چگونه در ۷ گام ساده اشتیاق خود را در زندگی و کار پیدا کنیم

یک فرد به طور متوسط در طول عمر خود ۹۰ هزار ساعت را در محل کار خود سپری می‌کند. مطمئناً دنبال کردن شغلی که به شما انگیزه می‌دهد و به شما احساس هدف می‌دهد، اتفاق بسیار مطلوبی است. در واقع، وقتی از اشتیاق خودتان پیروی می‌کنید، در مواجهه با چالش‌ها انعطاف‌پذیرتر رفتار خواهید کرد، توانایی حل مسئله‌تان افزایش خواهد یافت و شجاعت شما بیشتر خواهد شد. ما در این مقاله، اهمیت اشتیاق به کار و زندگی را توضیح می‌دهیم و به شما پیشنهادهایی می‌دهیم که بهتر آن را پیدا و دنبال کنید.

چگونه در ۷ گام ساده اشتیاق خود را در زندگی و کار پیدا کنیم

اهمیت یافتن اشتیاق در کار

چه می‌خواهید اولین کار خود را شروع کنید یا مدتی است که کار کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که اشتیاق شما دیر یا زود فروکش کند و کسالت و خستگی شما را در بر بگیرد. خبر خوب این است که هنگامی که اشتیاق خود را کشف کردید یا آن را توسعه دادید، می‌توانید از این حس بیهودگی مشترک فرار کنید.  

۱- به شما حس هدفمندی می‌دهد. اگر در شغلی گیر کرده‌اید که آن را بی‌معنی می‌دانید، می‌توانید احساس کنید که هم زمان و هم پتانسیل خود را تلف می‌کنید.

۲- الهام‌بخش است و پیروی از اشتیاق شما می‌تواند دیگران را به انجام همین کار ترغیب کند که این بسیار لذت‌بخش است.

۳- تاب‌آوری شما را افزایش می‌دهد. اگر اشتیاق شما در میان باشد باعث می‌شود که برای یافتن راه‌حل مشکلات بیشتر تلاش کنید.

تست تاب‌آوری سایت کاران به شما می‌گوید چقدر توانایی تاب‌آوری در برابر مشکلات و شرایط سخت را دارید.

۴- اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. انجام کاری که برای شما مهم است و تماشای خودتان که سختی‌ها را پشت سر می‌گذارید، باعث می‌شود احساس مفید بودن و اعتماد به نفس بیشتر کنید.

سوالاتی که درباره اشتیاق کاری باید از خود بپرسید

اگر تا به حال زیاد به این موضوع فکر نکرده‌اید، ممکن است در مورد چگونگی کشف چیزی که واقعاً به آن علاقه دارید، گیج شده باشید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • از بچگی چه شغلی را می‌خواستم؟
  • معنی را از کجا بیابم؟
  • در مورد چه چیزی نمی‌توانم صحبت نکنم؟
  • دیگران می‌گویند من در چه کاری خوب هستم؟

چگونه اشتیاق خود را پیدا کنیم

یافتن اشتیاق می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد و ممکن است نیاز به آزمون و خطا یا تنظیم دقیق در طول مسیر داشته باشد. می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر شروع کنید:

مرحله ۱: ارزش‌های خود را شناسایی کنید.

اگر اشتیاق را به معنای تلاشی بدانیم که شما را مملو از شادی، انگیزه و احساس موفقیت می‌کند، پس باید با ارزش‌های شخصی شما همسو باشد. به هر حال، نمی‌توانید نسبت به چیزی که مخالف عقاید شماست، اشتیاق داشته باشید.

مرحله ۲: چیزهایی را که دوست دارید فهرست کنید.

ممکن است از دوران جوانی تعریف بسیار خاصی از موفقیت در ذهن شما تلقین شده باشد و به شما بگوید که برای شاد بودن به پول زیادی نیاز دارید. وقتی این اتفاق می‌افتد به‌راحتی از آنچه که شما به عنوان یک فرد واقعاً از آن لذت می‌برید غافل می‌شوید. بنابراین، سعی کنید دوباره با آنچه که معنی‌دار می‌دانید ارتباط برقرار کنید!

همین حالا میزان شادمانی‌تان را بسنجید و نتایج جالب‌تان را ببینید.

مرحله ۳: با مردم صحبت کنید.

تبادل نظر با دیگران در هنگام تلاش برای کشف اشتیاق بسیار ارزشمند است. علاوه بر اینکه از دوستان یا همکاران خود در مورد آنچه که فکر می‌کنند شما به طور طبیعی در آن مهارت دارید، بازخورد بخواهید. ضمنا این مبادلات را فقط به حلقه نزدیک خود محدود نکنید.

مرحله ۴: دانش جدید کسب کنید.

خواندن کتاب‌هایی درباره موضوعاتی که قبلاً بررسی نکرده‌اید، می‌تواند ایده‌های جدیدی را ایجاد کند. همین امر در مورد تماشای مستند، گوش دادن به پادکست‌ها و گفتگو با اطرافیان هم صدق می‌کند.

مرحله ۵: چیزهای جدید را امتحان کنید.

هنگامی که به دنبال اشتیاق خود هستید، علایق فعلی خود را در نظر بگیرید. آیا چیزی هست که بخواهید به لیست اضافه کنید؟ به عنوان بزرگسال، ما گاهی به دلیل ترس از شکست یا قضاوت شدن، از کشف سرگرمی‌های جدید یا کسب تجربیات جدید خودداری می‌کنیم.

مرحله ۶: در آزمون شغلی شرکت کنید.

اگر اخیراً در آزمون شغلی شرکت نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید. تست‌های معتبر و مبتنی بر علم می‌توانند علایق و شخصیت شما را ارزیابی کنند و ایده‌هایی را در اختیار شما بگذارند که در غیر این صورت به آن فکر نمی‌کردید.

مرحله ۷: نقاط قوت خود را در نظر بگیرید.

اگرچه تغییر شغل می‌تواند مستلزم کسب مهارت‌های سخت اضافی باشد، اما برخی از مهارت‌ها هستند که بدون توجه به محیط حرفه‌ای شما، مفید هستند. این مهارت‌ها شامل ارتباطات، سازماندهی و رهبری است. مهارت‌هایی را که بیشتر از همه از آنها مطمئن هستید یادداشت کنید. سپس، ویژگی‌های شخصی خود را نیز یادداشت کنید.

 

بیشتر بدانید:

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم: ۷ نکته برای کار سخت‌تر و هوشمندانه‌تر

پنج اشتباهی که می‌تواند انگیزه کارکنان را از بین ببرد

۷ عامل کاهش انگیزه کارکنان

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!