در محیط کار چطور جذاب باشیم و حرفه ای رفتار کنیم؟

در محیط کار چطور می‌توان بهترین بود؟ در محیط کار چطور پیشرفت کنیم؟ برای موفقیت شغلی بهتر است چه شبکه ارتباطی در سرکار ایجاد کنیم؟ این مقاله کاران به شما کمک می کند پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید.

در محیط کار چطور جذاب باشیم و حرفه ای رفتار کنیم؟

فرقی نمی‌کند در محیط کارتان چه سمتی داشته باشید؛ یک کارمند ساده، یک مدیر یا یک مربی؛ همیشه راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند در زندگی حرفه ای‌تان موفق‌تر باشید. اگر بدانید در محیط کار با کدام دسته از همکاران صمیمی‌تر باشید و چطور یک شبکه ارتباطی سالم و درست بسازید راه را برای موفقیت شغلی‌ تان باز کرده‌اید.

خیلی ها اعتقاد دارند هوشمندانه کار کردن کمک می‌کند اعتبار بیشتری به لحاظ شغلی داشته باشیم. حتی اگر روش‌های تعادل بین کار و زندگی را هم بلد باشیم  چه در زندگی شغلی‌مان و چه در زندگی اجتماعی تاثیرگذارتر هستیم. با این حال روان شناسان معتقدند فارغ از جریان مهارت‌های شغلی نحوه رفتار در محیط کار می‌تواند تاثیر بسیاری روی جایگاه شغلی افراد بگذارد.

9 روش عملیاتی زیر به شما کمک می‌کند در محیط کارتان همکار بهتر و موفق‌تری باشید.

1.وقت شناس باشید و برای کارها برنامه‌ریزی کنید.

وقت شناسی مهم‌ترین ویژگی افراد حرفه‌ای و جذاب در محیط کار است. زمانی که سر وقت در قرارها و جلسات حاضر می‌شوید نشان می‌دهید که برای خودتان و همکاران ارزش قایل هستید. پس لطفا عادت تاخیرهای ناخوشایند را ترک کنید. نکته دوم این است که برای روزتان همیشه برنامه‌ریزی داشته باشید. عادت مهم تمام افراد موفق این است که از شب قبل می‌دانند قرار است فردا چه کنند. همین عادت باعث می‌شود همیشه یک قدم جلوتر از بقیه باشید. در همین زمینه با 10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی بیشتر آشنا شوید.

2.پشت سر همکاران بدگویی نکنید و از همکاران منفی فاصله بگیرید.

درگیر حاشیه شدن تحت هیچ شرایطی درست نیست و تبعات بدی دارد. علاوه بر اینکه خودتان نباید پشت سر همکاران دیگر بدگویی کنید سعی کنید از جمع همکارانی که مدام کارشان بدگویی و حاشیه سازی است فاصله بگیرید.

3.صبور باشید و عکس العمل‌های تند نشان ندهید.

محیط کار همیشه فضای آرام و شادی ندارد. خیلی وقت‌ها به دلیل استرس و اضطراب کارها ممکن است روابط بین همکاران پرتنش شود. به عنوان یک همکار حرفه‌ای سعی کنید هنگار عصبانیت و اختلاف با سایر همکاران تا جای ممکن احساساتی مثل خشم و تندی را کنترل کنید. چرا که هرچقدر هم در ذهن همکاران فرد جذابی باشید اما رفتارهای و واکنش‌های غیرمنطقی در یاد همکاران بیشتر باقی می‌ماند. پس تمرین کنید بیشتر صبور باشید. تکنیک‌های افزایش هوش هیجانی هم به شما کمک می کند قدرت کنترل تکانه‌تان را بیشتر کنید.

 

اگر می خواهید بدانید چقدر صبورید و قدرت کنترل استرس دارید در تست تحمل استرس کاران شرکت کنید.

 

محیط کار جذاب

 

4.به همکاران احترام بگذارید حتی اگر با آنها مشکل دارید.

طبیعی است که در فضای کار نخواهیم با همه دوست باشیم. خیلی ها فقط برای ما یک همکارند! اما اصل مهم اینجاست که تحت هیچ شرایطی به همکار خود بی احترامی نکنیم.

5.در هر شرایطی مسئولیت پذیر باشید.

خیلی ها معتقدند همکاران را باید در شرایط سخت و موقعیت‌های اشتباه شناخت. زمانی که اتفاق بدی می‌افتد رفتار ما به عنوان یک همکار حرفه‌ای و همدل نشان می‌دهد چه شخصیتی داریم. بنابراین زمانیکه که اتفاق یا اشتباهی روی می‌دهد حتی اگه تقصیرکار نباشیم می‌توانیم با حضور موثرمان نشان دهیم که مسئولیت پذیر هستیم.

6.به همکاران آموزش بدهید.

اشتیاق شما برای پیشرفت همکاران و کمک به موفقیت آنها یکی از فاکتورهای جذابیت در محل کار است. اگر همکاری درباره یک نوآوری یا روش جدید از شما سوالی پرسید، در صورتی که آگاهی کافی دارید به او آموزش بدهید. خیلی وقت ها این رفتار باعث رشد و پیشرفت شغلی خودتان هم می‌شود.

7.سخاوتمند باشید.

بخشنده بودن و سخاوتمندی یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌های جذاب و با اعتبار است؛ شما می‌توانید به بهانه‌های مختلف همکاران را به یک خوراکی خوشمزه دعوت کنید؛ مخصوصا در شرایط سختی که همکاران به یک دلیل مشخص ناراحت و دلگیر هستند.

8.متواضع باشید اما اعتماد به نفس را فراموش نکنید.

داشتن تواضع یکی از پایه‌های شخصیت جذاب است؛ شما می‌توانید در عین حال که خوش رو و با اعتماد به نفس هستید با همه همکاران در هر جایگاه و سمتی، رفتار محترمانه و دوستانه داشته باشید. این نحوه رفتار به شما کمک می‌کند که همکاران‌تان نقاط امن یک شبکه ارتباطی سازنده در شغل‍‌‌ل‌تان باشند.

9.گوش شنوایی باشید.

داشتن حس همدلی یک پیش شرط مهم برای حس مردم داری است؛ اگر برای مدیر یا یکی از همکاران‌تان مشکلی به وجود آمند مده و آنها برای شما درباره این موضوع صحبت می‌کنند بی‌تفاوت نباشید. خوب به حرف‌هایش گوش کنید. گاهی وقت‌ها حتی لازم نیست آنها را تایید یا رد کنید همین که وقت می‌گذارید و در این لحظات پرتنش با این همکار همدردی می‌کنید خیلی وقت‌ها واقعا ارزشمند است و از شما یک همکار ایده آل می‌سازد.

10.بدون هیچ توقعی محبت کنید.

تا جایی که حد و مرزها به شما اجازه می دهد می توانید به همکاران بدون هیچ چشم‌داشتی خوبی کنید و اگر اشتباه و مشکلی بین تان پیش می آید سعی کنید از کسی کینه به دل نگیرید.این محبت حتی می تواند بازگو کردن داستان تجارب تان باشد و گوش کردن به نظرات آنها باشد.

 به نظر شما یک همکار جذاب و حرفه ای چه خصوصیات دیگری دارد؟

منبع محتوا:

www.indeed.com

منبع عکس ها:

همکاران سیستم

بیشتر بخوانید:

با همکار زیرآب زن چطور برخورد کنیم؟

9 شخصیت جالب در محیط کار که کارها را پیش می برند!

سندروم آپولوی سازمانی چیست و چه تاثیری روی عملکرد تیم ها دارد؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!