کپی‌ رایتر کیست و شغل کپی رایتینگ چیست؟

حتما شما هم تا بحال با جملاتی برخورده‌اید که تا مدت‌ها توی ذهن‌تان باقی مانده است. مثلا شرکت ساعت‌سازی رولکس چنین شعاری درباره ساعت‌هایش دارد: <<فقط زمان را نشان نمی‌دهد، بلکه تاریخ را بازگو می‌کند>> این کار به عنوان کپی رایتینگ شناخته می‌شود. کپی رایتر فردی است که استخدام می‌شود تا جملات تاثیرگذار تبلیغاتی بنویسد یا صفحات جذاب طراحی کند تا باعث جلب شدن توجهات شود. این کار نیاز به تخصص ویژه‌ای دارد و کپی رایتر باید چند تخصص را همزمان داشته باشد. تسلط به ساده‌نویسی، تسلط به تیتر نوشتن و اختصاصی‌نویسی از جمله این موارد هستند. در این مقاله کاران، با حرفه کپی رایتر بیشتر آشنا می‌شویم.

کپی‌ رایتر کیست و شغل کپی رایتینگ چیست؟

مهارت‌های مورد نیاز کپی رایتر

یک کپی رایتر برای داشتن ایده‌های نو و نوشتن متن‌های تبلیغاتی احتیاج به توانمندی‌ها و مهارت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-تسلط به زبان فارسی و انگلیسی: کپی رایتر باید توانایی نوشتن متن‌های دقیقی داشته باشد که از نظر گرامری و املایی صحیح باشند. به همین علت فرد باید تسلط لازم را بر زبان فارسی و انگلیسی داشته باشد.

2-توانایی تحلیل و تفسیر متون: این بدان معناست که کپی رایتر باید بتواند متن‌های مختلف را درک کند. چون یکی از مهم‌ترین وظایف او نوشتن متن‌های تاثیرگذار است.

3-دقت و توجه به جزئیات: از آن‌جایی که تاثیرگذاری کپی رایتر بر مخاطب بسیار حائز اهمیت است و او باید در متن‌هایی کوتاه مشتری جذب کند، مهم است که کاملا حواسش به کوچک‌ترین جزییات باشد.

4-مهارت‌های ارتباطی قوی: ممکن است کپی رایتری به غلط یک شغل انفرادی تصور شود که توی اتاقی ایده‌پردازی می‌کند و می‌نویسد. ولی این‌ تصور اشتباهی است. اتفاقا لازم است کپی رایتر بتواند با بقیه اعضای تیم ارتباط خوبی بگیرد و از علاقمندی‌ها و ترجیحات مشتریان مورد نظر باخبر باشد.

5-خلاقیت و شوخ‌طبعی: خلاق بودن بسیار اصل مهمی برای کپی رایتر است. این خلاقیت بعضی وقت‌ها ممکن است لازم با طنز و شوخی همراه باشد.

وظایف کپی رایتر

با گسترش رقابت‌ بین شرکت‌ها و داغ شدن بازار تبلیغات، کپی رایترها به عنوان عضو ثابت به استخدام شرکت‌ها و برندها درآمدند. مهم‌ترین وظایف یک کپی رایتر شامل موارد زیر است:

1-افزایش اثرگذاری تبلیغات از طریق نوشتن متن‌ها و جملات جذب‌کننده

2-تامین محتوای رسانه‌های اجتماعی

3-همکاری با طراحان، روابط عمومی و سایر متخصصان در پروژه‌های بازاریابی

4-استفاده از اصول سئو برای جذب مخاطب

5-انجام تحقیقات میدانی یا آنلاین برای آشنایی با نیاز بازار و مشتریان

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

محل کار کپی رایترها

حالا که با وظایف کپی رایتر، آشنا شدیم راحت‌تر می‌توانیم، زمینه‌های کاری و محل کار او را توضیح دهیم. کپی رایتر ممکن است به چند شکل مختلف حرفه‌اش را پیش ببرد.

کار در یک شرکت یا برند

ممکن است به عنوان کپی رایتر به استخدام یک شرکت یا برند خاص دربیایید. در این حالت به شکل حضوری یا از راه دور وظایف خود را برای آن شرکت انجام خواهید داد. مثلا شعار تبلیغاتی طراحی می‌کنید یا متن‌های تبلیغی می‌نویسید و با بقیه افراد عضو شرکت برای موفق پیش بردن پروژه‌ها همکاری خواهید داشت.

کپی رایتر به صورت فریلنسر

یکی از شیوه‌های معمول کار کپی رایتر، کار کردن به صورت فریلنسر است. این حالت مزیت‌های خودش را دارد. مثلا اینکه فرد می‌تواند چند پروژه همزمان را پیش ببرد. البته عیوب خودش را هم دارد. مثلا اینکه فرد خودش باید دنبال گرفتن پروژه باشد و ممکن است در این راه در برخی مقاطع درآمد مناسب به دست نیاورد.

کار کردن در آژانس‌های تبلیغاتی

امروزه شرکت‌ها و آژانس‌های زیادی وجود دارند که کار خدمات دادن به برندها و شرکت‌ها برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و تولید محتواهای مرتبط را انجام می‌دهند. آن‌ها از کپی رایترها برای کارشان بهره می‌برند.

تحصیلات و آموزش‌های لازم کپی رایتر

تحصیلات دانشگاهی خاصی برای کپی رایتر وجود ندارد اما بعضی رشته‌های دانشگاهی می‌توانند بیشتر به فرد کمک کنند. مثلا تحصیل در سطح کارشناسی یا ارشد در رشته‌های روزنامه‌نگاری، زبان انگلیسی و ارتباطات می‌توانند مناسب و کمک‌دهنده باشند.

در عین حال، نباید از یاد ببریم که در کپی رایتری، خلاقیت حرف اول را می‌زند و چه بسا یک فرد با تحصیلات کاملا بی‌ربط بتواند کپی رایتر موفقی باشد. گذراندن دوره‌های آموزشی در زمینه کپی رایتری، روزنامه‌نگاری، تبلیغات و نویسندگی می‌توانند خیلی فرد را برای این کار آماده‌تر کنند.

درآمد کپی رایتر چقدر است؟

درآمد کپی رایتری هم مانند دیگر شغل‌های شبیه به آن می‌تواند بسته به مهارت و موفقیت فرد کاملا متفاوت باشد. مثلا ممکن کپی رایتر به طور متوسط درآمد ماهانه 8 تا 12 میلیونی در یک شرکت داشته باشد یا درآمد بالای 100 میلیون هم به دست بیاورد.

ممکن است این درآمد ثابت باشد یا شرکت به صورت درصدی از سودی که شرکت به دست می‌آورد مبلغی را به کپی رایتر اختصاص دهد. به طور کلی در جهان به عنوان شغل پول‌سازی شناخته می‌شود.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!