چگونه در کسب و کارمان یک کمپین تبلیغاتی موفق اجرا کنیم؟

کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) یکی از بهترین راه‌های جلب مشتری و جا انداختن برند خود در بین اذهان است. واقعیت این است که مشتریان بالقوه زیادی در محیط مجازی و حقیقی وجود دارند که کسب و کارها تلاش می‌کنند با جلب نظر آن‌ها به ارتقای برند خود و کسب درآمد بیشتر برسند. در کمپین تبلیغاتی، سازمان‌ها تلاش می‌کنند با روش زیرکانه و هوشمندانه، برند خود را به مخاطبان معرفی کنند. آن‌ها می‌کوشند مخاطب را متقاعد کنند که از محصولات و خدمات آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله کاران، مراحل اجرای یک کمپین موفق و باید و نبایدهای آن را توضیح می‌دهیم.

چگونه در کسب و کارمان یک کمپین تبلیغاتی موفق اجرا کنیم؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟


برای توضیح کمپین تبلیغاتی ابتدا باید به کلمه کمپین بپردازیم. به نظر می‌رسد کلمه «کمپین» از ابتدای قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفته و بکار رفته است. این کلمه از نظر لغوی به معنای کارزار، هماورد و یک جنبش است. به طور کلی، به مجموعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... گفته می‌شود که به صورت از قبل برنامه‌ریزی شده در راستای اجرایی شدن اهداف اجرا می‌شود.
در کمپین تبلیغاتی، یک تبلیغات هوشمند با پیام و هدف یکسان به اجرا درمی‌آید تا افراد به آن بپیوندند. مشارکت افراد در این کمپین‌ها بر اساس علاقمندی، جذب شدن به سرگرمی و یا منافع مالی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال یک انتشارات ممکن است با برگزاری یک کمپین تبلیغاتی در حوزه کتاب، افراد کتابخوان را جذب خودش کند.

هدف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟ 


شرکت‌ها از برگزاری یک کمپین تبلیغاتی ممکن است اهداف مختلفی را دنبال کنند. ممکن است به طور کلی برای افزایش فروش آن شرکت باشد. ممکن است صرفا پس از عرضه یک محصول جدید، برای شناسناندن و فروش آن محصول جدید انجام شود. یا اهدافی مانند برندسازی و قرار دادن خود در اذهان صورت بگیرد.
به عنوان مثال ممکن است یک استارتاپ در حوزه پرداخت آنلاین با انواع کمپین‌های تبلیغاتی خود در رسانه‌ها، بیلبوردها و شبکه‌های اجتماعی برند خودش را در اذهان جا بیندازد. یک کمپین تبلیغی موفق می‌تواند به افزایش مشتریان و سود مالی در کوتاه‌مدت یا بلندمدت بیانجامد.

 

10 روش برای تقویت برند کارفرمایی

 

مراحل اصلی یک کمپین تبلیغاتی چیست؟


برای اجرای درست و موثر یک کمپین تبلیغاتی و رسانه‌ای، برنامه‌ریزی و هدفمند پیش رفتن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما مراحل معمول آن به شرح زیر است:

1- شرکت و برند خودتان را بشناسید:
شاید بتوان گفت مهم‌ترین مرحله برای شروع یک کمپین شناخت کافی از خودتان است. این شناخت باعث می‌شود هنگام انجام تبلیغ از حدود واقعی خارج نشوید. به عنوان مثال اگر هنوز محصول شما دارای ضمانت و گارانتی مناسبی نیست در تبلیغ خودتان روی این موضوع زیاد مانور ندهید.

2- مخاطب هدف را شناسایی کنید:
بسیار مهم است که برای اجرای کمپین تبلیغاتی، مخاطب هدف خودتان را به خوبی شناسایی کنید. مثلا اگر محصولی در حوزه سالمندان را می‌خواهید تبلیغ کنید، قاعدتا یک شبکه‌ اجتماعی مانند تیک تاک مناسب کار شما نخواهد بود. چرا که حاضران و فعالان این پلتفرم بیشتر از بین نوجوانان و جوانان هستند.

3- اهداف خودتان را معین کنید:
برای اجرای کمپین، لازم است از پیش اهداف خودتان را معین کرده باشید. مثلا اگر هدف فقط شناساندن یک محصول جدید باشد، اجرای کمپین متفاوت خواهد بود، نسبت به وقتی که هدف برندسازی باشد. حتی شکل اجرا که مثلا ویدئویی باشد یا متنی یا گرافیکی کاملا تفاوت خواهد داشت.

4- حساب و کتاب مالی داشته باشید:
ابتدای اجرای هر کمپین باید از هزینه‌ای که برای شما قرار است داشته باشد، مطلع باشید. یک ارزیابی کلی داشته باشید و از خرجی که در آینده برای شما ایجاد خواهد کرد، برآورد داشته باشید. مفهوم بازگشت سرمایه اینجا از اهمیت برخوردار است. مهم است که در کوتاه‌مدت یا بلندمدت برای شما آورده مالی داشته باشد.

5- فضا و ابزار تبلیغاتی انتخاب کنید:
باید بدانید که در چه فضایی و با چه ابزاری قرار است، کار کنید. مثلا یک کمپین ممکن است در شبکه اجتماعی اینستاگرام موفق‌تر باشید. جنس یک کمپین هم طوری است که شاید در توییتر، بهتر عمل کند. باید بتوانید این تفاوت‌ها را تشخیص دهید.

6- کمپین را اجرای نهایی کنید:
بعد از مراحل بالا و یک سری بررسی‌های کارشناسی، وقت آن است که کمپین خودتان را اجرایی کنید. باید از پیش زمان‌بندی داشته باشید و طبق آن پیش بروید. اما این را در نظر بگیرید که ممکن است به هر دلیلی زمان‌بندی نیاز به تغییر داشته باشد. از اصلاح و بهینه‌سازی کمپین در طول مسیر، ناامید و ناراحت نشوید. این طبیعت اجرای یک کمپین است.

7- موفقیت‌تان را بررسی و آنالیز کنید:
این مرحله می‌تواند در زمان‌های مختلف برگزاری کمپین، انجام شود. باید ببینید که با انتظاراتی که داشتید، کمپین شما چه اندازه موثر و موفق بوده است. این کار می‌تواند با مشاهده بازخوردها در سایت‌تان، افزایش فروش محصول‌تان، افزایش جست‌وجو شدن محصول‌تان در گوگل، بالا رفتن تعداد دنبال‌کننده‌های شما و ... انجام شود.

 

بیشتر بخوانید:

تاثیر برند کارفرمایی در استخدام و راه های ساختن یک برند کارفرمایی معتبر

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!