پادکست کاران درباره رزومه (بخش سوم)

می‌دانستید بخش "درباره من" یک رزومه می‌تواند تاثیر زیادی روی تایید یا عدم تایید رزومه‌تان داشته باشد؟ در این مقاله به نقل از بخش سوم پادکست کاران درباره نکات کلیدی گفتیم که می‌تواند رزومه‌تان را متمایز و موفق کند.

پادکست کاران درباره رزومه (بخش سوم)

چطور بخش "درباره من رزومه" را بنویسیم؟

برای بیشتر ما سخت است که خودمان را در چند جمله توصیف کنیم اما نوشتن این قسمت می‌تواند خیلی تاثیر گذار باشد مخصوصا آنهایی که سابقه کار کمی دارند یا اصلا سابقه کاریشان مرتبط با شغل مورد درخواست نیست. اینجا بهترین فرصت برای شماست که با بیان کردن نقاط قوت و ویژگی‌های فردی‌تان شایستگی‌هایتان را بیان کنید.

درباره من در رزومه‌های کاری حداقل شامل سه موضوع اصلی است:

  1. عنوان حرفه ای شما
  2. نقاط قوت و دستاوردها
  3. در نهایت اهداف شغلی.

منظور از عنوان حرفه‌ای، موقعیت شغلی است که شما در حال حاضر خودتان را در آن  جایگاه می‌شناسید.

منظور از اهداف شغلی نوشتن اهدافی است که به خواننده رزومه این امکان را می‌دهد تا بداند چرا درخواست رزومه‌تان را ارسال کرده‌اید. البته شما می‌توانید این بخش را مختصر بنویسید.

بعضی از ایده‌هایی که برای نوشتن بخش درباره من به شما کمک می کند می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. ارتقاء در یک شغل یا ورود به یک شغل جدید
  2. تبدیل شدن به یک مدیر/مربی
  3. تبدیل شدن به یک متخصص و یادگیری و افزودن به مهارت‌های تخصصی

متن درباره من رزومه‌تان را بعد از نوشتن با صدای بلند برای خودتان بخوانید و اگه از آن راضی هستید به رزومه‌تان اضافه کنید.

اگر خواستید بیشتر درباره نوشتن این بخش مهم رزومه بدانید حتما مقاله نکات مهم برای نوشتن درباره من در رزومه کاری را بخوانید.

در مورد عکس رزومه، خیلی  واجب نیست که رزومه عکس داشته باشد. اما اگر تصمیم گرفتید عکس بگذارید حتما یک عکس حرفه‌ای انتخاب کنید، لزوما عکس حرفه‌ای یک  عکس 3 در 4 پرسنلی نیست. اگر خواستید برای رزومه‌تان عکس بگذارید  مقاله 8 ویژگی یک عکس مناسب برای رزومه کاری به شما کمک می‌کند.

فراموش نکنید همیشه به صورت دوره‌ای رزومه‌تان را آپدیت کنید. هر از گاهی رزومه خود را چک کنید و تجربیات و مهارت‌های جدید که کسب کرده‌اید را به رزومه اضافه کنید و در صورت نیاز رزومه را تغییر و ارتقا بدهید.

و حالا چند تا نکته درباره نبایدهای رزومه:

  • گرایش‌های مذهبی و سیاسی را عنوان نکنید.
  • از ذکر اطلاعات بسیار شخصی مانند کد ملی‌تان خودداری کنید.
  • ایمیل‌های غیر رسمی با عناوین غیر مرتبط با اسمتان را در رزومه نیاورید. (مثلا سوت سوتک @ جیمیل دات کام اصلا خوب نیست.)
  • ذکر دقیق آدرس منزل‌تان به طور کامل ضرورتی ندارد.
  • اگر شاغلید نیازی به اطلاعات تماس محیط کاری فعلی‌تان نیست.
  • شاید فکر کنید رزومه خیلی باید پر و پیمان باشد اما واقعیت این است : رزومه‌های خیلی طولانی رد می‌شود، پس سعی کنید مطالب کلیدی را بنویسید.

