چطور در مصاحبه شغلی دوم موفق شویم؟

اگر برای مصاحبه دوم استخدامی دعوت شده اید، تبریک می گوییم! این قرار مصاحبه یعنی اینکه شما احتمالا با چند کارجوی دیگر برای مراحل نهایی استخدام انتخاب شده اید. در این مقاله کاران با روش های موفقیت در مصاحبه استخدامی دوم آشنا می شویم.

چطور در مصاحبه شغلی دوم موفق شویم؟

دومین مصاحبه شغلی از این نظر اهمیت دارد که باید شناخت بیشتری از شما و مسئولیت شغلی که قرار است در آن استخدام شوید، ایجاد کند. زمانی که به مصاحبه استخدامی دوم دعوت می شوید، در واقع کارفرما یا شرکت موردنظر روی شما و احتملا داوطلبان دیگر جدی تر حساب کرده اند. بنابراین در مصاحبه استخدامی دوم باید منتظر شنیدن سوالات زیرکانه ای باشید که باید هوشمندانه به آنها پاسخ دهید.

در مصاحبه استخدامی دوم شما ممکن است با یکی از مدیران زیر روبه رو شوید:

  • مدیر یا مسئول استخدام (البته برای دومین بار پس از مصاحبه اول)
  • مدیر یا سرپرست تیمی که قرار است با آنها کار کنید
  • مدیر اجرایی یا حتی مدیر عامل

نقش شما در مصاحبه استخدامی دوم چیست؟

نقش مهم شما در مصاحبه دوم شغلی این است که نشان دهید چقدر می توانید برای این سازمان ارزش آفرین باشید! بنابراین قطعا پیش از مصاحبه دوم شغلی، سعی کنید دستاوردها و وضعیت فعلی شرکت را بررسی کرده، مشکلات موجود را شناسایی کنید و با پیشنهاد و راهکار جدید به مصاحبه دوم شغلی بروید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، همیشه در مصاحبه اول استخدام، درباره وضعیت فعلی تیم کاری موردنظر از خود کارفرما اطلاعات کسب کنید.

در مصاحبه استخدامی دوم، باید انتظار داشته باشید که بحث های عمیق تری با شما در مورد مسئولیت شغلی مورد نظر و چگونگی عملکردتان صورت بگیرد. تا این مرحله، قطعا شما از طریق مصاحبه استخدامی اول، مصاحبه تلفنی و یا حتی سایت شرکت، اطلاعات نسبی راجع به فرصت شغلی دریافت کرده اید. قطعا در دومین مصاحبه شغلی این نوبت شماست که با نشان دادن تجربه، مهارت و دانش خود در مورد شغل و مشکلاتی که با آنها روبرو هستید، جایگاه خود را به عنوان یک گزینه استخدامی قدرتمند تقویت کنید.

بیشتر بخوانید:  هفت قدم برای آمادگی حضور در مصاحبه شغلی

چگونه  قبل از مصاحبه استخدامی دوم آماده شویم؟

برای آمادگی پیش از مصاحبه شغلی دوم، همان طور که در بالا هم اشاره کردیم کافی است خود را در موقعیت شغلی موردنظر تصور کرده و درباره مسائل، انتظارات و حتی مشکلات کاری موجود حسابی وقت بگذارید و فکر کنید. پیشنهاد کاران به شما این است که مراحل زیر را طی کنید:

1. یادداشت های خود از مصاحبه قبلی را مرور کنید

قبل از مصاحبه دوم، حتما مجددا رزومه کاری و تمام ردیف های مربوط به تجارب شغلی و مهارت هایتان را مطالعه کنید و آماده سوال های دقیق تری باشید. احتملا در مصاحبه استخدامی اول، شاید یک یا چند مکالمه با مدیر استخدام کننده داشتید و از آن نوت برداری کرده اید؛ حتما وقت بگذارید و یادداشت های خود را از آن مصاحبه با دقت بخوانید تا بتوانید با احساس آمادگی بیشتری برای گفتگوهای عمیق تر حاضر شوید.

فراموش نکنید در حین این آماده سازی چند سؤال آگاهانه و متفکرانه درباره شغل موردنظر  آماده کنید تا در انتهای مصاحبه دوم از مصاحبه کننده بپرسید.

بیشتر بخوانید :هفت نکته برای موفقیت در مصاحبه شغلی اول

2. برای سؤالات متداول مصاحبه پاسخ آماده کنید

 در حین مصاحبه تلفنی و مصاحبه اول استخدامی، احتمالاً سؤالاتی همچون "درباره خودت به من بگو" یا "چرا می خواهید اینجا کار کنید" از شما سؤال شده است، برای مصاحبه استخدامی دوم، باید انتظار داشته باشید که سوالات عمیق تر بوده و به نقش خاص شما در این موقعیت شغلی مرتبط باشد.به عنوان مثال، ممکن است از شما سؤال شود که چگونه تجربه تان، شما را برای انجام کارهای خاص در محیط کار آماده کرده است یا اینکه چگونه می توانید یک موقعیت بحرانی مرتبط با کارتان را حل کنید. وقت بگذارید و به جواب سوالات رفتاری فکر کنید تا در حین چنین مکالماتی با مسئول استخدام، احساس آمادگی و اطمینان داشته باشید.

