پادکست کاران درباره رزومه (بخش دوم)

تا به حال از خودتان یک رزومه ویدئویی ساخته‌اید؟ می‌دانید یک رزومه تصویری خوب که بتواند برایتان ارزش خلق کند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ می‌دانید CV چه تفاوتی با رزومه‌ معمولی دارد؟ در این مقاله کاران به عنوان بخش دوم پادکست "درباره رزومه" به تمام این سوال‌ها پاسخ دادیم.

پادکست کاران درباره رزومه (بخش دوم)

در بخش اول پادکست "درباره رزومه" کاران از اهمیت ساختن رزومه‌های نسل جدید یا همان رزومه‌های تصویری گفتیم. اگر شما هم اهمیت ساختن رزومه ویدئویی را درک کرده‌اید حتما برای ساختن ویدیو رزومه به نکات زیر توجه کنید:

شروع و پایان رزومه تصویری و جملاتی که ابتدا و انتهای رزومه ویدئویی‌تان می‌گویید تاثیر زیادی در جلب رضایت کارفرما دارد.

نوع شروع و جمع‌بندی صحبت‌هایتان در ویدئو رزومه در اکثر موارد تعیین کننده این است که آیا شما راه به مصاحبه حضوری پیدا می‌کنید یا نه پس با انرژی شروع کنید و در ابتدا یک معرفی کلی از خودتان مثل نام و نام‌ خانوادگی، سن و محل سکونت‌تان ارائه کنید. در ادامه رزومه ویدئویی بهتر است که از مهارت‌ها، سوابق و تجارب کاری‌تان بگویید. بهتر است که از گفتن مطالب تکراری خودداری کنید چون زمان ویدئو را افزایش می‌دهد و خارج از حوصله می‌شود و به این نکته هم توجه داشته باشید که از زبان محاوره برای ساخت رزومه تصویری استفاده نکنید و از طرفی خیلی رسمی و خشک هم مطالب را بیان نکنید.

.برای ساخت رزومه ویدیویی از وبسایت کاران هم می‌توانید استفاده کنید و حتی نمونه‌های ساخته شده از رزومه‌های تصویری را ببینید و الگو برداری کنید

چطور یک ویدئو رزومه ساده بسازیم؟

 

جالب است بشنوید که در این مدت رزومه‌های ویدیویی خیلی خوبی برایمان در سایت کاران ارسال شده که برای بعضی مشاغل مثل کارشناس فروش و بازاریابی واقعا کارساز هست و البته ما در کاران یک تجربه جالب هم داشتیم، که دوست عزیزی به جای ویدیو رزومه یک ویدیوی کوتاه از مراسمی فرستاده بود که از او در یک جشنواره مهم تقدیر کرده بودند.

 CV و رزومه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در کنار رزومه مفهومی به نام CV وجود دارد. برخلاف رزومه که ممکن است یک یا دو صفحه باشد CV  یک رزومه چند صفحه‌ای و حتی طولانی‌تر است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای فرد را با جزئیات دقیق‌تری نمایش می‌دهد.

در زمان نوشتن CV باید به جز سوابق تحصیلی به دستاوردهای شخصی مثل مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز هم بپردازید.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چون این کار باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان داشته باشد. CV برعکس رزومه معمولا ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

 

به پادکست کاران با موضوع رزومه گوش دهید

 

و اما چند نکته نهایی برای هر مدل رزومه:

1.حتما قبل از ارسال نسخه نهایی رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، چند بار با دقت رزومه را بررسی کنید و نقاط ضعف آن را چک کنید. از این نظر که تمام موارد ضروری و مرتبط با شغل درخواستی را داشته باشد، کوتاه و مختصر و مفید باشد، از نظر نگارشی و جمله بندی روان باشد و غلط املایی نداشته باشد. برای این کار می‌توانید از یک همکار یا دوست کمک بگیرید تا رزومه شما را بخواند و نظر بدهد.

2.یادتان باشد همیشه برای نوشتن رزومه از فونت رسمی و اندازه استاندارد استفاده کنید؛ فونت رسمی ورد مانند Iran Sans و BNazanin و سایز ۱۱ یا ۱۲ برای رزومه‌ها مناسب هستند.

3.رزومه تان را با فرمت PDF ذخیره کنید و قبل از ایمیل کردن و ارسالش به هر شرکتی، حتما فرمت فایل را به دقت چک کنید تا فایل‌تان با همان فرمت دلخواه و بدون تغییر به دست کارفرما برسد.

4.نام گذاری فایل رزومه، کار بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای است که خیلی وقت‌ها به آن بی توجهی می‌شود. حتما از نام خودتان در اسمی که برای رزومه می‌گذارید استفاده کنید.

( مثلا"رزومه صبا طباطبایی" به جای "رزومه")

5.سوابق کاری و تحصیلی‌تان را از آخر به اول بنویسید و اگر به تحصیلات‌تان بیشتر افتخار می‌کنید بالاتر از سوابق شغلی‌تان قرار بدهید و برعکس. رزومه ساز کاران این قابلیت اولویت بندی در رزومه را برای شما دارد.

 

در بین تمام نکاتی که گفتیم چند نکته دیگر وجود دارد که می‌خواهیم به آنها اشاره کنیم چون در خیلی از رزومه‌ها دیده‌ایم که رعایت نمی‌شود:

  • هر رزومه استاندارد باید شامل اطلاعات شخصی‌تان مثل نام و نام خانوادگی، سال تولد، محدوده آدرس، شماره تماس ( ثابت و همراه) و ایمیل شما باشد. این اطلاعات پایه حتما باید در سطر اول رزومه شما قرار داشته باشد. البته در نظر داشته باشید گاهی نوشتن سال تولد شانس شما را کمتر می‌کند، پس اشکالی ندارد اگر حذفش کنید و اجازه بدهید در جلسه مصاحبه عنوان شود.
  • بر اساس یک مطالعه در یک سایت معتبر که روی حدود 2000 مدیر استخدام انجام شده،57 درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که رایج‌ترین دروغی که در رزومه‌ها پیدا می‌کنند، مجموعه مهارت‌های اغراق شده کارجویان است. بنابراین موقع نوشتن رزومه مراقب باشید که کلمات کلیدی، مهارت‌ها یا تجربیاتی که ندارید را ننویسید چون مدیران استخدام بیشتر وقت خود را صرف بررسی رزومه‌ای می‌کنند که  کلمات کلیدی‌اش منطبق با شرح شغل باشد.
  • حواستان باشد از علامت تعجب و جملات اضافه پرهیز کنید به ویژه در قسمت "درباره من"

 

در بخش سوم پادکست کاران با موضوع "درباره رزومه" برایتان گفته‌ایم که چطور باید بخش درباره من رزومه را بنویسیم و چطور می‌شود رزومه را با چند نکته کلیدی منحصر به فرد کرد.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!