یک انباردار چه وظایفی بر عهده دارد؟

انبارداری یکی از مشاغل حساسی است که در شرکت های متوسط و سازمان های بزرگ تعریف می شود؛ برای آشنایی با شغل انبارداری، شرح وظایف انباردار و بازار کار و استخدام انباردار با این مقاله کاران همراه باشید.

یک انباردار چه وظایفی بر عهده دارد؟

 

انبارداری  (به انگلیسی inventory) یکی از مشاغل حساس در جامعه امروزی است. در بسیاری از موارد، کالاهای تجاری و مواد اولیه، سرمایه های اصلی یک کسب و کار هستند که نگه داری درست از آنها مسئولیت مهم یک انباردار است.یک انباردار مسئول نگه داری،پذیرش و تحویل کالاهای یک شرکت است. این کالا ها شامل اقلام موردنیاز و مصرفی کارکنان تا محصولات و کالاهای تجاری یک شرکت می شود.انباردار، علاوه بر حفظ و نگه داری کالاهای انبار، موظف است یک فهرست از اجناس انبار تهیه کرده و به دقت روند مصرف این کالاها و در واقع فرایند تحویل آنها را کنترل کند.

به صورت کلی، اموالی که در یک انبار نگه‌داری می‌شوند به شرح زیر هستند:

  1. مواد خام یا مواد اولیه
  2. کالاها و لوازم مصرفی
  3. محصولات مجموعه
  4. اجناس خریداری شده جهت فروش

همان طور که اشاره کردیم، کار دیگر انباردار تحویل مواد انبار به افراد مربوطه و بایگانی لیست درخواست کالاست. با این حال فرایند انبارداری می تواند شامل مراحلی همچون پذیرش کالا، جاگذاری و جابه جایی کالا،انتخاب و جمع آوری کالا و در نهایت بسته بندی و تحویل کالا باشد.

وضعیت استخدام و بازار کار انباردار:

تمامی شرکت ها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ،کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و حتی سازمان ها دولتی همگی نیازمند یک انبار و یک انباردار هستند. بنابراین اگر می خواهید به عنوان انباردار استخدام شوید می توانید به دنبال آگهی های استخدام شغل انبارداری در صنایع مختلف باشید.یک انباردار همچنین می‌تواند در مراکزی که کارشان ذخیره و نگه داری از مواد اولیه و یا انبارداری محصولات است، استخدام شود.

حساسیت شغل انبار داری ایجاب می کند یک انباردار ضمن تسلط کامل بر آمار کالاها و فرایند انبارداری،بر سیستم‌های کنترل کیفیت احاطه کامل داشته باشد.اگر انباردار در شغل خود کوتاهی کند ممکن است در فرایند فروش و ارائه خدمات یک شرکت یک بحران جدی ایجاد شود. در صورت غفلت یک انباردار ممکن است حتی تولید یک مجموعه به دلیل نبود مواد اولیه و تجهیزات بامشکل مواجه می‌شود. بازار کار شغل انباردار برای افراد دقیق که با سیستم‌های نوین انبارداری آشنا هستند، این روزها بسیار پر رونق است.

 

آگهی های استخدام انباردار از تمام کاریابی های آنلاین را در کاران ببینید

 

شرح وظایف انباردار :

  1. بررسی و کنترل برگه های درخواست کالا به منظور حصول اطمینان
  2. تحویل مواد، ضایعات، محصولات و لوازم یدکی مورد نیاز و اخذ آنها بر اساس برگ درخواست کالا
  3. بایگانی برگههای درخواست کالا مربوطه و ارسال نسخه‌های لازم به واحدهای مربوطه
  4. رعایت اصول ایمنی و حفاظتی در انبار
  5. شمارش اقلام و چک کردن کالای وارده به انبار با مدارک مربوط و نوشتن رسید کالا
  6. حفظ مقدار موجودی کالاهای مورد نیاز در حد مناسب و برنامه ریزی برای آن
  7. ارائه گزارش موجودی انبار به مقامات مربوطه
  8. نوشتن درخواست مواد اولیه بر اساس کاردکس انبار و ارائه به واحد مربوطه
  9. رعایت سیستم چیدمان مواد و محصولات در انبار
  10. رعایت استانداردهای تضمین کیفیت
  11. انجام وظایف محوله از مقامات بالادستی

