سوالات مصاحبه تخصصی و روانشناسی استخدام سازمان‌های دولتی و غیردولتی

اگر به دنبال استخدام در سازمان‌های بزرگ دولتی و غیر دولتی هستید آشنایی با نمونه سوالات مصاحبه استخدامی می‌تواند به شما کمک کند با آگاهی بیشتر و استرس کمتر در جلسه مصاحبه استخدامی حاضر شود.

سوالات مصاحبه تخصصی و روانشناسی استخدام سازمان‌های دولتی و غیردولتی

این مقاله کاران خلاصه‌ای از تجربیات کارجویانی است که در مصاحبه‌های استخدامی دولتی شرکت کرده‌اند.

حتما می‌دانید برای استخدام دولتی در اغلب سازمان‌های تابعه، شما باید در وهله اول در آزمون‌های استخدامی مثل آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی شرکت کنید و در صورت قبول شدن در این آزمون برای مصاحبه‌های حضوری و سپس طی مراحل اداری دعوت می‌شوید.

 

در همین زمینه بیشتر بخوانید: سوالات متداول در پرسشنامه‌های استخدامی و دانلود نمونه فرم پرسشنامه استخدامی

 

محورهای کلی مصاحبه در سازمان‌های دولتی

مصاحبه در سازمان‌های بزرگ مخصوصا سازمان‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی اغلب چند مرحله‌ای است و ممکن است شما با چند نفر مصاحبه کننده در چند جلسه مصاحبه شغلی جلسه داشته باشید. در جلسه اول مصاحبه شغلی از شما درباره محورهای زیر سوال پرسیده می‌شود:

1.معرفی کلی شخص مصاحبه‌شونده و کسب اطلاعات درباره خانواده فرد:

قطعا نحوه معرفی‌تان در مصاحبه استخدامی و ارائه بیوگرافی تاثیر زیادی در استخدام شما دارد. در ابتدای اکثر مصاحبه‌های کاری فرد استخدام کننده یک سوال مهم از شما می‌پرسد: خودتان را معرفی کنید و یک بیوگرافی از خودتان بگویید، حتی ممکن است خیلی ساده از شما بخواهند از خودتان بگویید. با مطالعه مقاله چطور خود را در مصاحبه استخدامی معرفی کنیم: نمونه بیوگرافی در مصاحبه کاری به راحتی می‌توانید از پس این سوال بربیایید.

2.طرح مسائل روانشناختی:

در این بخش، مصاحبه کننده سعی می‌کند سوالات زیرکانه روانشناسی را از شما بپرسد تا بیشتر با شخصیت‌تان آشنا شود. آشنایی با 12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ‌های آن به شما کمک می‌کند تا شناخت سوال‌های سخت روانشناسی در مصاحبه شغلی با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوید.

3.سوالاتی در مورد رشته تحصیلی داوطلب:

پاسخ این سوال مشخص است. همیشه پیش از رفتن به هر مصاحبه شغلی رزومه تحصیلی و دوره‌های آموزش تکمیلی و حتی سوابق پژوهشی را به خوبی مرور کنید و خود را برای پرسیدن سوال‌های احتمالی مرتبط با سابقه تحصیلی‌تان آماده کنید.

4.سوالات مربوط به سوابق شغلی :

این بخش از سوال‌های مصاحبه شغلی سازمان دولتی به سنجش مهارت‌های عمومی و دانش شغلی تخصصی متناسب با نوع شغل شما مرتبط است. همیشه قبل از مصاحبه ، فهرستی از مهارت‌های شغلی مرتبط با تخصص‌تان تهیه کنید و در صورتی که به این مهارت‌ها مسلط هستید می‌توانی آماده پاسخ دادن درباره توانایی‌های حرفه‌ای‌تان باشید.

5.سوالاتی درباره سازمان موردنظر

هر مدیر یا مسئول مصاحبه کننده می‌خواهد بداند شما چه اطلاعاتی درباره سازمان هدف دارید. با این پرسش مدیر استخدام متوجه می‌شود چقدر پیش از مصاحبه درباره سازمان موردنظر تحقیق و مطالعه کرده‌اید. در همین زمینه مطالعه مقاله  7 سوال و جواب مهم که پیش از مصاحبه شغلی باید برای آن آماده باشید به شما کمک می‌کند.

 

5.سوال درباره علایق و نقاط قوت و ضعفت شما

خیلی از مصاحبه کنندگان در جلسه مصاحبه با پرسیدن چنین سوال‌هایی متوجه ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی شما می‌شوند و می‌خواهند نتیجه بگیرند چقدر شخصیت‌تان برای شغل موردنظر مناسب است. در همین زمینه مطالعه مطلب 

 چگونه به این سوال در مصاحبه شغلی پاسخ دهیم: بزرگترین نقطه ضعف شما چیست به شما کمک می‌کند.

در صورتیکه در جلسه اول مصاحبه استخدام موفق شوید از شما برای شرکت در جلسه دوم مصاحبه شغلی دعوت می‌شود که بیشتر محتوای گزینشی دارد و بیشتر این سوالات درباره عقاید سیاسی و مذهبی شماست.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه در سازمانها و ادارههای دولتی استخدام شویم؟

جزئیات حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402

8 نمونه سوال سخت مصاحبه استخدامی و جواب‌های آنها

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!