چه زمانی رضایت شغلی داریم؟

رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت حرفه ای ماست؛ اما چه عواملی باعث می شود از شغلمان راضی باشیم؟ در این مقاله کاران با تعریف رضایت شغلی و فاکتورهای رضایت شغلی آشنا می شویم.

چه زمانی رضایت شغلی داریم؟

رضایت شغلی چیست و چگونه بدست می آید؟

رضایت شغلی، همان احساس مثبتی است که پس از ارزیابی ویژگی‌های شغل خود، تجربه می‌کنیم. درواقع رضایت شغلی همان عاملی است که می تواند درکنار مهارت های شغلی موجب افزایش کارایی باشد. بعضی از روانشناسان ومدیران منابع انسانی رضایت شغلی را در قالب دوست داشتن و قبول کردن شرایط، قوانین و الزامات یک شغل تعریف می کنند؛ اما نتیجه رضایت شغلی کاملا مشخص و واحد است. افرادی که رضایت شغلی دارند، به کار خود دلگرمی و وابستگی پیدا می‌کنند؛ در مقابل وقتی رضایت شغلی نباشد، فرد از شغلش دلسرد می شود و حتی ممکن است کارش را ترک کند. اگر از شغلتان راضی نیستید 6 راهکار به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

چه عواملی باعث رضایت شغلی می شوند؟

رضایت شغلی در اثر ترکیب چند عامل مختلف به دست می آید، اما مهم ترین عواملی که باعث می شوند شما رضایت شغلی داشته باشید نکات زیر هستند:

۱. شغلی که خواسته های مادی و معنوی شما را تامین می‌کند.

تامین رضایت مالی و معنوی، مهم ترین عنصری است که باعث می شود شما از شغل تان راضی باشید! در واقع اطمینان خاطری که این دو عامل در افراد ایجاد می کند  بخش عمده رضایت شغلی شما را تامین می کند.

با شرکت در تست رضایت شغلی کاران کشف کنید که چقدر رضایت شغلی دارید؟

۲.محیط کاری‌تان پویاست و همکاران شما مثبت اندیش اند.

محیط‌ کاری به عنوان مکانی که شما بیشترین زمان زندگی تان را در آن می گذرانید، نقش کلیدی در تامین رضایت شغلی تان دارد؛ اگر یک محیط کاری شاد و پویا باشد و بدون حاشیه باشد؛ اگر همکاران مثبت اندیش باشند و باعث ایجاد انگیزه در افراد شوند، قطعا رضایت شغلی فرد نیز افزایش پیدا می کند.

۳.وظایف حرفه‌ای شما مشخص و با ارزش است.

شرح وظایف مشخص نیز یکی دیگر ازعوامل ایجاد رضایت شغلی است. مدیران برای رفع سردرگمی و تعیین هدف‌های کاری هر فرد در محیط کاری لازم است شرح وظایف را مشخص کنند.روشن بودن این اهداف و وظایف، باعث می شود بازدهی افراد نسبت به شرح وظایف‌شان افزایش یابد.

۴. شغل‌تان دارای اعتبار و احترام اجتماعی است.

هرچند مسئولیت های کاری شما سنگین و پیچیده باشد، اما اگر شغل تان، شأن اجتماعی لازم را داشته باشد، تحمل هرگونه سختی را تقریبا امکان پذیر می کند؛ به همین دلیل گرایش اغلب جوانان و نوجوانان به سمت استخدام در مشاغلی است که عموم مردم به آنها احترام می‌گذارند.

۵.در محیط کار استقلال و اختیارات لازم را دارید.

 داشتن استقلال و اختیار نیز از مهم ترین عوامل ایجاد رضایت شغلی است. زمانی که افراد احساس کنند در چارچوب قانونی یک مجموعه کاری، استقلال، آزادی عمل و حتی حق انتخاب دارند این موضوع به طرز شگفت انگیزی ‌بازدهی شغلی و انگیزه بیشتری برای ادامه کار در آنها ایجاد می کند که این موضوعع به خودی خود موجب افزایش رضایت شغلی می شود. 

به نظر شما چه عوامل دیگری در رضایت شغلی تاثیرگذارند؟

 

این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشند:

10 جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!