شغل‌هایی که در آینده از بین می‌روند

آیا امروزه افرادی با عنوان‌های شغلی میرآب، علاف یا دلاک می‌شناسید؟ احتمالا هرگز با کسی روبه‌رو نشده‌اید که به هیچ‌کدام از این حرفه‌ها، مشغول باشد. به این دلیل ساده که چنین شغل‌هایی منسوخ شده‌اند. این در حالی است که در گذشته نه چندان دور، بسیار متداول بوده‌اند. در این مقاله کاران نگاهی داریم به شغل‌هایی که در آینده از بین می‌روند و اثری از آن‌ها نخواهد ماند.

شغل‌هایی که در آینده از بین می‌روند

شغل‌ها و حرفه‌ها در طول زمان با تغییر سبک زندگی مردم و پیشرفت فناوری، متحول می‌شوند یا از بین می‌روند و شغل‌های جدیدی جایگزین‌شان می‌شوند. این‌روزها هم صحبت‌های زیادی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل طرح می‌شود. در این مطلب، به بررسی شغل‌هایی می‌پردازیم که در آینده اثری از آن‌ها وجود نخواهد داشت.

ویژگی مشترک شغل‌هایی که از بین می‌روند، چیست؟

اگر به لیست شغل‌هایی که در خظر انقراض قرار دارند، نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که ویژگی‌های مشترکی بین آن‌ها برقرار است. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، قابل پیش‌بینی بودن و تکرارپذیری است. یعنی حرفه‌هایی که در یک سطح معمولی دارای خصوصیت تکرار و یکنواختی‌اند، راحت‌تر با اتوماسیون و فناوری قابل جایگزینی هستند. به عنوان مثال امروز دیگر بسیاری از بازاریابی‌های تلفنی با ربات‌های گویا جایگزین شده‌اند.

در مقابل آن دسته از مشاغلی که با خلاقیت انسانی و هوش تصمیم‌گیرنده یک انسان مرتبط هستند، می‌توانند علی‌رغم رشد فناوری به بقای خود امیدوار باشند.

لیست مشاغلی که از بین می‌روند

تعداد شغل‌هایی که در سال‌های آینده به تدریج منسوخ خواهند شد، بسیار زیاد است. در ادامه به تعدادی از این مشاغل اشاره می‌کنیم. امیدواریم شغل شما در بین آن‌ها نباشد و اگر بود، با افزایش مهارت‌های خودتان برای روزهای دشوار از پیش آماده باشید.

کارگران صنایع و معادن:

تا همین امروز هم در بخش‌های مختلفی از صنعت و معدن، ربات‌ها جای کارگران را گرفته‌اند. در آینده کارگران بیشتری جای خود را به ماشین‌ها خواهند داد تا کارهای نسبتا یکنواخت آن‌ها را انجام دهند. همچنین در مورد کارگران معادن، با توجه به حرکت بیشتر به سمت استفاده از انرژی‌های پاک‌تر، معادنی مانند زغال‌سنگ کمتر از قبل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کشاورزان:

در گذشته، انجام هر نوع عملیات کشاورزی نیاز به کشاورزان و نیروی انسانی زیادی داشته است. این در حالی است که امروزه بسیاری از امور مربوط به مراحل کاشت، داشت و برداشت به شکل مکانیزه انجام می‌شود و در نتیجه کشاورزان بیشتری از این حلقه، حذف می‌شوند.

بازاریابان و اپراتورهای تلفنی:

با گسترش اینترنت و شبکه‌های ارتباطی آنلاین، افراد کمتری می‌توانند در مشاغلی مانند بازاریابی تلفنی و اپراتور پشتیبانی تلفنی به فعالیت بپردازند. چون ربات‌های تماس‌گیرنده و همچنین پشتیبان‌های آنلاین، جای این مشاغل را گرفته و خواهند گرفت.

کارکنان و ماموران پستی:

امروزه در بسیاری از امور پستی به جای استفاده از انسان از ربات‌ها و پهپادها استفاده می‌شود. در آینده نه چندان در سطح گسترده‌تری از پهپادهای پستی به جای نیروی انسانی استفاده خواهد شد و در نتیجه شغلی به عنوان پستچی به‌تدریج بسیار کمرنگ خواهد شد.