تاثیر ردپای دیجیتال شما بر استخدام شما:

موضوع مهمی که در این سالها خیلی اهمیت پیدا کرده ،مفهوم دیجیتال فوت پرینت یا رد پای دیجیتال است. خیلی از کارفرماها بعد از اینکه رزومه متنی یا ویدیویی ما را دیدند به دنبال اسم‌مان در فضای مجازی می‌گردند. اگر مقاله‌ای به اسم ما باشد و یا اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشیم، اگر در سایت‌های مختلف با اسم خودمان مطلب یا کامنتی منتشر کرده‌ایم و اگر وبلاگ شخصی داشته باشیم، تمام این‌ها به کارفرما و همکارهای جدیدمان شناخت می‌دهد.

 بنابراین همیشه باید حواسمان به پرونده‌مان در فضای مجازی باشد.مقاله چطور ردپای دیجیتال کمک می‌کند سریع تر استخدام شویم؟ در این رابطه به شما کمک می‌کند یک ردپای دیجیتال خوب بسازید.

 

پادکست کاران درباره رزومه را گوش دهید

 

 مثلا برنامه نویس‌ها روی گیت کدهایشان را بگذارند یا در سایت‌های تخصصی  سوال و جواب شروع می‌کنند و با پاسخ دادن به سوال‌ها امتیاز جمع می‌کنند. این جریان برایشان یک نوع افتخار است و حتی لینک‌هایش را در رزومه‌شون هم می‌گذارند. یا مثلا گرافیست‌ها پیج‌های تخصصی دارند که نمونه کارهایشان را آنجا به نمایش می‌گذارند و در واقع دارند برای ساخت برند شخصی تلاش می‌کنند. این ردپای دیجیتال حتی از رزومه هم مهم‌تر است.

نکته مهم دیگر درباره ردپای دیجیتال، فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و سایت‌های اینترنتی معتبر است. این موارد را اصلا دست کم نگیرید چرا که یک رد پای دیجیتال خوب می‌تواند یک تصویر حرفه‌ای و جذاب از شما نشان بدهد و شما را از بقیه متمایز کند.

ممکن است باور نکنید ولی طبق یک نظرسنجی استخدام، 73 درصد از کارفرمایان یک کارجو را از طریق رسانه‌های اجتماعی استخدام کردند. مثلا حساب کاربری هر شخص در شبکه‌هایی مثل لینکدین ، اینستاگرام و توییتر و محتوا‌های تولید شده در آن می‌تواند اطلاعات خوبی درباره مهارت‌ها و روحیاتش به ما بدهد.

فراموش نکنید اغلب مدیران از کانال‌های مختلف برای انتشار آگهی و دریافت رزومه استفاده می‌کنند و مشاهده رزومه شما به دفعات، این پیغام را به کارفرما می‌رساند که شما به هر شکل ممکن می‌خواهید فقط استخدام شوید و  چهره حرفه‌ای تان مخدوش می‌شود. به همین دلیل حتی اگر برای یک موقعیت شغلی هم مناسب باشید ممکن است رزومه‌تان را رد کنند.

پس به جای ارسال رزومه‌ برای تعداد زیادی از شرکت‌ها و موقعیت‌های شغلی بی ربط، فرصت‌های استخدامی را به خوبی بررسی و مطالعه کنید و فقط رزومه‌تان را برای فرصت‌های شغلی مرتبط ارسال کنید.

 

پادکست کاران درباره رزومه (بخش دوم)

 

و اما پادکست بعدی در مورد تصمیم گیری است و می‌خواهیم بدانیم که ما هوشمندانه تصمیم می‌گیریم یا با احساسمان؟ چی می‌شود که احساساتمان اشتباه می‌شوند؟ چرا برخی در تصمیم گیری کند هستند؟ تصمیم گیری چقدر در موقعیت کاریمان موثر است؟

اگر این موضوع هم برایتان جالب است اپیزود بعدی را گوش کنید.

ممنون که همراهمان هستید و اگر فکر می‌کنید این متن پادکست هم می‌تواند برای دیگران هم مفید باشد ما را به دوستان خوبتان معرفی کنید. ضمنا ما این پادکست را روی سایت و اپلیکیشن شنوتو هم گذاشتیم که می‌توانید آنجا در مورد موضوعات مختلف پادکست‌های دیگر بشنوید و کتاب‌های صوتی هم گوش کنید. 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!