به این سوال کارفرما چگونه پاسخ دهیم: چرا می خواهید اینجا کار کنید؟

3. درباره مصاحبه کنندگان خود تحقیق کنید

همانطور که اشاره کردیم افراد مختلفی ممکن است در مصاحبه استخدامی دوم با شما مصاحبه کنند ؛ بسیاری از شرکت ها زمانی که برای تعیین قرار مصاحبه شغلی دوم با شما تماس می گیرند، عنوان می کنند که قرار است چه کسانی با شما گفتگو کنند؛ اگر به شما نگفتند سعی کنید خودتان این موضوع را بپرسید؛ این موضوع به شما امکان می دهد درباره مصاحبه کنندگان مصاحبه شغلی دوم تحقیق کنید؛ این افراد می توانند مدیران ارشد یا حتی سرپرست تیمی باشد که قرار است با آنها کار کنید؛ تحقیق درباره این افراد به شما کمک می کند برای مکالمات خود برنامه ریزی کنید.

مصاحبه شغلی

4. سؤالاتی را برای مصاحبه کننده خود آماده کنید

در بعضی از مواقع، مصاحبه کنندگان در مصاحبه دوم شغلی،احتمالاً  از شما سؤال می کنند که آیا پرسشی درباره شغل موردنظر یا موقعیت استخدامی از آنها دارید؟ شما باید قبل از مصاحبه خود وقت بگذارید تا به سؤالاتی بپردازید که نشان می دهد برای فکر کردن در مورد موقعیت شغلی و این شرکت، وقت گذاشته اید. اگر طرح این سوال ها برایتان مشکل است کافی است تصور کنید که فردا کارتان را شروع می کنید. اولین سؤالات شما چه خواهند بود؟ قرار است چه کسانی را ملاقات کنید؟ چه شرح وظایفی دقیقا مدنظر کارفرمای شما است و قرار است چه مشکلاتی را حل کنید؟

بیشتر بخوانید:۶ سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

نکات مهم برای موفقیت در حین مصاحبه استخدامی دوم 

علاوه بر آماده سازی پیش از مصاحبه دوم شغلی، چند کار اضافی وجود دارد که می توانید با انجام آنها درصد موفقیت تان در دومین مصاحبه استخدامی تا حد ممکن افزایش دهید:

1. اعتماد به نفس داشته باشید

باید در مصاحبه دوم مصمم به نظر برسید، بنابراین بهتر است پیش از مصاحبه استخدامی دوم در خانه بارها با زبان بدن و صدای خود ارتباط برقرار کنید تا در مصاحبه دوم استخدام نشان دهید که کاملا مطمئن و مشتاق هستید. هنگامی که مصاحبه کننده شما وارد اتاق شد، بایستید و با یک فرم متوسط دست بدهید (نه خیلی بی انرژی و نه خیلی محکم) ، سلام کنید و با صدای قوی به سؤالات مصاحبه پاسخ دهید. هرگز فراموش نکنید هنگام پاسخ دادن به سؤالات، پاهای خود را روی زمین نگه دارید یا اینکه طوری بنشینید که مچ پاهایتان از روی هم عبور کرده و روی زمین قرار دارد، در حین مکالمه چانه خود را بالا و به موازات صورت مصاحبه کننده نگه دارید؛ حتما به صندلی تکیه بدهید تا شانه هایتان عقب نگه داشته شود؛ این فرم نشستن، اعتماد به نفس شما را نشان می دهد.برای آشنایی با زبان بدن درست در حین مصاحبه استخدامی این مقاله را بخوانید.

2. هوشمندانه کنجکاو باشید

 اگر اطلاعات کافی درباره شرکت و سمت شغلی موردنظر بدست بیاورید جریان مکالمه میان شما و مسئول مصاحبه ادامه خواهد داشت؛ باید در حین دومین مصاحبه استخدامی، به دقت گوش کنید؛بگذارید مکالمه بین شما و مصاحبه کننده جریان داشته باشد، پرسیدن سوال های هوشمندانه درباره نحوه پیشبرد کارها در مصاحبه دوم شغلی نشان می دهد شما برای موفقیت و پیشرفت کنجکاو هستید؛ حتما در حین دریافت پاسخ پرسش هایتان موارد کلیدی را یادداشت کنید ، یادداشت هایی را بنویسید که ممکن است به شما کمک کند موضوعات خاصی را عمیق تر کشف کنید وقتی فرصتی برای سؤال دارید.

3. پاسخ های خود را با مثال ها تقویت کنید

زمانی که می خواهید به پرسش های کلیدی پاسخ دهید می توانید از مثال هایی برای تقویت جواب هایتان استفاده کنید. در واقع این مثال ها باید از تجربیات گذشته شما نشات بگیرد.هنگام پاسخ دادن به سؤالات، باید به این موضوع بپردازید که چگونه تجربه گذشته، شما را واجد شرایط کرده است تا چالش های این شغل را بر عهده بگیرید.

4. یادداشت های تشکرآمیز برای مصاحبه کنندگان خود ارسال کنید

پس از اتمام مصاحبه استخدامی دوم، فراموش نکنید برای هر یک از مصاحبه کنندگان یادداشت یا ایمیل تشکر ارسال کنید. این موضوع حتی روشی هوشمندانه برای پیگیری نتیجه مصاحبه هم هست. برای اینکه بدانید چگونه می شود محترمانه و زیرکانه از نتیجه یک مصاحبه استخدامی مطلع شد این مقاله را بخوانید.

به نظر شما چه نکات مهم دیگری باید در مصاحبه استخدامی دوم موردنظر قرار گیرد؟

این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشد:

با تست های شخصیت شناسی کاران برای یک استخدام موفق آماده شوید

6 سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

چگونه برای مصاحبه شغلی آنلاین آماده شویم؟(ویژه کارجویان)

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!