با چه شرایطی به کارفرما سفته بدهیم؟

همگی نام سفته را مخصوصا به عنوان یکی از شرط های استخدام برای ضمانت قرارداد و یا حسن انجام کار شنیدیم؛ سفته یک سند تعهد آور است، بنابراین باید مقررات آن را به خوبی بشناسیم .در این مقاله کاران می خواهیم با نکات سفته دادن به کارفرما هنگام استخدام آشنا شویم.

با چه شرایطی به کارفرما سفته بدهیم؟

چرا سفته بدهیم؟

خیلی از شرکت‌ ها و در واقع کارفرمایان هنگام استخدام در کنار قرارداد کاری به کارجو برگه های سفته می دهند. این سفته ها به عنوان ضمانت کاری، حسن انجام کار و یا اطمینان از پایبندی به قرارداد دریافت می شوند. مبلغ سفته برای استخدام بسته به شغل و مسئولیت کاری ممکن است از 10 میلیون تا 200 میلیون تومان و حتی بیشتر باشد.

 

علت گرفتن سفته برای استخدام توسط کارفرمایان، دلایل مختلفی دارد؛ از حسن انجام کار، تعهد و رازداری و ضمانت عدم افشاء اطلاعات تا ضمانت حفظ اموال شرکت که در اختیار فرد قرار می گیرد.

موضوع امانت داری در اطلاعات شرکت هم دلیل بسیار مهمی برای سفته گرفتن از افراد است؛ در واقع هرگز نباید ارزش اطلاعات کارفرما مثل لیست مشتریان و اسرار تجاری شرکت را دست کم بگیریم.

 

نمونه سفته پر شده برای استخدام

 

آیا گرفتن سفته از کارمند قانونی است؟

تا جایی که اطلاع داریم در قانون کار و استخدام بند یا ماده قانونی به عنوان گرفتن سفته از کارمند یا کارگر وجود ندارد. اما نکته مهم سفته دادن به کارفرما در زمان استخدام این است که دقت کنیم سفته را به شرکت های معتبر بدهیم و حتما عنوان و دلیل سفته دادن هم در پشت برگه های سفته و یا در قرارداد محرمانگی  ذکر شود. به عنوان مثال حتما باید دقت کنیم سفته ها با عنوان "سفته ضمانت" یا "سفته حسن انجام کار" امضا شوند و هرگز هیچ گونه چک و یا سفته سفید را امضا نکنیم؛ در ادامه با نکات مهمی که باید در هنگام سفته دادن به آنها توجه کنیم آشنا می شویم.

7 نکته مهم در امضای سفته ها هنگام استخدام:

1. همیشه دقت کنید که سفته ها را به شرکت و یا سازمان معتبر بدهید و از سفته دادن به شرکت و افراد بی نام و نشان خودداری کنید.

2.هرگز سفته و یا چک هایی که بدون عنوان و یا سفید هستند را امضا نکنید و یا اثر انگشت نزنید.دقت کنید که روی برگه سفته عنوان "سفته ضمانت" یا "سفته حسن انجام کار" قید شده باشد. همان طور که اشاره کردیم حتما توجه کنید که شرکت طرف قرارداد شما معتبر باشد؛ سفته دادن با هر مبلغی به شرکت هایی که جا و مکان معلومی هم ندارند، می تواند خطرناک باشد.

3.در سفته ضمانت حسن انجام کار باید حتما ذکر کنید که سفته را در وجه چه شرکتی و یا چه فرد مسئولی از شرکت صادر کرده اید. اهمیت ذکر نام دارنده سفته این است که مشخص باشد سفته به نفع چه شرکت و یا چه کسی صادر شده است، زیرا سفته ای که نام دارنده در آن مشخص نیست در وجه حامل محسوب می شود. در وجه حامل یعنی سفته در دست هر کسی باشد، دارنده سفته محسوب می شود و می تواند سفته را نقد کند.

سفته کاری سفته حسن انجام کار

4. حتما تاریخ امضا را در سفته ذکر کنید. زمان وصول سفته ها اغلب با توجه به تاریخ قرارداد محرمانگی اطلاعات شرکت تعیین می شود و حتی می تواند ماه ها پس از پایان قرارداد باشد.

5. حتما پشت برگه سفته ها پشت نویسی کنید و بنویسید: "این سفته به موجب قرارداد استخدامی در شرکت .... به جهت حسن نیت و ضمانت کار تحویل داده شده و فاقد هرگونه اعتبار کیفری و حقوقی است."

6.قبل از تحویل سفته به کارفرما حتما رسید سفته و یا ته برگ سفته شامل شماره سفته را جدا کرد و پیش خودتان نگه دارید. در واقع ته برگ سفته به نوعی رسید تحویل سفته به کارفرما محسوب می شود. در صورتی که کارفرما سفته شما را بعد از اتمام قرارداد و یا دوره اعتبار قرارداد محرمانگی اطلاعات(NDA) برنگرداند، می توانید دادخواست استرداد سفته مطرح کرده و از طریق مراجع قانونی اقدام کنید. چراکه طبق قانون، عدم استرداد سفته کارگر بعد از پایان قرارداد کار و به اجرا گذاشتن آن‌ها توسط کارفرما، مصداق خیانت در امانت بوده  و از مراجع قانونی قابل پیگیری است.

7.توجه کنید که در قرارداد کاری‌تان به موضوع گرفتن سفته بابت ضمانت و حسن انجام کار اشاره شده باشد. اگر این جمله وجود نداشت خودتان می توانید در محل امضای قرارداد ذکر کنید که در مبلغ ... ریال سفته به شماره ..... تحویل شرکت داده شده است. اگر می خواهیدبا نکات یک قرارداد استاندارد کاری آشنا شوید، این مقاله را حتما بخوانید.

در پایان به این نکته توجه کنید که اجرا گذاشتن سفته های با ارزش ریالی کم برای کارفرما زمان بر و هزینه بر است ؛ به همین دلیل وصول سفته ها از سمت کارفرما زمانی است که حتما جرمی از سوی کارمند اتفاق بیافتد.

به نظر شما هنگام سفته دادن باید به چه نکات دیگری توجه کرد؟

 

بیشتر بخوانید:

تفاوت سفته برای NDA با سفته برای استخدام

هنگام امضای یک قراردادکاری پاره وقت به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!