همکار بدقلق چه ویژگی هایی دارد؟
بعضی از همکاران واقعا پر دردسر هستند؛ کارهایشان را به موقع انجام نمیدهند؛ سر وقت در محل کار حاضر نمیشوند؛ روی نظرات اشتباه خود پافشاری میکنند؛ در کارهای گروهی به درستی شرکت نمیکنند، زورگو و همیشه شاکی هستند، شایعه پراکنی میکنند؛ خیلی وقت ها حد و مرز انتقاد را با توهین نمیدانند؛ این ها همگی خصوصیات یک همکار بد قلق و بد رفتار است که خیلی وقت ها باعث حواس پرتی در محیط کار می شود.
این واقعیت را بپذیرید که همکار بد رفتار هم مانند همکار زیرآب زن در همه محیطهای کاری وجود دارد و هیچ وقت شما نمیتوانید از آنها فرار کنید. چون فرار راه حل مقابله با همکار بد قلق نیست.
در اینجا ما برای کنار آمدن با این همکاران بد قلق چندین راهکار داریم:
1.بپذیرید که خیلی از همکاران ما در محیط کار فقط همکار هستند و قرار نیست با آنها دوست صمیمی باشیم. وقتی به این باور برسیم، انتظارات کمتری از همکار بد رفتارمان داریم و ارتباطمان مسالمت آمیزتر خواهد بود.
2.سعی کنید تا جای ممکن در ارتباط با همکار بد رفتار عصبانی نشوید؛ خونسردی خود را حفظ کنید و آرامش داشته باشید. تکنیکهای ذهن آگاهی به شما کمک میکند در لحظه چطور عصبانیت و استرستان را کنترل کنید.
3.عواملی که باعث میشود همکارتان بدقلقی کند را شناسایی کنید؛ در این صورت میتوانید شرایط را مدیریت کنید. مثلا اگر مشکلتان در ارتباط با همکار بدرفتار وقت شناسی در انجام کارهاست سعی کنید تا جای ممکن انجام کارهای مشترک را به دقیقه نود موکول نکنید.
4.با همکاران و دوستانی که تجربه کافی در محیط کار دارند مشورت کنید شاید آنها موضوع را از زاویه دیگری ببیند و راهکاری مناسب دهند.
5.با همکار بدقلق هم با احترام رفتار کنید؛ اگر به دلیل نوع شخصیتشان به آنها بی احترامی کنید تعجبی ندارد که آنها هم با شما همان طور رفتار کنند.
6.اگر همکار بد رفتار کلا روی همه موضوعات مقاومت دارد و پذیرا نیست و حتی با شما لجبازی میکند بهترین راه کار بی توجهی کردن به او است؛ البته این فقط درصورتی است همکار موردنظر نقش مهمی در محل کار ایفا نکند؛ در این صورت بر طرف کردن مشکل فقط از طریق مدیر مافوق حل می شود.
7.ممکن است همکار بدقلق، شما را در موقعیت سختی قرار دهد، مثلا کاری را که به او سپرده اید، انجام ندهد و یا اینکه به شما تهمت کاری را بزند که انجام ندادهاید. در این شرایط به جای اثبات موضوع، روی کارتان متمرکز شوید؛ ارائه گزارش کار روزانه را فراموش نکنید، تا کار را به بهترین شکل ممکن تحویل دهید؛ اما حتما در یک فرصت مناسب از مدیر بالا دستیتان یک وقت جلسه بگیرید و با آرامش مشکل را با مدیر بالاتر در میان بگذارید.
شما چه روشهای دیگری در ارتباط با همکار بد رفتار دارید؟ از تجربهتان بگویید.
بیشتر بخوانید:
40 عادت آزاردهنده در محیط کار که همکاران تان را کلافه می کند