رانندگان:

یکی دیگر از مشاغلی که با گسترش روزافزون تکنولوژی ‌کم‌کم از بین خواهد رفت، رانندگی است. هر روزه شاهد رونمایی از انواع خودروی بدون راننده هستیم. همان‌طور که ‌اکنون در کشورهای پیشرفته، متروها و قطارها به صورت هوشمند در حال بکارگیری هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده بسیاری از راننده تاکسی‌ها، راننده اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، لوکوموتیوران‌ها و خلبان‌ها جای خود را به سیستم‌های هدایت هوشمند بدهند.

شغل‌هایی که بخاطر هوش مصنوعی در خطر قرار دارند:

این‌روزها، چشمه‌های محدودی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را دیده و حس کرده‌ایم. یک فناوری بزرگ که بسیاری معتقدند انقلاب بزرگی در عرصه مشاغل و حرفه‌ها ایجاد خواهد کرد. شغل‌هایی وجود دارند که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نویسندگی، روزنامه‌نگاری و تولید محتوا:

اگر از ChatGPT استفاده کرده باشید، متوجه شده‌اید که این نرم‌افزار هوشمند، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی محتوا و مطلب در اختیار شما قرار دهد. به همین دلیل روزنامه‌نگاری، کپی‌رایتری و نویسندگی شغل‌هایی هستند که به نظر می‌رسد تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. هر چند که در بسیاری زمینه‌ها هنوز هوش و ابتکار انسانی دست برتر را دارد.

کدنویسی، برنامه‌نویسی و تحلیل داده:

امروزه ابزار هوشمند می‌توانند با سرعت و دقت بیشتری، داده‌ها را پردازش و اقدام به طراحی برنامه کنند. این موضوع می‌تواند امنیت شغلی تحلیل‌گران داده و توسعه‌دهندگان وب را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند بعضی معتقدند همچنان وجود هوش انسانی لازم است و پیش‌بینی می‌شود این فناوری صرفا در خدمت کدنویسان و برنامه‌نویسان قرار بگیرد.

تحلیل‌گری بازار:

تحلیل‌گران بازار و معامله‌گری، داده‌های موجود را جمع‌آوری می‌کنند و بر اساس الگوهایی که می‌شناسند اقدام به تحلیل و آنالیز می‌کنند. همه این مراحل به‌راحتی توسط هوش مصنوعی قابل انجام است.

معلمی و تدریس:

هوش مصنوعی امروزه می‌تواند اطلاعات مختلفی در رشته‌های گوناگون در اختیار ما بگذارد. امروزه بسیاری فرایند آموزش را از طریق ویدئوها و محتوای آموزشی دنبال می‌کنند. بنابراین این کار با استفاده از هوش مصنوعی به‌خوبی قابل انجام است.

چه شغل‌ها و افرادی نجات پیدا خواهند کرد؟

همان‌طور که گفتیم، تکنولوژی با سرعت زیادی در حال ایجاد تحول در امور روزمره و شغلی است. بنابراین پیش‌بینی وضعیتی که در آینده پیدا خواهیم کرد، سخت و ناشدنی است. با همه‌ی این مسائل، باز هم افراد و سازمان‌هایی خواهند توانست شغل خودشان را حفظ کنند و از طوفان حوادث جان سالم به در ببرند.

بی‌تردید افراد و سازمان‌هایی که منعطف باشند و بتوانند خودشان را با تکنولوژی‌ جدید وفق بدهند و از آن برای ارتقای کار خودشان استفاده کنند، نجات پیدا خواهند کرد. یعنی افرادی که به‌روزترین خدمات را در سازمان خودشان ارائه دهند و به روابط انسانی و ارزش‌های مشتری خودشان متعهد باشند. همچنین سازمان‌ها و کسانی که یک قدم پیش‌تر، توجه به آینده و اقتضائاتش داشته باشند، سریع‌تر می‌توانند خودشان را آماده کنند و به بقا امیدوارتر خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

شغل هایی که در ایران از بین رفته‌اند

چرا شغل های آینده شغل به نظر نمی‌آیند

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!