در این مقاله کاران به نقل از سایت https://hbr.org هفت عاملی که می تواند انگیزه کارکنان را از بین ببرد، بهتر بشناسید. در ادامه می توانید با 3 روش ساده ایجاد رضایت شغلی برای کارکنان هم آشنا شوید.
1.مقصر دانستن و تمرکز کردن بیش از حد روی اشتباهات کارکنان:
اشتباه کردن جزو جدایی ناپذیر فرایندهای کاری است. زمانی که مدیران بیش از حد رو خطای غیرعمدی یک نفر تمرکز می کنند و موفقیت های فردی را نادیده می گیرند خود به خود انگیزه کارکنان را از بین می برند. مخصوصا اگر انتقاد مداوم از پرسنل در جلسات عمومی و با حضور سایر همکاران انجام شود. درباره روش های درست بازخورد دادن مدیران این مقاله را بخوانید.
2.بیارزش دانستن ایدهها و پیشنهادهای کارکنان:
زمانی که به طور مداوم نظرات کارکنان شنیده نمی شود و عکس العمل مثبتی از سمت مدیران صورت نمی گیرد، انرژی مقبت کارکنان به تحلیل می رود. به همین دلیل بعد از مدتی همکاران کمتر در جلسات اظهارنظر می کنند و خاموش می شوند.
3.مایکرومنجینیگ روی کارکنان:
خیلی از مدیران با پرسنل مثل کودکان رفتار می کنند و تلاش می کنند در تمام فرایندهای کاری به صورت جز به جز نظارت کنند. این دسته از مدیران فکر میکنند که باید مانند پدر و مادری که همه چیز را به بچههایشان گوشزد میکنند و در مورد همه چیز به کارکنانشان نکاتی را تذکر دهند در واقع مایکرومنیجینگ زمانی که از کنترل خارج می شود خلاقیت و انگیزه کارکردن را از هر فردی سلب می کند.
4.سخنرانی بیش از حد مدیران در جلسات مشارکتی:
خیلی از مدیران در جلسات هم اندیشی با پرسنل سعی می کنند متکلم وحده باشند و فقط خودشان صحبت کنند. زمانی که با پرسنل جلسات هم فکری برگزار می شود کمترین انتظار، دادن وقت مناسب برای اظهارنظر و شنیدن پیشنهادهای همکاران است.
5.افشای اطلاعات شخصی پرسنل در میان همکاران:
صحبت کردن درباره مسائل شخصی هر کدام از همکاران در میان پرسنل دیگر حتی اگر به قصد تعریف و تمجید باشد به راحتی می تواند حس اعتماد کارکنان را از بین ببرد که در کاهش انگیزه پرسنل بسیار موثر است.
6.غیرواقعی بودن اهداف و چشم اندازهای کاری :
درست است که طبق تعاریف یک مدیر موفق اهداف کاری باید بزرگ و تا حدی دور از دسترس باشند اما جریمه کردن و یا توبیخ پرسنل برای نرسیدن به هدف های بسیار سخت و دور از انتظار تنها انگیزه و روحیه آنان را نابود می کند.
7.انتقاد کردن بدون راهنمایی کردن:
یکی از مهم تفاوت های بین یک رئیس و رهبر دقیقا از همین عامل شروع می شود. مدیری که سعی می کند فقط رئیس باشد روی انتقاد کردن تمرکز دارد بدون آنکه همکاران را برای رشد و پیشرفت همراهی کند زمانی که پرسنل فقط مورد انتقاد قرار گیرند بدون آنکه زمینه برای رشد و توسعه شخصی آنها فراهم شود به زودی انگیزه شان را از دست می دهند.
به نظر شما چه عوامل دیگری باعث کاهش انگیزه پرسنل یک سازمان می شوند؟
پرسنل شما چقدر از کارشان رضایت دارند؟ تست سنجش رضایت شغلی کاران به شما امکان می دهد تیم تان را بهتر بشناسید
بیشتر بخوانید:
مدیران چه زمانی باید به عملکرد کارکنان بازخورد مثبت و منفی بدهند؟