقه کار ندارم.» اما رزومه فقط و فقط سابقۀ کار نیست. شما با تمام مهارت‌ها و توانایی‌ها و انگیزه‌هایی که دارید و می‌توانید با آنها کار کنید قادر به ساختن رزومه هستید.

ممکن است از خودتان بپرسید چرا آنقدر مهم است که رزومه داشته باشیم؟

چون یک رزومه نامناسب می‌تواند باعث شود شانستان را به کلی برای به دست آوردن شغل مورد نظرتان از دست بدهید. در واقع رزومه پلی است بین شما و کارفرمایتان!

طبق یک نظر سنجی هر کارفرما برای دیدن و بررسی رزومه، فقط 30 ثانیه و حتی کمتر وقت می‌گذارد.

حتما این را هم شنیده‌اید که می گویند اولین اثر، ماندگارترین اثر است. این گفته در مورد رزومه هم صدق می کند. رزومه شما باید این اثر را بگذارد که انتخاب این فرد انتخاب درستی است.

اوایل رزومه‌ها به این شکلی که الان می‌بینید نبودند و مثل داوینچی که اول در موردش صحبت کردیم، افراد در یک نامه خودشان را معرفی می‌کردند. در این نامه شخص توضیحات مختصری در مورد خودش و توانایی‌هایش ارائه می داد.

اوایل قرن بیستم بود که در رزومه اطلاعاتی مثل سن، وزن، وضعیت تاهل، قد و مذهب هم نوشته می‌شد. از حدود سال ۱۹۵۰ رزومه اهمیت بیشتری پیدا کرد و تقریبا اجباری شد و اطلاعاتی مانند علایق و تفریحات شخصی هم به آن اضافه شد. در دهه ۱۹۷۰ و با شروع عصر دیجیتال رزومه ظاهری حرفه‌ای‌تر گرفت و از حالت کاغذی و سنتی خارج شد و  به فرم امروزی خودش نزدیکتر شد.

رزومه‌های تصویری، اینفوگرافیکی و حتی به تازگی رزومه ویدیویی هم این روزها بین افراد جویای کار محبوبیت پیدا کرده است.

 

برای گوش کردن به این پادکست کلیک کنید

 

نسل جدید رزومه ها چه مزیت هایی دارند؟

رزومه تصویری یا همان رزومه ویدئویی، این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که به صورت مستقیم با کارفرمای احتمالی خودتان صحبت کنید و از این طریق با ارائه دلایل مختلف، نشان بدهید که شما بهترین و ایده‌آل‌ترین متقاضی ممکن برای آن موقعیت شغلی هستید. رزومه ویدئویی یک امتیاز مثبت برای شماست و باعث می‌شود که به دلیل خلاقیت و شخصیت منحصر به‌فردتان، تفاوت واضحی بین شما و سایر متقاضیان آن موقعیت شغلی ایجاد شود.

درست است که نوشتن و ساخت رزومه خیلی راحت‌تر است و فرایند ساخت یک رزومه تصویری با فرایند طراحی یک رزومه  معمولی تفاوت زیادی دارد. چون ساخت رزومه ویدئویی به آماده‌سازی صحنه و مهارت‌های فنی مثل داستان ‌سرایی شفاهی و ویرایش ویدئو نیاز دارد اما این موضوع را در نظر بگیرید که آن صحنه و گفته ها با تن صدا و حالت صورت و بدن شما منحصر به خود شماست و باعث متمایز شدن تان از بقیه می شود، پس اصلا به این سادگی ازش رد نشوید!

 

پادکست کاران درباره رزومه (بخش دوم)

 

در بخش دوم پادکست کاران با موضوع رزومه از سیر تا پیاز ساختن یک رزومه تصویری را گفتیم حتما به این پادکست گوش کنید، شاید برایتان مفید و جذاب باشد.

 

بیشتر گوش کنید:

اپیزود سوم رادیو کاران با موضوع کار و موفقیت

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!