آشنایی با شغل روزنامه‌نگاری

از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها به عنوان چشمان بیدار جامعه یاد می‌شود. کسانی که دست بر روی مشکلات، معضلات و زخم‌های جامعه می‌گذارند و درصدد روشنگری و آگاهی بخشیدن به جامعه هستند. روزنامه‌نگاری به طور کلی شغل دشواری است که می‌تواند فرد را در طول روز دچار اضطراب‌ها و استرس‌های بسیاری کند. همچنین یک روزنامه‌نگار ممکن است به خاطر افشای برخی حقایق به دردسرهایی بیفتد. به همین دلیل نیاز به روحیات و توانمندی‌های خاصی دارد. در این مقاله، به طور کامل و از ابعاد گوناگون شغل روزنامه‌نگاری را معرفی کرده‌ایم.

آشنایی با شغل روزنامه‌نگاری

روزنامه‌نگاری چیست؟

روزنامه‌نگاری (Journalism) حرفه‌ای است که در آن افراد، مطالب و اخبار را جمع‌آوری و تحلیل کرده، آنها را به شیوه‌ای روان و قابل فهم برای خوانندگان منتشر می‌کنند. روزنامه‌نگاران می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله رسانه‌های تصویری، تلویزیون، رادیو و وب‌سایت‌ها مشغول به کار شوند.

مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز روزنامه‌نگار

روزنامه‌نگاری یک شغل پراسترس و دشوار به حساب می‌آید. برای موفقیت در این شغل و غلبه بر سختی‌های آن، روزنامه‌نگار نیاز به توانمندی‌ها و مهارت‌هایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

کنترل احساسات

به خاطر اتفاقات یا خبرهای مختلف، ممکن است یک روزنامه‌نگار مجبور باشد در محیط خاصی قرار بگیرد یا درباره مساله تلخی بنویسد. درست است که همه به عنوان انسان دچار درگیری عواطف می‌شویم اما از یک خبرنگار توانمند، انتظار می‌رود که بتواند بر اوضاع روحی خودش مسلط باشد تا بتواند حقیقت را به دیگران مخابره کند.

مهارت‌های ارتباطی

یک روزنامه‌نگار یا خبرنگار به عنوان کسی که باید با پدیده‌ها و افراد مختلفی مواجه شود، باید بتواند با دیگران ارتباط درستی برقرار کند. ممکن است گاهی لازم باشد روزنامه‌نگار با یک کودک، با یک سالمند، با یک سلبریتی یا با یک سیاستمدار گفت‌وگو کند، مهارت‌های ارتباطی بسیار مهم خواهد بود.

مهارت‌های ویژه خبرنویسی، گزارش‌نویسی و مقاله‌نویسی

هر روزنامه‌نگار ممکن است لازم باشد خبر تنظیم کند یا گزارشی بنویسید. مهارت‌های اولیه خبرنویسی، گزارش‌نویسی و مقاله‌نویسی از مهم‌ترین اصولی هستند که یک روزنامه‌نگار باید آن را بداند.

حس کنجکاوی

کنجکاوی از یک روزنامه‌نگار یک کارآگاه پیگیر می‌سازد که سوژه‌های خودش را تا به نتیجه رسیدن رها نمی‌کند. بنابراین برای روزنامه‌نگار موفق بودن داشتن حس کنجکاوی خیلی کمک‌کننده خواهد بود.

سرعت عمل و مدیریت بحران

بسیاری اوقات روزنامه‌نگار در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرد که باید فوری تصمیم بگیرد. یا در شرایطی قرار می‌گیرد که باید خبری یا مطلبی را سریعا به مارحله چاپ برساند. این کار نیاز به سرعت عمل داشتن و قدرت تصمیم‌گیری بالا دارد.

 

آشنایی با شغل خبرنگار و تمام چالش های آن

 

وظایف روزنامه‌نگار چیست؟

وظایف یک روزنامه‌نگار می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1-جمع‌آوری اخبار و رویدادها از منابع مختلف

2-تحلیل و بررسی اخبار و تلاش برای رسیدن به علت و پیامدهای آنها

3-نوشتن مقالات و گزارش‌های خبری با دقت و صحت بالا

4-انجام مصاحبه‌های تحقیقی با افراد مختلف

5-استفاده از تکنولوژی‌های جدید در جمع‌آوری و انتشار اخبار

6-رعایت قوانین و مقررات حاکم در حوزه رسانه‌ها

7-تلاش برای جلب توجه خوانندگان و تامل درباره موضوعات مختلف

تحصیلات مورد نیاز شغل روزنامه‌نگاری

روزنامه‌نگاری از گذشته تا به امروز خیلی به تحصیلات وابسته نبوده است. بسیاری از روزنامه‌نگاران موفق، تحصیلات آکادمیک روزنامه‌نگاری نداشته‌اند. بعضی این کار را تجربه شروع کرده‌اند و برخی دوره‌های آموزشی کوتاه و مخصوصی را گذرانده‌اند.

البته رشته روزنامه‌نگاری و خبر امروزه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. افراد می‌توانند با تحصیلات آکادمیک در رشته‌های مربوط به روزنامه‌نگاری و ارتباطات رسانه در سطوح کاردانی تا دکتری در آینده به روزنامه‌نگاران یا اساتید رسانه تبدیل شوند.

بعضی انواع روزنامه‌نگاری

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-روزنامه‌نگاری خبری: در این نوع از ژورنالیسم، روزنامه‌نگاران اخبار روز را جمع‌آوری کرده و به صورت مستقیم و بدون تحلیل اضافه، به مخاطب ارائه می‌دهند.

2-‌روزنامه‌گاری تحلیلی: در این مورد، روزنامه نگاران اخبار را تحلیل می‌کنند و تلاش می‌کنند تا علت و پیامدهای آن را برای خوانندگان توضیح دهند.

3-روزنامه‌نگاری نظری: به این شکل که روزنامه‌نگاران به صورت تئوریک، نظرات خود را درباره یک موضوع خاص ارائه می‌دهند و سعی می‌کنند تا خوانندگان را به تفکر و تامل درباره آن موضوع دعوت کنند.

4-روزنامه‌نگاری گزارشی: در این نوع، روزنامه‌نگاران به جای ارائه خبر، به صورت دقیق و با جزئیات، یک رویداد را گزارش می‌کنند و از وجوه مختلف بررسی می‌کنند.

فرصت‌های شغلی روزنامه‌نگاری

امروزه مشغول شدن در تحریریه روزنامه‌ها و مجلات کم شده اما در عوض روزنامه‌نگاری به شکل‌های دیگرش مثل حضور در رسانه‌های تصویری و اینترنتی وجود دارد. برخی هم ترجیح می‌دهند به عنوان یک روزنامه‌نگار آزاد و مستقل به کار مشغول شوند.

کاهش فرصت‌های شغلی روزنامه‌ها موضوعی جهانی است. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، بین سال‌های 2010 تا 2020 حدود 8 درصد جذب روزنامه‌نگار در مطبوعات کم شده است. همچنین در استرالیا در بازه زمانی 5 سال اخیر، آمارها نشان می‌دهد که جذب روزنامه‌نگار کاهش 7.9 درصدی داشته‌است.

بیشتر بخوانید:

شغل خبرنگاری در فهرست مشاغل سخت قرار می گیرد

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!