 

مهارت­ ها و دوره ­های آموزشی مورد نیاز برای استخدام انباردار :

در شغل انبارداری هم مانند مشاغل دیگر، ممکن است تحصیلات فردی که می‌خواهد در شغل انباردار استخدام شود متفاوت از رشته تحصیلی اش باشد. با این حال یک انباردار می تواند مدرک تحصیلی یکی از رشته های زیر را داشته باشد:

  • کاردانی حرفه ای انبارداری
  • انبارداری و مهندسی انبار
  • کارشناسی بازرگانی انبارداری

یک انباردار همچنین می تواند دوره های زیر را نیز گذرانده باشد:

  • دوره های آموزش انبارداری
  • دوره های حسابداری انبار
  • دوره های مدیریت انبار
  • دوره های اصول ایمنی انبارداری
  • Microsoft Office

انباردار

داشتن مهارت های زیر برای یک انباردار ضروری است:

  • اصول انبارداری و انبارگردانی
  • آشنایی با سیستم های تضمین کیفیت
  • Microsoft Excel
  • Microsoft Office

 

 کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

 

شخصیت شناسی انباردار :

انبارداری شغلی است که نیاز به دقت بالایی دارد؛ به همین دلیل مهم ترین ویژگی شخصیتی فردی که قرار است به عنوان یک انباردار استخدام شود، دقت و جزئی نگری است.

یک انباردار باید در عین امانت داری و صداقت، بتواند با نظارت صحیح از سرمایه های یک کسب و کار یا سازمان مراقبت کند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند افراد درون گرا برای استخدام به عنوان یک انباردار گزینه های شایسته ای هستند.

انباردار

۵ چالش پیش روی یک انباردار :

انبارداری به دلیل اهمیت این سمت شغلی، دارای چالش ها و مشکلات فراوانی است. در ادامه این مقاله کاران با برخی از چالش‌ها آشنا شوید:

  1. دقت در میزان موجودی انبار: کنترل مداوم و دقت در پذیرش و میزان موجود کالای انباربرای یک انباردار یک چالش مداوم است.
  2. ثبت رسیدهای خروج کالا: ثبت و تطابق رسیدهای خروج کالا با فهرست ورودی نکته ظریفی است که در صورت کمی غفلت تبدیل به یک چالش اساسی می شود.
  3. ورود افراد غیر مرتبط در انبار: در انبار بسیاری از سازمان ها و شرکت ها، ورود افراد متفرقه ممنوع است. بنابراین بازدارندگی افراد مختلف حتی همکاران سازمانی برای ورود به انبار می تواند یک چالش برای انباردار تلقی شود.
  4. کوچک بودن انبارها: مدیریت فضای انبار و چیدمان متناسب با حجم کالای ورودی، با توجه به محدود بودن فضای انبارها، یک مشکل جدی است که انباردارها سعی می کنند با بسته بندی های بهینه، این چالش را رفع کنند.
  5. موقعیت مواد و تجهیزات در انبار: رعایت اصول ایمنی انبارداری، یکی از موضوع های مهم در این شغل است. یک انباردار در وهله اول باید با شناخت دقیق موقعیت مواد و تجهیزات در انبار، زمینه را برای امنیت انبار و کالاها فراهم کند.

 

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره شغل نظافتچی و آگهی های استخدام آن.

همه چیز درباره شغل کارگر ساده و آگهی های استخدام آن.

ذهن آگاهی چیست و چه تاثیری روی موفقیت ما دارد؟

همه چیز درباره شغل سرایدار و آگهی های استخدام آن.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!